Anderson kraakt Mercedes-tijdperk: 'Heeft nooit een dominant chassis gehad' Formule 1
Formule 1

Anderson kraakt Mercedes-tijdperk: 'Heeft nooit een dominant chassis gehad'

Anderson kraakt Mercedes-tijdperk: 'Heeft nooit een dominant chassis gehad'

Gary Anderson, voormalig ontwerper en technisch directeur van Jordan en Jaguar, denkt dat Mercedes te lang op haar lauweren heeft gerust en daardoor haar eigen tekortkoming over het hoofd heeft gezien. In het hybride tijdperk had Mercedes de beste motor, maar absoluut geen dominant chassis. Op dat gebied heeft Red Bull Racing haar ingehaald toen het 2022-seizoen aanbrak.

Anderson heeft zeer ruime ervaring in de wereld der Formule 1 vanwege zijn functies als ontwerper en als technisch directeur bij Jordan en Jaguar. In zijn tijd bij Jordan sleutelde hij veel aan de Peugeot-motor, en daar heeft hij zowel goede als slechte herinneringen aan. 'In 1994 stapten we over naar Peugeot, maar de auto was zo onbetrouwbaar in het begin', legt Anderson uit in de Formula For Succes-podcast van Eddie Jordan en David Coulthard. 'Het was echt ongelooflijk. En weet je, dan verwacht je dat deze grote bedrijven de klus zelf wel klaren om dingen te repareren, maar dat deden ze niet', vervolgt Anderson.

'Als je de mentaliteit hebt dat je naar de luchtstromen kijkt en de auto ontwerpt zoals het hoort, dan wordt je succes als goed beschouwd. Maar plotseling, als je succesvol bent, wordt het doorgegeven aan andere mensen. Ze beginnen het van je over te nemen. En ik denk dat dat is gebeurd met Mercedes', kaart de Brit aan. 'Ze hadden succesvolle jaren, ze hadden duidelijk een goed begrip van de hybride motor voordat iemand anders dat had. Maar ik denk niet dat Mercedes ooit een dominant chassis heeft gehad.' De voormalig technisch directeur legt uit dat telkens wanneer Red Bull haar zaken op orde kreeg en met een degelijk motorpakket voor de dag kwam, dat ze dan de strijd aan konden gaan met Mercedes.

Tekst gaat verder onder de foto.

Anderson kraakt Mercedes-tijdperk: 'Heeft nooit een dominant chassis gehad'
2021 was het eerste jaar waarin Red Bull met een completer pakket de strijd aanging met Mercedes. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

'Mercedes heeft te lang op haar lauweren gerust. Ze erkende haar eigen tekortkomingen niet', wijst Anderson aan. 'Het chassis was oké, maar het was niet speciaal. Het feit was dat haar belangrijkste positieve aspect van de auto de hybride power unit was.' Zodra een ander team dan met een goede krachtbron kwam, of zodra de reglementen betreffende de motoren het veld wat dichter bij elkaar bracht, werd Mercedes ingehaald. 'Dat ligt allemaal aan het chassis. Daar kun je niet meer power aan toevoegen', aldus Anderson.

'Het had gewoon toevallig een beter hybride pakket'

Het staat buiten kijf dat Mercedes succesvolle jaren heeft gehad, maar die dominantie is dus totaal niet te vergelijken met Red Bull, die met haar bolide het perfecte plaatje lijkt te hebben. 'Dus van 2014 tot 2020, zou je waarschijnlijk drie of vier van die jaren kunnen wegstrepen als gedomineerd door het hybride pakket', zegt de Brit. 'En de auto was niet per se beter dan andere auto's. Het had gewoon toevallig een beter hybride pakket. Maar het feit dat de auto nu wordt geproduceerd met 70 à 75 procent van de downforce die onder vloer wegkomt, dat is een heel andere filosofie, weet je.'

Volgens Anderson zijn er slechts een aantal ontwerpers en ingenieurs die dat echt goed snappen. Het is dan niet lastig om te bedenken welke ontwerper daar één van is. 'Dan ga ik terug naar mijn tijd in de IndyCar. Er was daar een vent die IndyCar-wagens ontwierp en bij veel dingen betrokken raakte. Het waren allemaal ground effect-auto's', lacht Anderson. 'En zijn naam was toevallig Adrian Newey. Dat is nu heel wat jaren geleden, maar Adrian heeft er een heel goed begrip van', sluit de Brit af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws