Mattia Binotto vindt de keuzes die het team van Ferrari maakte tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië helemaal niet zo vreemd. Veel mensen snapten niet dat Charles Leclerc niet naar binnen werd gehaald voor een setje softs toen de safety car naar buiten kwam, maar de teambaas van de Italiaanse renstal wijst naar de keuzes van Mercedes tijdens de seizoensfinale van vorig jaar. Uiteindelijk wist Carlos Sainz te profiteren en voor het eerst een Formule 1-race te winnen.
Voor de Spanjaard is de ban eindelijk gebroken. Binotto is trots op zijn coureur. 'Ik ben heel erg blij met de prestaties van Carlos, niet alleen in de race, maar gedurende het gehele weekend', vertelt de teambaas van de Scuderia op de website van Ferrari. 'Zijn zelfvertrouwen blijft groeien en hij gaat goed om met moeilijke situaties. Het was echt geweldig om hem op het hoogste podium te zien.'
De strategische keuzes van Ferrari
Aan het einde van de race kwam de auto van Esteban Ocon stil te staan, en veel coureurs kwamen binnen voor nieuw rubber. Ferrari hield Leclerc buiten. 'Het was voor ons logisch om aan de baanpositie te denken. Dat is helemaal niet zo raar, aangezien we altijd de voorste auto prioriteren, en dat was in dit geval Charles. Als we hem naar binnen hadden gehaald, dan hadden de concurrenten precies het tegenovergestelde gedaan. Denk bijvoorbeeld aan Lewis Hamilton in de seizoensfinale in Abu Dhabi van vorig jaar. Hij bleef ook buiten.'
'Ik snap zijn frustratie zeker', vervolgt Binotto. Leclerc leek op weg naar zijn derde overwinning van het seizoen. Uiteindelijk moest de Monegask genoegen nemen met de vierde plek, nadat ook Sergio Pérez en Lewis Hamilton hem inhaalden. 'Als je met een paar ronden te gaan comfortabel aan de leiding gaat en de race niet wint, dan is het normaal dat je teleurgesteld bent. Wij zijn net zo gefrustreerd als hij, want hij was echt geweldig op zondag. Hij had het verdiend om de race te winnen, waar het niet dat de safety car naar buiten kwam.'
Gedurende de race was Leclerc gefrustreerd op zijn team. Hij wilde langs Sainz, maar het team wachtte met de teamorders. 'In het begin was het gewoon nog niet nodig, en we hadden nog genoeg tijd om een dergelijke beslissing te maken. We willen altijd het resultaat maximaliseren, en we willen alleen reageren als dit doel onder druk komt te staan. We hebben een beslissing genomen tijdens de tweede stint en de auto's omgedraaid. Carlos was niet snel genoeg en onze concurrenten haalden ons in.'
Binotto: 'Sainz negeerde het team helemaal niet'
Aan het einde van de safety car-situatie kwam het team opnieuw met een teamorder. Deze besloot Sainz echter te negeren. 'Carlos negeerde het team helemaal niet - hij maakt vooral duidelijk dat hij zichzelf moest beschermen tegen de coureurs achter zich. We zijn hem als team dankbaar en staan er ook volledig achter.' Ferrari wilde dat Sainz een gat tien autolengtes tussen hemzelf en Leclerc zou creëren. 'Ik snap dat mensen denken dat Sainz geen teamspeler is, maar eerder gaf hij zijn positie op zonder erover te twijfelen. Hij liet duidelijk zien dat het team op de eerste plaats staat', aldus Binotto.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties