Terwijl het Formule 1-circus de volledige focus nodig heeft om er een zo goed mogelijk resultaat uit te slepen in Austin, is er bij Andretti ruimte om de eerste eigen Formule 1-auto te testen. Het Amerikaanse team is volop bezig met een eventuele toelating voor 2026 en zet naar eigen zeggen grote stappen in de voorbereidingen om de mogelijke deelname zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Andretti bevindt zich momenteel in de laatste fase van het proces voor een mogelijke toelating. Als het deze laatste gesprekken weet te overleven, zal de Amerikaanse renstal naar alle waarschijnlijkheid in 2026 aan de start verschijnen. Er is dus nog geen officiële goedkeuring, maar Michael Andretti gaf stiekem wel toe dat zijn team er alles aan doet om een eventuele toelating alvast voor te bereiden.
De voormalig coureur is zelf aanwezig in Texas en benadrukte tegenover Sky Sports dat er volop gewerkt wordt aan de eigen Formule 1-auto. 'We werken momenteel al hard aan het ontwerpen van onze auto voor 2026.' De Amerikaan komt vervolgens met een wel heel verrassende mededeling, want de ontwikkeling loopt blijkbaar voor op schema. 'Volgende week kunnen we de auto al proberen in de windtunnel!' Andretti zou namelijk al een auto hebben die past bij de reglementen van 2023, dus wordt het steeds makkelijker om met het huidige Formule 1-circus mee te ontwikkelen.
Andretti gedraagt zich al als volwaardig F1-team
Een bezoek aan de Toyota-windtunnel in Keulen staat de komende weken dus groot op de kalender van de Amerikaanse renstal, maar het verloop van de ontwikkeling is enigszins opmerkelijk. De laatste fase van het toelatingsproces is namelijk nog in volle gang, maar dat is volgens de oud-coureur geen probleem. 'We gaan vol gas en speculeren momenteel zelfs al over toelating vanaf 2025, maar wie weet kan dat ook 2026 worden. We gaan het zien.' Als de Formule 1 instemt met de toelating van de Amerikaanse renstal is de deelname officieel, maar het laatste woord is er dus nog niet over gezegd.
Maar een auto heeft ook een coureur nodig, en ook daar wordt bij Andretti al aan gedacht. Colton Herta, de Amerikaanse coureur die momenteel in de Indycar rijdt, staat bovenaan het verlanglijstje van de Amerikaanse renstal, alleen krijgt Andretti te maken met een probleem waar ze zelf geen controle over hebben. Herta heeft zijn superlicentie namelijk nog niet binnen, en mag dus officieel niet deelnemen aan Formule 1-evenementen. 'Dat is even afwachten,' geeft Andretti eerlijk toe. 'We moeten even kijken hoe hij het in de Indycar doet, en hopelijk kan hij daar alsnog genoeg punten scoren.' Gesprekken met andere coureurs vonden eerder al plaats, maar Andretti heeft één hoofddoel: 'We willen minimaal één Amerikaanse coureur in onze auto hebben.'
Andretti begrijpt niks van kritiek van andere teams
De teambazen van de huidige Formule 1-teams benadrukten eerder al dat zij geen voorstander zijn van de mogelijke toelating van Andretti, maar de oud-coureur snapt daar zelf weinig van. 'Ze verwachten dat we iets van hen af zullen pakken, maar wij denken echt dat we meer toe zullen voegen dan dat we eruit zullen halen. Ik denk dat er uiteindelijk genoeg over zal blijven voor iedereen als ze ons toestaan hulp te bieden in de groei van de Formule 1 in de rest van de wereld.' Andretti is dus zeker van zijn zaak, en hoopt vooral dat zijn team van grote invloed kan zijn op de Amerikaanse fans. 'Veel grote bedrijven zijn momenteel niet betrokken bij de wereld van de motorsport, maar hebben wel interesse in ons project getoond.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties