Aston Martin-teambaas Mike Krack wil het feit dat Aston Martin de windtunnel deelt van Mercedes niet als een excuus gebruiken voor de teleurstellende prestaties van het team. De Luxemburger heeft echter wel aangegeven dat het een rol kan spelen, maar wil niet dat het team zich daarachter verschuilt. Aston Martin verwacht vanaf 1 januari echter haar eigen windtunnel te kunnen gebruiken.
Aston Martin kwam van een koude kermis thuis nadat het 2023-seizoen zo goed begon, maar het team kon de problemen waarmee ze halverwege het jaar te maken kreeg niet verhelpen. Daarom kampen Fernando Alonso en Lance Stroll nog steeds met een lastige bolide. In 2023 streed Alonso regelmatig voor podiums, maar nu moet hij alles op alles zetten om in de top tien te eindigen en een paar punten te pakken. Krack bevestigde zelf ook dat het team zeker niet staat waar ze wil staan.
Vorig jaar pakte de Britse renstal zeven podiumplekken in de eerste achttien races, en dit jaar staat dat aantal op nul. Momenteel is Aston Martin vijfde in het kampioenschap. Krack heeft toegegeven dat het gedeelde gebruik van de Mercedes-windtunnel een rol kan spelen in de teleurstellende resultaten, maar hij wil dat niet als een excuus gebruiken. 'Dat zou te makkelijk zijn', zegt hij in gesprek met Autosport. 'Er is nog een ander team dat dezelfde windtunnel gebruikt met minder tijd, dus dit is geen excuus.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Complete plaatje is belangrijk
Het gedeelde gebruik van een windtunnel zal Aston Martin echter niet op de lange termijn beïnvloeden, aangezien de ultramoderne windtunnel van het team naar verwachting op 1 januari klaar zal zijn, wanneer de aerodynamische tests mogen beginnen voor de 2026-auto's. Op het technische vlak staat veel op de planning voor de renstal uit Silverstone: de nieuwe windtunnel en de komst van Adrian Newey, waarmee Aston Martin hoopt te transformeren in een toonaangevend team.
Krack denkt dat de huidige resultaten alleen maar lessen zijn om mee te nemen naar het aankomende seizoen. 'Als je een team hebt dat in opbouw is, gaat het niet alleen om het neerzetten van de windtunnel, maar ook om het hebben van de technologie, methodologie en de manier waarop je tests uitvoert', zegt de teambaas. 'Hetzelfde geldt voor het werk in de simulator. We waren jarenlang een klantenteam en je moet al deze dingen parallel opbouwen, maar als je die keuze maakt, moet je het daarna niet als een excuus gebruiken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Krack wil niets 'gebruiken om goed te praten'
Aston Martin heeft de beelden van haar gloednieuwe faciliteiten al laten zien en hoopt vooral op de baan daar de vruchten van te plukken. Begin dit jaar heeft Alonso bijgetekend, en hij liet weten dat de derde titel nog altijd een doel is. Een doel van een veeleisende coureur, waaraan Aston Martin bij moet dragen. 'Je hebt dat onderdeel (de windtunnel, red.) dat dan ontwikkeld moet worden, maar ook een auto die ontwikkeld moet worden, en je mag het ene niet gebruiken om het andere goed te praten', aldus Krack.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties