Aston Martin zou zomaar eens het nieuwe Red Bull Racing kunnen worden in termen van dominantie, zo denkt David Croft. De analist ziet hoe het team alle faciliteiten op orde heeft, evenals het personeel, en ziet bovendien dat de honger bij het team groter is dan waar dan ook. Met Dan Fallows als technische man die de manier van werken van Adrian Newey begrijpt hebben zij bovendien een topman in huis die het concept van Red Bull kan begrijpen.
Voor het seizoen 2022 gingen de reglementen op de schop, en dit is waar Aston Martin een voordeel heeft ten opzichte van Mercedes, vertelt Croft in de Sky Sports-podcast. 'Ik denk dat Aston een iets groter voordeel heeft dan Mercedes, omdat het concept van de auto die in deze huidige versie van de Formule 1 succesvol is, niet het concept van Mercedes is dat hen zoveel dominantie gaf van 2014 tot 2021, waar Lewis natuurlijk de titel verloor, maar Mercedes nog steeds constructeurskampioen was. Ze moesten hun wiel opnieuw uitvinden, bij wijze van spreken.'
Fallows belangrijke pion
De auto die wel succesvol is in de huidige generatie auto's, de RB19 van Red Bull Racing, werd ontworpen door Adrian Newey, maar Dan Fallows maakte de overstap vanaf Red Bull naar Aston Martin en werkte bij de Oostenrijkers nauw samen met de Britse ontwerper. 'Aston Martin, met Dan Fallows die hen technisch leidt... Dan komt van Red Bull, hij begrijpt waar Adrian Newey's inspiratie en filosofie zich vertaalt naar een goede auto. Dus ik denk dat het de juiste tijd, de juiste plaats en de juiste man is', zo verwacht Croft dat de Brit een belangrijke rol speelt in de opmars van het team.
'Hij begrijpt waar Adrian Newey het goed heeft gedaan', stelt de analist, die nog twee hoofdrolspelers aanwijst. 'Ik denk dat er ook twee andere belangrijke leden zijn: Eric Blondin op het gebied van aerodynamica, afkomstig van Mercedes, met wie Dan ook een paar jaar heeft samengewerkt bij Red Bull, en Luca Furbatto op het gebied van chassis. En alle drie hebben ze een zeer goede technische leiding gevormd met het nieuwe personeel dat dit team vooruit helpt.'
Niet alleen het personeel is verbeterd, ook de infrastructuur om een goede auto te bouwen is flink verbeterd bij Aston Martin sinds de komst van Lawrence Stroll als eigenaar. Met deze nieuwe infrastructuur en de komst van Honda als partner heeft het team alles om een sterke auto te blijven bouwen. 'De nieuwe fabriek is klaar en operationeel. Er komt ook een windtunnel. Er komt uiteindelijk een conferentiecentrum. Er komt een motorproject met Honda. Ze zullen hun eigen versnellingsbakken maken.'
Aston Martin het nieuwe Red Bull?
Daar waar het team eerst afhankelijk was van het inkopen van onderdelen bij Mercedes, ziet Croft dat Aston Martin nu alles in eigen beheer heeft. 'Ze krijgen niet langer technische ondersteuning van anderen. Ze doen het allemaal zelf. En dat brengt uitdagingen met zich mee, maar daarmee komt ook veel meer geavanceerde informatie over waar de bevestigingspunten voor de motor op het chassis komen, bijvoorbeeld. Ze kunnen, en ik denk dat ze dat ook worden, de volgende Red Bull in de Formule 1 zijn: ze hebben de visie, ze hebben het geld, ze hebben de strategie, ze hebben de mensen.'
Afgezien van de middelen die inmiddels volop aanwezig zijn bij de Britse renstal, is het ook Aston Martin dat naast Red Bull Racing over de grootste drang om te winnen beschikt. 'En zoals Rob Smedley (voormalig Ferrari-engineer, red.) tegen me zei, en Rob weet een paar dingen, wie anders dan Red Bull op dit moment is meer toegewijd aan winnen dan Aston Martin? Het is die inzet om te winnen. Je moet investeren. En Mercedes heeft geïnvesteerd, Ferrari heeft geïnvesteerd, Aston Martin investeert. Op dit moment zijn zij het team dat vooruit gaat.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties