Oud-coureur Gerhard Berger denkt dat een samenwerking tussen Porsche en Red Bull Racing perfect zou zijn geweest. De Oostenrijkse renstal besloot echter om vanaf 2026 in zee te gaan met Ford. Naar het idee van de 64-jarige waren de onderhandelingen tussen Porsche en Red Bull wel goed verlopen als oprichter Dietrich Mateschitz op dat moment niet zo ziek was geweest.
Voordat de onderhandelingen met Ford begonnen, was Red Bull in gesprek met Porsche. Bijna zou de Oostenrijkse renstal samenwerken met het iconische merk uit Stuttgart. De eerste stappen tussen de twee partijen werden best vlot gezet, aangezien Helmut Marko, Dietrich Mateschitz en Fritz Enzinger, aanjager van de Formule 1-ambities binnen Porsche hierbij betrokken waren. Op een gegeven moment werd echter de stekker eruit getrokken. Red Bull-teambaas Christian Horner verklaarde dat de Duitse autofabrikant te veel macht en invloed wilde, en dat stond Red Bull niet aan.
Porsche wilde zich inkopen in het F1-team, en dat vonden de kopstukken geen goed idee. 'Het zou marketingtechnisch perfect gepast hebben en was waarschijnlijk ook gebeurd als de altijd vooruitziende Didi Mateschitz op het moment van mislukken niet al zo ziek was geweest', legt Berger uit in gesprek met BILD. 'Bij hem gingen beslissingen snel, waren de lijnen kort, en was het budget geen probleem. Maar ik kon ook de critici van deze samenwerking begrijpen, die bang waren de korte beslissingslijnen te verliezen en in de structuren van een groot concern te vallen.'
Berger waarschuwt Audi
Porsche is net als Audi onderdeel van de VW Group, maar ze kregen toestemming om allebei onafhankelijk de Formule 1-dromen waar te maken. Uiteindelijk zal het alleen Audi lukken om dat te doen. Het merk uit Ingolstadt zal vanaf 2026 op de grid verschijnen als fabrieksteam, en heeft nu al een behoorlijke vinger in de pap bij Sauber. 'Een Duitse premiumfabrikant in de Formule 1 is zeker een verrijking', vervolgt de Oostenrijker. 'Maar: je moet de instap in de hoogste klasse van de autosport echt niet onderschatten. Het vergt geduld en weinig fouten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het doet Berger denken aan Red Bull. 'Ik was destijds close met hen, en ze hebben ondanks Adrian Newey en weinig fouten zes jaar nodig gehad om een winnend team te worden', zegt hij. Audi heeft echter het doel om binnen drie jaar al zeges binnen te slepen. 'Dat is zeer optimistisch. Ze hebben zeker de middelen en het grote voordeel is dat ze nu al achter de schermen met Sauber bezig zijn. Maar naar mijn inschatting heb je zeker vijf jaar nodig om vooraan mee te doen. Denk maar aan Ferrari. Ondanks Schumacher en een ideale bezetting met Todt, Brawn en Byrne hadden ze vijf jaar nodig om de titel te winnen.'
Medelijden met Sainz
Een coureur die wordt gelinkt aan een zitje bij Audi is Carlos Sainz. De Spanjaard was ook in contact met Red Bull, maar de Oostenrijkse renstal verlengde onlangs het contract van Sergio Pérez. Mercedes kan nog, al lijken de Zilverpijlen zich te richten op Mercedes-junior Kimi Andrea Antonelli. Audi en Williams blijven over. 'Het is erg jammer. Ik heb wat medelijden met hem, omdat hij op gelijkte hoogte is met Leclerc. Maar Ferrari heeft nou eenmaal voor Hamilton gekozen', zegt Berger. 'Het is voor Carlos extreem moeilijk nu.'
De Oostenrijker ziet op dit moment ook geen goede deuren openstaan voor Sainz. 'Red Bull zou voor de hand liggen, maar zij geven prioriteit aan hun eigen rijders. Ik vind Tsunoda in het zusterteam erg goed, en het zou zonde zijn als ze hem door de druk van de nieuwe motorpartner Honda aan Aston Martin verliezen', besluit Berger. Sainz blijft aangeven dat er nog genoeg opties voor hem zijn. Volgens de geluiden in de geruchtenmolen wordt een contract met Williams snel aangekondigd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties