Oscar Piastri heeft het ware potentieel van McLaren laten zien. De Australiër was 1,2 seconden sneller dan George Russell op de vierde plek. Charles Leclerc was met 0,83 seconden achterstand de enige niet-McLaren binnen een seconde, terwijl Lando Norris na een lastige sessie met ruim zes tienden achterstand alsnog makkelijk de tweede tijd klokte. Max Verstappen kwam niet verder dan P8 met een achterstand van bijna 1,4 seconde.
De derde vrije training is de laatste kans voor de teams om zich voor te bereiden op de kwalificatie en de race, en om de afstelling te finetunen. Deze trainingssessie wordt echter overdag verreden, waarbij de buitentemperatuur op 33 graden lag. De belangrijkste sessies vinden onder het kunstlicht plaats, waardoor de omstandigheden niet echt vergelijkbaar zijn. De bandenslijtage lag in de avonduren al hoog, en overdag wordt dit alleen maar extremer, nu de Grand Prix van Bahrein vanwege de ramadan later in het seizoen op de kalender staat.
Dat was ook te zien aan het begin van de sessie, want alleen de Haas-coureurs kwamen in de openingsminuten naar buiten. Kampioenschapsleider Lando Norris zat nog rustig op de pitmuur, zonder helm, en gaf geen enkele indicatie dat hij snel naar buiten zou gaan. In het eerste kwartier zetten alleen de Haas- en Ferrari-coureurs een tijd neer. Hamilton was daarbij na enkele pogingen sneller dan Leclerc. Ferrari was hiermee duidelijk sneller dan Haas, dat met de harde banden reed.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
McLaren en Red Bull melden zich
Na twintig minuten hadden alleen Ferrari, Haas, en Alpine gereden, waarbij de snelste tijden vanwege de hoge temperaturen nog vier seconden langzamer waren dan in de derde vrije training. McLaren en Verstappen kwamen daar echter verandering in brengen. Norris schoot op de zachte banden naar een 1:33,796, waarmee hij een seconde sneller was dan Hamilton.
Verstappen was in de eerste sector sneller dan de Brit, maar maakte een foutje in bocht 11 en brak zijn ronde af. 'Dat was een f*cking ramp', oordeelde Verstappen over zijn moment van onderstuur. De Limburger deed geen nieuwe poging, en zocht de pitstraat weer op. De ronde van Oscar Piastri was veel sterker. De Australiër was een halve seconde sneller dan Norris met een 1:33,324, al had Verstappen nog altijd de snelste tijd in de eerste sector. Norris wist zich bij een nieuwe poging niet te verbeteren.
Na een periode bij het team doorgebracht te hebben, kwam Verstappen weer op die gebruikte zachte banden naar buiten. Met 24 minuten te gaan zette de wereldkampioen pas zijn eerste rondetijd neer. Ondanks een minder eerste sector dan bij zijn eerste poging zette Verstappen de tweede tijd neer, twee tienden achter Piastri, maar ook twee tienden voor Norris.
Duidelijke top drie
Achter de top drie volgde Fernando Alonso op negen(!) tienden achterstand van Piastri. De Spanjaard maakte op vrijdag ook al indruk in zijn racesimulatie, en kan dit weekend dus wel hopen op zijn eerste punten van het seizoen. De Ferrari's stonden vlak achter Alonso op een seconde achterstand, terwijl de Mercedessen en Yuki Tsunoda de zachte banden nog niet gebruikt hadden. Zij stonden met twintig minuten te gaan op plekken twaalf tot en met veertien met 1,5 tot 1,7 seconden achterstand.
Later in de vrij gezapige sessie kwamen er twee momentjes van opwinding. Eerst viel de Sauber van Nico Hülkenberg stil, waardoor we tijdelijk een Virtual Safety Car kregen, en niet veel later spinde George Russell in zijn Mercedes. De 27-jarige coureur liet weten dat hij nog nooit zo weinig grip had gevoeld in een Formule 1-auto.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Machtsvertoon van McLaren
In het laatste kwartier gingen veel coureurs op pad met nieuwe zachte banden voor een laatste kwalificatiesimulatie, weliswaar bij torenhoge temperaturen. Fernando Alonso won daarbij vier tienden, en kwam nog maar een halve seconde tekort op Piastri. Alexander Albon ging enkele seconden later marginaal sneller, en nam die vierde plek over.
Verstappen en de McLarens waren de volgenden die ervoor gingen zitten. Dat leverde Verstappen tijdelijk de snelste tijd op met een 1:33,0, maar Piastri was alleen in de eerste sector al vier tienden sneller, terwijl teamgenoot Lando Norris wederom een fout maakte en zijn ronde moest afbreken. Piastri zette een bizarre tijd neer: de Australiër was 1,3 seconden sneller dan Verstappen in een rechtstreeks vergelijk.
Verstappen viel vervolgens wat verder terug in de pikorde. Kimi Antonelli, Pierre Gasly, en Isack Hadjar gingen tot één tiende sneller dan de Limburger, maar iedereen was meer dan een seconde trager dan Piastri. 'Ik kan niet geloven hoe snel die McLarens zijn', liet Gasly dan ook weten. Norris verbeterde zich in zijn volgende poging wel, en zette op bijna zeven tienden achterstand de tweede tijd neer, nog altijd meer dan een halve seconde voor de rest van het veld. Charles Leclerc was de eerste niet-McLaren die binnen een seconde kwam met ruim acht tienden achterstand.
Piastri sloot de sessie dus niet geheel verrassend als snelste af, met alle snelste sectortijden. Norris en Leclerc maakten op grote afstand de top drie vol. Mercedes stond met Russell en Antonelli met twee coureurs in de top vijf, voor Gasly, Hadjar, Verstappen, Sainz, en Lewis Hamilton. Yuki Tsunoda was de hekkensluiter met ruim drie seconden achterstand.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties