Het weekend in Austin begon ronduit rampzalig voor het team van Aston Martin, en ook teambaas Mike Krack is ten einde raad. De enige vrije training van het weekend viel in het water door problemen die het team niet op tijd opgelost kreeg, en tijdens de kwalificatie konden Fernando Alonso en Lance Stroll er niet veel meer van maken. De Britse renstal moet weer vanaf nul beginnen in de hoop er nog het beste van te kunnen maken.
Aston Martin begon weliswaar als dé grote verrassing van het veld dit seizoen, maar van die status is al langere tijd niets meer over. Andere teams introduceerden upgrades die overduidelijk vruchten af leken te werpen, en de Britse renstal bleef simpelweg achter. In Austin stond er een nieuw pakket upgrades op de planning, maar tijdens de eerste en enige vrije training viel de enige mogelijkheid om dingen uit te testen in het water door oververhitting. Alonso kon nog net zes ronden afleggen, maar Stroll bleef de hele training in de garage staan.
Oorzaak van pech blijft vooralsnog onduidelijk
Een slechte voorbode voor de rest van het weekend dus, en ook Krack ziet in dat er naar alle waarschijnlijkheid niet veel meer in zal zitten dan schadebeperking. Tijdens de persconferentie in Austin probeerde de Luxemburger het probleem uit te leggen, zo goed en zo kwaad als het ging onder de lastige omstandigheden. 'We stuurden de coureurs naar buiten om alles te controleren, maar al snel ontstond er een probleem met oververhitting aan de linker voorkant van beide auto's.'
Tot overmaat van ramp ontstond er op één van de auto's een vlam, die zichtbaar werd vanaf de onboard-camera, en uiteindelijk betekende het grotendeels einde verhaal voor de Britse renstal. 'We hebben de auto's nog onderzocht, maar één van de twee auto's kon helaas niet meer naar buiten omdat reparatie te lang zou duren. De andere auto konden we nog wel even de baan op sturen, maar het was sowieso geen ideale start voor een sprintweekend.' De oorzaak van het probleem is vooralsnog onduidelijk, maar Krack durft wel te bevestigen dat het niets met de upgrades te maken heeft.
Onbetrouwbare auto ligt ten grondslag aan problemen Stroll
De pech op de vrijdag in Austin lijkt inmiddels eerder een kers op de taart voor Aston Martin nadat de resultaten al langere tijd tegenvallen. Vooral Stroll lijkt het week in week uit lastiger te krijgen, maar toch verdedigt Krack de Canadees. 'Ik denk dat we hem in eerste instantie niet de auto geven die hij nodig heeft om trainingssessies af te ronden. We raakten een sessie kwijt in Monza, eentje in Zandvoort, en hier zijn we zelfs onze enige sessie kwijtgeraakt.' Volgens de Luxemburger waren die gemiste kansen funest voor de prestaties van Stroll. 'Als je in een sport als deze geen tijd hebt om te oefenen is het lastig op te lossen. We moeten gewoon beter ons best doen.'
Stroll is zelf echter ook niet te beroerd om toe te geven wanneer hij ergens iets laat liggen, maar volgens Krack ligt de gebrekkige Aston Martin-bolide te allen tijden ten grondslag aan de tegenvallende prestaties van de Canadees. 'Er zijn ook situaties waarin Lance (Stroll, red.) zelf zegt dat hij het beter moet doen na een tegenvallende sessie, maar zolang wij hem geen betrouwbare auto kunnen bieden is er voor hem ook geen ruimte om te verbeteren.' Volgens Krack speelt het sowieso een rol dat het team als het ware blind de kwalificatie in moest, en volgens de teambaas is er dan ook maar één oplossing mogelijk: 'We moeten het beter doen dan wat we nu laten zien.'
Ook Alonso ziet door de bomen het bos niet meer in Austin
Stroll is echter niet de enige die het lastig had in Austin, want ook teamgenoot Alonso kreeg het tijdens de kwalificatie niet voor elkaar om Q2 te halen. De Spanjaard moest genoegen nemen met een zeventiende startpositie, maar ook dat ging niet van harte. 'Hij benadrukte vooral dat de baan een stuk hobbeliger was dan hij zich kon herinneren,' begint Krack over de training van de Spanjaard. 'Maar over het algemeen heeft hij echt zijn best gedaan. We hadden natuurlijk die onderbreking waardoor we veel moesten checken en daardoor veel ronden verloren.'
Door die onderbreking moest ook Alonso zijn volledige strategie aanpassen, maar volgens Krack had hij dus net iets meer geluk dan zijn teamgenoot. Het belangrijkste is volgens de Luxemburger dan ook om de schade te beperken, en dan blijft er niet echt ruimte over om rekening te houden met de concurrentie. 'Het gaat nu even niet om het verschil met McLaren. We moeten ons focussen op hoe we onze auto kunnen verbeteren en hoe we vooruit kunnen. Dat is toch het enige waar we zelf invloed op hebben.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties