Lewis Hamilton weet dat Red Bull Racing het probleem van Mercedes aan het begin van het nieuwe regeltijdperk direct wist op te lossen. De Oostenrijkse renstal had zo geen last van porpoising, Mercedes wel. Het probleem met de W15 en voorheen de W14 en de W13 is echter veel complexer dan met de vorige generatie auto's. Zo moest Mercedes negentig downforcepunten van de auto halen voor de Grand Prix van Bahrein 2022.
Mercedes is nu voor het derde jaar op rij op zoek naar iets wat de problemen met de bolide op kan lossen. De Duitse renstal dacht na het winnen van de Grand Prix van Brazilië wat te hebben gevonden, maar aan het begin van het 2023-seizoen bleek dat helemaal niet zo te zijn. Ook het 2024-seizoen begon stroef voor Hamilton, die twee keer buiten de top zes eindigde. Heeft hij zo'n lastig probleem al eens eerder meegemaakt? 'De laatste keer was waarschijnlijk 2009, toen wisten we aan het begin van het seizoen al dat we een slechte auto zouden hebben', antwoordt Hamilton, geciteerd door Motorsport.com. 'Toen hadden ze en auto met te weinig downforce ontwikkeld, maar in dit tijdperk is het anders.'
Hamilton geeft aan dat het interessant is om te zien met welke tools het team de aerodynamica onder van vloer moet ontwikkelen en begrijpen. 'Dit is zoveel complexer dan met de vorige generatie auto's. Red Bull heeft het porpoisingprobleem direct op kunnen lossen. Zij hadden het direct voor elkaar, en dan kan je verder gaan ontwikkelen', zegt Hamilton. Dat was bij Mercedes niet zo. Ze hebben de auto zelfs langzamer moeten maken om erin te kunnen rijden. 'In Bahrein in 2022 hebben we zo'n beetje negentig downforcepunten van de auto moeten halen. We hadden dus genoeg downforce, maar we konden het niet gebruiken vanwege het gestuiter', legt de zevenvoudig wereldkampioen uit.
'Daar komt de stijfheid van de banden en ophanging ook bij'
Mercedes probeert in de simulatiemodellen een helder beeld te krijgen van hoe ze het huidige probleem met de auto kunnen verhelpen om haar coureurs zo een competitievere bolide te bieden. 'Als je ziet wat ze tegenwoordig allemaal kunnen, hoe precies ze kunnen zien waar de luchtstroom naartoe gaat', vervolgt de Brit. 'Het gaat natuurlijk om de correlatie tussen de windtunnel, de CFD-modellen en de echte banen met verschillende asfaltlagen. Dat is heel interessant om te zien, maar zo snap je ook direct waarom het zo complex is. Daar komt de stijfheid van de banden, de ophanging en de rijhoogte ook bij. We blijven eraan werken, maar we hebben wel al een achterstand.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties