Rubens Barrichello staat te boek als een echte Formule 1-veteraan. De Braziliaan maakte zijn eerste kilometers in de koningsklasse in 1992 met het team van Jordan, en werd gezien als een gigantisch talent. Uiteindelijk kende de coureur een mooie carrière, met meerdere overwinningen, maar uiteindelijk heeft hij nooit echt alles eruit gehaald. Ook niet toen hij in de snelste auto van het veld zat, de Ferrari. Hij moest het opnemen tegen Michael Schumacher, maar volgens de Braziliaan is het moeilijk te zeggen wie er nou echt beter was, omdat Barrichello nooit helemaal 'vrij' gelaten werd door het team.
Barrichello begon zijn carrière dus bij Jordan, waar hij in zijn eerste jaren met vlagen mooie dingen liet zien. En dit was dan ook een tijd waar hij van genoot. 'In 1994 werden we vierde in het kampioenschap in een auto die daar niet snel genoeg voor was. We hadden een hele fijne auto om te besturen, maar we kwamen 100 PK tekort bij de motor', zo legt de coureur uit. Toch was dit een jaar met een smetje, want tijdens het weekend in Imola kwam zijn landgenoot Ayrton Senna te overlijden, en had Barrichello zelf ook een enorme klapper. 'Na de crash in Imola moest ik echt zorgen dat ik geen angst kende, en dat kwam goed.'
Overstap naar Ferrari
Na zijn fase bij Jordan, vertrok de Braziliaan richting Stewart, wat uiteindelijk het laatste opstapje naar Ferrari opleverde voor het 2000-seizoen. Hij ging hier een duo vormen met Michael Schumacher, die op dat moment al de duidelijke leider was binnen de renstal. Geen makkelijke positie om in terecht te komen dus. En dat was ook aan de resultaten af te lezen, want Barrichello kwam nooit in de buurt van zijn teamgenoot in het kampioenschap. Toch denkt de Braziliaan dat het een klein beetje een vertekend beeld is. 'Was Schumacher echt beter dan ik? Dat denk ik wel, maar de verhoudingen? 51-49 of 70-30? Ik heb eerlijk gezegd geen idee', stelt de voormalig Ferrari-coureur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat zullen we uiteindelijk toch nooit weten. Dat weten we niet omdat het niet de bedoeling was om mij helemaal vrij te laten', zo legt Barrichello verder uit over zijn tijd bij Ferrari. Uiteindelijk moest hij na vijf jaar vertrekken bij de renstal, en plaats maken voor zijn landgenoot Felipe Massa.
Maar daar stopte het nog niet in de Formule 1 voor Barrichello. Hij maakte de overstap naar Honda, wat later overging in Brawn GP. Hier behaalde Barrichello zelfs nog twee overwinningen in 2009. Voordat hij uiteindelijk de stap maakte naar Williams in 2010, waar hij uiteindelijk zijn laatste jaar reed in 2011. Volgens Barrichello, was hij toen nog altijd op de top van zijn kunnen. 'Ook toen had ik nog alles in me, ik ben gestopt op de top van mijn kunnen', concludeert de Braziliaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties