Michael Andretti stelt dat de helft van de Formule 1-grid openstaat voor een elfde Formule 1-team. Andretti wil toetreden tot de sport, maar is op weerstand van onder meer Toto Wolff en Mercedes gestuit. De Oostenrijker weet namelijk dat het jaarlijkse prijzengeld verwatert wanneer deze pot in de toekomst over elf teams verdeeld moet worden, in plaats van tien. Andretti noemt het perspectief van de tegenstanders 'kortzichtig'.
'Vier of vijf teams hebben we zeker aan onze zijde, maar de andere teams hebben hun hand uitgestoken met de vraag wat ze ervoor terugkrijgen', zo laat de Amerikaan, die een succesvol IndyCar-team heeft, los in gesprek met GQ Magazine. 'Daar gaat het ze om, en daarin zijn ze vrij kortzichtig.' Deze teams lijken zich niet te realiseren wat Andretti op termijn toe kan voegen aan de sport.
Om toe te treden moet een nieuwe renstal 200 miljoen dollar betalen, wat, verdeeld over tien teams, elk team eenmalig zo'n 20 miljoen dollar oplevert. Dat is dus een eenmalige opbrengst voor de renstallen, maar vanaf dan gaat er elk jaar een percentage minder prijzengeld naar de renstallen. Op termijn lopen de huidige teams er dus geld door mis.
Maar niet alleen in dat inschrijfgeld ligt de waarde van Andretti voor de rest van de koningsklasse, is de eigenaar van mening: 'Ik vertelde ze dat ze nu wat krijgen, maar op termijn ook wat hebben aan wat wij naar de sport brengen. Dat interesseert ze niet. De toekomst van de F1 interesseert ze niet. Ze denken enkel aan zichzelf, maar zo is het in de F1 altijd al geweest.'
Andretti wil Amerikaanse markt aanboren
Andretti is namelijk van mening dat de Amerikaanse markt nog veel meer kijkers op kan leveren dan het momenteel doet: 'Ik herinner ze er af en toe aan dat er 350 miljoen mensen wonen in Amerika. Ja, de interesse in de sport is toegenomen vanwege Drive to Survive, maar ze zouden niet content moeten zijn met wat ze nu hebben.'
'Je moet ze geïnteresseerd houden, ook in de toekomst. Wij hebben het gevoel dat wij dat bruggetje kunnen vormen om de interesse vast te houden. Wij zijn een waar Amerikaans team met een Amerikaanse coureur. Dan geef je ze pas écht wat om voor te juichen', concludeert hij. Weet Andretti hierin te slagen dan kunnen ze veel meer kijkers naar de sport lokken, en dus ook veel meer marketingbereik bieden aan de merken die deelnemen. Deze lange termijngevolgen ziet onder meer Wolff echter niet.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties