Aston Martin geeft meer uitleg over waarom het experiment met de nieuwe winglet tijdens het weekend in Zandvoort niet helemaal gelukt is. Volgens performance director Tom McCullough kwamen er scheurtjes in het onderdeel, waarna het team besloot om het van de auto af te halen. De winglet is al langer een element die Aston Martin graag aan de auto wilde toevoegen, maar eerder kon het nog niet, omdat er speciaal een nieuwe krik voor moest worden ontworpen.
Aston Martin wil robuustere trick winglets ontwikkelen. De nieuwe zogenoemde bowtie winglets werden tijdens de vrije trainingen op Zandvoort uitgeprobeerd, maar moesten na een probleem weer van de auto worden gehaald. De winglet bevond zich onder de achterste crashstructuur, in een gebied dat niet eerder door teams werd gebruikt, en was ontworpen samen met de nieuwste updates voor de vloer van de auto. Omdat de winglet precies op de plek zit waar de achterkant van de auto wordt opgetild tijdens pitstops, moest Aston Martin ook de krik opnieuw ontwerpen om ervoor te zorgen dat het nieuwe onderdeel niet beschadigd kon raken. Tijdens de training op vrijdag begonnen er echter wat scheuren te ontstaan op de krik, en werd de winglet voor de rest van het weekend van de auto verwijderd. 'Het was eigenlijk gewoon een experiment om te zien of het vanuit aerodynamisch oogpunt de zuigkracht zou creëren die het in dat gebied had moeten creëren', zegt McCullough, performance director van Aston Martin nu, tegenover Motorsport.com.
'Helaas was het niet betrouwbaar genoeg op het circuit. Dus besloten we om het voorlopig uit voorzorg te verwijderen', legt McCullough uit over de beslissing om de winglet van de auto af te halen. 'Maar het is nog steeds iets waar we naar kijken. Ik denk niet dat de andere teams in de pitstraat zoiets hebben, voor zover ik weet.' De ingenieur gaat ook nog verder in op het probleem wat tijdens de vrije trainingen ontstond: 'Er kwamen scheurtjes in (de winglet, red.). Daarom besloten we het eraf te halen. Het was meer een testelement, onderdeel van het updatepakket. We probeerden gewoon gebruik te maken van alle kleine gebieden in de regels waar je zoveel mogelijk energie in kunt stoppen. We gaan op zoek naar een robuustere oplossing.'
Aston Martin moest volledig nieuwe krik ontwerpen
McCullough legt verder uit dat de problemen met de achterste krik cruciaal waren voor het moment waarop het nieuwe onderdeel in de auto werd gemonteerd. Zonder de nieuwe krik kon het nieuwe element namelijk niet onder de auto worden gemonteerd. 'Het aero-designteam kwam een paar maanden geleden met dit idee. En de reden dat het zo lang duurde om hem op de baan te krijgen, was omdat we een nieuwe achterste krik moesten ontwikkelen om de auto op te krikken. We hebben veel geoefend om ervoor te zorgen dat we de auto konden opkrikken zonder hem te beschadigen of de pitstop te vertragen. Uiteindelijk was het niet robuust genoeg op de baan, maar het idee laten we nog niet vallen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties