Anderson verdiept zich in asymmetrische remsystemen: 'Verbieden ervan kan rangorde opschudden' Formule 1
Formule 1

Anderson verdiept zich in asymmetrische remsystemen: 'Verbieden ervan kan rangorde opschudden'

Anderson verdiept zich in asymmetrische remsystemen: 'Verbieden ervan kan rangorde opschudden'

F1-journalist en technisch analist Gary Anderson duikt in het aangepast technische reglement van het FIA-wetboek dat een asymmetrisch remsysteem verbiedt. Deze regel is op 31 juli herschreven en zal voor de teams in Zandvoort dus van kracht zijn. Red Bull Racing werd verdacht van het gebruikmaken van zo'n systeem, maar het zeker weten deed niemand. Ook McLaren en Mercedes werden bestudeerd.

Er is de laatste tijd veel gesproken over een kleine toevoeging aan de sectie over het remsysteem in de technische reglementen van de Formule 1, opgenomen in de laatste editie die eind juli werd gepubliceerd. Het gaat daarbij om Artikel 11.1.2 van de technische reglementen dat een asymmetrisch remsysteem verbiedt. 'De regel en de manier waarop deze is geschreven, betekent dat de remblokken een klemkracht genereren op elk van de vier remschijven', begint Anderson in zijn analyse van The Race.

'De rembalans die we op het stuur zien ligt meestal tussen de 54 en 58 procent en is een percentage van de totale remdruk die op de vooras wordt uitgeoefend. Dit betekent dat er verschil is in deze klemkracht tussen voor en achter, maar dat betekent niet dat de klemkracht op elke remschijf per as gelijk hoeft te zijn. In feite gaat het hier om wat men torque steer zou noemen.' De FIA zag in dat dit een grijs gebied zou kunnen betekenen, omdat er eerder niets leek te zijn dat een dergelijk remsysteem zou verbieden. Het bestuursorgaan heeft nu definitief de mazen in de wet gesloten.

Regel was eerst bedoeld voor het 2026-reglement

Anderson merkt op dat het technische reglement dat op 31 juli is aangepast eerst was bedoeld voor het 2026-reglement. 'Het is de verantwoordelijkheid van de FIA en F1 om de reglementen op te stellen, terwijl het de verantwoordelijkheid van de teams is om de prestaties binnen die reglementen te optimaliseren', gaat Anderson verder. 'In sommige gevallen betekent dit dat men in de grijze gebieden duikt, en met elke set reglementen zullen die grijze gebieden na verloop van tijd afnemen. Het wijzigen ervan, zoals gepland voor 2026, zal echter een geheel nieuwe reeks grijze gebieden openen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen silverstone rb20 red bull racing livery 2024
Anderson denkt dat deze wijziging de teams meer ruimte geeft om nog meer mazen te onderzoeken.

'Het is waarschijnlijk de moeite waard om op te merken dat deze nieuwe remregel eerst in de reglementen voor 2026 is opgenomen met exact dezelfde bewoording', schrijft de Brit. Dat verscheen in de versie die op 24 juni werd gepubliceerd, dus het is zeer waarschijnlijk dat deze formulering van Artikel 11.1.2 is ontstaan tijdens de besprekingen over de reglementen van 2025 en vervolgens is overgezet naar de huidige reglementen om de regels iets aan te scherpen. 'Meestal ontstaat hierdoor een hele reeks nieuwe mazen', wijst Anderson aan.

Wat een asymmetrisch remsysteem oplevert

Een aantal analisten op X dachten dat Red Bull tot aan de Grand Prix van Miami gebruikmaakte van zo'n systeem, en daarna niet meer, omdat ze een tik op de vingers zouden hebben gekregen van de FIA. Ze dachten dat dat een reden was waarom Red Bull opeens niet meer dominant was. Het aparte aan dat verhaal is dat het tot 31 juli dus gewoon een legaal systeem zou zijn. 'Er zijn duidelijke voordelen met zo'n remsysteem, vooral wanneer je de remmen loslaat', legt Anderson uit. 'Als de druk aan de ene kant langzamer afneemt dan aan de andere kant, ontstaat die torque steer en dat helpt de auto te roteren. De instuurfase is cruciaal voor de prestaties van elke auto, en als je dit kunt afstellen om de auto in langzame bochten responsiever te maken, zou dat erg helpen.'

Anderson gaat ervan uit dat dit systeem vooral op de achteras zou worden gebruikt, omdat de binnenste achterband dan niet overbelast wordt tijdens het instuurmoment. 'Het systeem laat volledige remvloeistofstroom toe wanneer het pedaal wordt ingedrukt, maar beperkt de stroom wanneer de remmen aan één kant los worden gelaten. Dit creëert een remwerking op die hoek van de auto en helpt de auto te roteren. Je zou dus je probleembocht, of -bochten, moeten kiezen en als ze allemaal dezelfde kant op gaan, links of rechts, het systeem daarop afstemmen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Anderson verdiept zich in asymmetrische remsystemen: 'Verbieden ervan kan rangorde opschudden'
McLaren werd ook in verband gebracht met een slim remsysteem.

'Dit zou een tastbaar verschil in de rangorde kunnen maken'

Waar andere analisten durfden te speculeren dat Red Bull, McLaren en Mercedes gebruikmaakten van een asymmetrisch remsysteem, wil Anderson niet het vingertje wijzen. 'We weten niet of een team daadwerkelijk een systeem gebruikte om asymmetrische remwerking te creëren, en vaak worden dergelijke regelwijzigingen ingevoerd omdat een team om verduidelijking heeft gevraagd - meestal vanwege vermoedens dat iemand anders het doet, of om te voorkomen dat een team het in de toekomst doet', schrijft de Brit.

'Of misschien kwam het gewoon naar voren als een goed idee tijdens het uitwerken van de regels voor 2026', haalt hij zijn schouders op. 'Als een team van deze potentiële maas in de wet gebruikmaakte en dat nu niet meer kan, zou dit een aanzienlijke invloed kunnen hebben op de prestaties, vooral in langzame bochten. En in een veld dat zo dicht op elkaar zit, zou dit een tastbaar verschil kunnen maken in de rangorde', aldus de analist.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws