Aston Martin kan 'winnende teams irriteren': 'De AMR23 moest nóg beter dan de RB18' Formule 1
Formule 1

Aston Martin kan 'winnende teams irriteren': 'De AMR23 moest nóg beter dan de RB18'

Aston Martin kan 'winnende teams irriteren': 'De AMR23 moest nóg beter dan de RB18'

Aston Martin heeft gedurende de winterstop een behoorlijke vooruitgang geboekt en kan daarmee nu de winnende teams gaan irriteren. Volgens de engineers van de Britse renstal was er de ambitie om de bolide van 2023 nog beter te maken dan de RB18, de kampioenschapswinnende bolide van Red Bull Racing. In Bahrein was het duidelijk dat Aston Martin de tweede beste auto op de grid in haar bezit had, en dat hoopt het team voort te zetten.

De AMR23 lijkt het groene mirakel te zijn. Geen ander team heeft in de wintermaanden zoveel progressie geboekt als Aston Martin. Na de eerste race van het seizoen ziet het er rooskleurig uit voor de Britse renstal, aangezien ze momenteel op de tweede plek in het kampioenschap staat. Fernando Alonso en Lance Stroll konden makkelijk door het veld snijden en vechten met de Zilverpijlen. De bolide is stabiel, zowel over de hobbels als tijdens het aanremmen. Samen met de RB19 is het vrijwel de enige bolide die zo stabiel rijdt, zo meldt Auto, Motor, und Sport. 'Onder bepaalde omstandigheden breekt de auto soms uit in snelle bochten, maar we kunnen dat minimaliseren met de afstellingen', onthult een ingenieur. En inderdaad, alleen de Red Bull heeft vergelijkbare kenmerken.

'Aston Martin schoof in één winter op van het middenveld naar de top. Ten opzichte van de kwalificatietijden van 2022 werd een stijging van 2,4 seconden behaald. Dat is niemand gelukt in de recente geschiedenis van de Formule 1.' Waar vorig jaar de technische regels werden omgegooid, bleven deze keer de regels hetzelfde, met uitzondering van de rijhoogte. Om de weg naar succes te verkorten, stelde Aston Martin zichzelf uiterst ambitieuze doelen. 'We wilden dat de AMR23 op alle vlakken beter zou zijn dan de Red Bull van vorig jaar', zegt een ingenieur. 'Toen we die doelen daadwerkelijk overtroffen, dachten we eerst dat we een fout hadden gemaakt.' Maar de Britse renstal maakte absoluut geen fout, ze zijn er in geslaagd om een competitieve bolide de grid op te krijgen.

Aston Martin in zee met Honda?

'We hebben zeker een goede basis om verder te ontwikkelen', vertelt teambaas Mike Krack. Daarnaast heeft het team een coureur met ontzettend veel ervaring. 'Fernando (Alonso, red.) is een coureur die alles van A tot Z onder controle heeft', gaat Krack verder. Het enthousiasme van de tweevoudig wereldkampioen, die het Aston Martin-project direct hoog in het vaandel had, werkt aanstekelijk. 'Alonso bestookt ons met vragen en suggesties. In zijn twintigste seizoen is hij nog steeds zo gedreven, alsof hij net begint in de Formule 1', zegt sportief directeur Andy Stevenson.

Hoewel Alonso een podiumplek wist te behalen bij de Grand Prix van Bahrein, wil Krack nog geen uitspraken doen over de toekomstige strategische richting van het team. Voor velen is het raceteam uit Silverstone wellicht de beste landingsplaats voor Honda wanneer het nieuwe motorreglement in 2026 ingaat. In een samenwerking met de Japanners zou Aston Martin geen klantenteam meer zijn, maar een vermomd fabrieksteam, denkt Auto, Motor, und Sport. Voor CEO Martin Whitmarsh is Aston Martin nu nog geen winnend team, maar ze kunnen nu in ieder geval de winnende teams irriteren 'Als het ons lukt om nog een half zo grote stap te zetten als afgelopen winter, dan zijn we op de goede weg', aldus Whitmarsh.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws