Aston Martin zal net als veel andere teams upgrades meenemen naar Imola en daar hoopt de Britse renstal het makkelijker te krijgen met de banden. Performance director Tom McCullough verzekert iedereen dat het probleem niet is veroorzaakt door de ophanging van Mercedes, zoals sommigen suggereerden. Het weekend in Miami was nogal moeilijk voor Aston Martin, maar ze hoopt de topteams in Imola wat beter bij te kunnen benen.
Het weekend in Miami was zeker een van de meest uitdagende voor de renstal uit Silverstone. In de sprintrace behaalde ze geen punten vanwege het incident tijdens de start, waarbij Fernando Alonso klem zat tussen Lance Stroll en Lewis Hamilton. Op zondag haalde Aston Martin slechts twee punten, Alonso finishte als negende, Stroll als zeventiende. Er was weinig grip en de AMR24 had moeite om de banden goed te managen. Het upgradepakket moet die problemen een beetje gaan verhelpen. In Suzuka werd de bolide al uitgerust met het eerste pakket, terwijl in Miami een upgrade werd geïntroduceerd die meer was gericht op de aerodynamica. De grootste upgrade komt dan in Imola.
'Je wilt een goede voorkant hebben om veel rotatie te hebben, maar je wil ook een stabiele achterkant', wees teambaas Mike Krack aan, geciteerd door Formu1a.uno. 'Uiteindelijk hebben we in Miami twee verschillende set-ups gekozen voor de coureurs. De startposities waren vervolgens erg belangrijk, vooral op een circuit met weinig degradatie en veel DRS-treintjes', aldus de Luxemburger. De upgrade die het team in Imola gaat introduceren moet vooral helpen om de topteams wat beter bij te kunnen benen. 'Mercedes, RB en Haas waren erg dichtbij in Miami en het kleinste ding kan het verschil maken', zegt McCullough. 'De auto verbeterde tijdens de race dankzij de updates, maar misschien heeft ons dat wat kwalificatieprestaties gekost, zelfs met de veranderingen die we na de sprintrace hebben doorgevoerd.'
Probleem lag 'niet aan Mercedes-ophanging'
De updates zijn getest op Silverstone en alles lijkt uitstekend te gaan, met McCullough die bevestigde dat de tot nu toe geïntroduceerde ontwikkelingen hebben gebracht wat ze verwachtten, wat wijst op een goede correlatie. In Miami werd echter besloten om de nieuwe low-downforce achtervleugel niet te gebruiken na het te hebben getest, maar Krack legde uit dat dit alleen werd besloten op basis van het gedrag van de auto op het circuit en niet vanwege een gebrek aan correlatie. 'We hebben geen problemen in de simulator. Op het circuit was er weinig grip en gleed de auto wel, dus was het nodig om meer downforce te hebben in plaats van een betere topsnelheid', verklaart McCullough.
'We hebben hier lang over gediscussieerd en uiteindelijk deze beslissing genomen, maar als we het weekend opnieuw zouden doen, zouden we waarschijnlijk een andere keuze maken, hoewel ik niet denk dat het niet gebruiken van de vleugel een doorslaggevende factor was', zegt de Brit. Volgens sommige geruchten zou de ophanging van Mercedes, die Aston Martin als klantenteam gebruikt, een van de oorzaken zijn voor de problemen met bandenslijtage. McCullough ontkent dat. 'We zijn blij met de ophanging die we hebben. Onze problemen komen niet door dat element, maar door hoe we de banden gebruiken', sluit hij af.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties