Het F1-circus is tijdelijk weer terug in Europa, voor de Grand Prix van Emila Romagna op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari te Imola in Italië, waar de eerste van de drie sprintraces in 2022 plaatsvindt. Dit betekent een kwalificatie op vrijdagmiddag in plaats van zaterdag, en zoals gebruikelijk staat F1Maximaal weer paraat om deze kwalificatie te analyseren. We bekijken het weer in een licht gewijzigd formaat, maar dit keer iets compacter dan bij de Grand Prix van Australië.
Op deze vrijdag zou het regenen volgens de voorspellingen, en de weergoden gaven gehoor aan de zieners hun meteorologische werkplekken. De vrije training was al een volledig verregend gekkenhuis. Dit maakte het niet bepaald makkelijker voor de mécaniciens om de auto’s goed, let alone perfect af te stellen voor kwalificatie en race. De regen hield even op na de vrije training, zodat de kwalificatie ‘slechts’ op een vochtige baan kon beginnen. De omstandigheden, met verdere regenvoorspellingen tijdens de tweede helft van de kwalificatie, deed echter verwachten dat er mogelijk heel wat drama zou zijn.
Het drama begon inderdaad na nog geen zes minuten in Q1. Het eerste incident doet zich dan voor, met een spectaculair ontploffende rechter achterrem van de Williams van Alexander Albon. Einde oefening helaas voor Albon, met een identiek remprobleem als waar zijn teamgenoot Nicholas Latifi last van had in Australië. Na de rode vlagperiode om de bolide en eventuele brokstukken op te ruimen, gaat iedereen behalve Albon weer los, allen op softs nu, waar in het eerste deel vóór het incident velen nog op intermediates tijden probeerden te zetten. Er was nog even een gele vlag, maar dat duurde niet lang. Al met al zorgt dit alles voor een volkomen gekke Q1-periode.
In Q2 gaat het niet veel beter, aangezien Carlos Sainz na 4 minuten zijn bolide in de muur parkeert door iets te veel snelheid mee te nemen in een anderszins supersnelle ronde, en dat maar net voor de finish! Dit resulteert in de tweede rode vlag in de kwalificatie, maar dit keer door een rijdersfout, niet door een materiaalprobleem. Net nadat de rode vlag gehesen is, begint het te regenen, een hevige motregen om het zo maar te zeggen, wat zomaar zou kunnen betekenen dat de stand op dit moment ook meteen de eindstand is voor Q2. De baan wordt weer vrijgegeven, maar het blijft regenen, niet vreselijk hard, maar het lijkt niet echt mogelijk om betere tijden dan die van de top tien vóór de crash van Sainz te rijden. Wat wel duidelijk is dat in dit soort condities, met maar één uur van echte vrije training, en de natte weersomstandigheden, het echt aan de coureurs is om het verschil te maken.
Met nog drie minuten op de teller is er nog steeds geen enkele coureur buiten te vinden, maar dat verandert met ruim twee minuten te gaan. Lance Stroll besluit alsnog een poging te wagen, waarschijnlijk om de condities te testen, nu het ondertussen volgens de meest recente voorspellingen lijkt of de sprintrace ook mogelijk nat zal zijn. Dan gaan meer coureurs naar buiten, Valtteri Bottas en Fernando Alonso eerst, maar ook Charles Leclerc, Sergio Pérez en Lando Norris volgen. Behalve Stroll dus een vijftal rijders die de baancondities testen voor Q3 als een soort verkenningsrondje, om te zien welke alternatieve delen van het wegdek bruikbaar zijn tijdens een natte Q3.
De verwachting is ondertussen dat de coureurs allen met intermediates zullen strijden voor de rangorde in Q3. Het gaat alweer heel erg vlug fout in deze kwalificatieperiode. Kevin Magnussen, die het zo goed deed tijdens de vrije training, zet zijn bolide in de muur, maar kan na enige tijd dan toch weer verder rijden, zij het niet na eerst een rode vlag te veroorzaken. Er zijn nog bijna negen minuten te gaan met negen rijders, die allen nog een tijd moeten zetten. Negen coureurs omdat de auto van Sainz te zwaar beschadigd is om tijdig te repareren, maar hij wel een tijd in de top tien neerzette voordat hij tevergeefs probeerde een alternatieve route over het circuit te vinden. Er is nog geen tijd gezet ondertussen, dus de druk zal weer een stukje hoger zijn, terwijl het bovendien ook wat harder begint te regenen.
Na de korte rode vlagperiode begint Alonso als eerste aan zijn snelle ronde, maar verslikt zich in de tweede sector op de witte strepen die ongelooflijk glad blijken te zijn dankzij de vochtige omstandigheden. Leclerc weet zich echter naar P1 te werken, met Verstappen meteen daarna op P2 met slechts twee hondersten verschil. De spanning is om te snijden. Alle rijders doen weer een opwarmronde voor de banden, en gaan voor nog een snel rondje. Bottas raakt echter van de baan, met een gele vlag als gevolg. Desondanks zet Verstappen de snelste ronde neer. Meteen daarna wordt de rode vlag weer gezwaaid, voor de vierde keer ondertussen tijdens deze kwalificatie.
De spanning stijgt ondertussen ook weer hevig. Het is namelijk de vraag of Verstappen wel voldoende afgeremd heeft onder de gele vlag, zeker daar hij zo’n kleine 0,8 seconde sneller is dan Leclerc in diens snelle ronde. Gelukkig blijkt al heel snel dat Verstappen inderdaad afremde en zelfs terugschakelde, dus dit zou zomaar pole voor top-Red Bull-rijder kunnen betekenen, met nog slechts 2:58 minuten op de teller, en regen die weer wat intenser wordt. De vraag is hoeveel sneller Verstappen had kunnen eindigen zonder de gele vlag, en dat met al bijna 0,8 seconden voorsprong op Leclerc. Dit is echt uitzonderlijk. Het is weer nagelbijtend spannend, en ondanks de rode vlagpauzes blijft het puntje van de stoel-werk, gezien de toenemende snelheden op de baan en de continu wisselende weersomstandigheden.
Als de baan weer wordt vrijgegeven, is er nog net genoeg tijd voor een halfhartig opwarmrondje, gevolgd door een snelle ronde, en iedereen gaat ook meteen de baan weer op. Met 38 seconden te gaan is er echter weer een rode vlag, de vijfde. Dit keer is de stop veroorzaakt door Norris, die gelukkig tamelijk zachtjes de barrières aantikt, en daardoor zeer waarschijnlijk geen schade veroorzaakt aan zijn bolide, maar toch niet meer weg kan komen. Dat betekent dat Verstappen poleposition heeft voor de sprintrace op zaterdag, aangezien de kwalificatie met minder dan een minuut op de teller niet meer wordt hervat.
Magistrale poleronde van Verstappen ondanks gele vlag
De eindstand van de top tien is weergegeven in de tabel voor de snelste ronden in Q3, en dit keer zijn de verschillen duidelijk wat groter dan we de laatste tijd gezien hebben dit seizoen, mede dankzij de natte omstandigheden en de vele rode vlag-incidenten. Alleen de top twee zit binnen een seconde, ofschoon het veld wel zeer gevariëerd is, met coureurs op plaatsen drie tot en met negen die we daar niet zo vaak zien, zeker niet in de afgelopen jaren. De top vijf bestaat zelfs uit coureurs van evenzovele teams, en dat is iets wat we al heer erg lang niet meer hebben mogen meemaken.
Verstappen nog steeds het snelst met beste sectortijden
Als we kijken naar de beste sectortijden in Q3 van de top tien, zien dat daar niets verandert, met uitzondering van de positie van Pérez, die dan namelijk makkelijk op de derde plek had kunnen staan. Met de omstandigheden van vanmiddag en de vroege avond had hij duidelijk niet veel geluk. Interessant om te zien is ook dat Leclerc het een stuk beter had kunnen doen. Op basis van zijn beste sectortijden had hij mogelijk nog wat meer uit zijn wagen kunnen persen, en hij was net begonnen aan een erg goed rondje toen de rode vlag werd gezwaaid. Zoiets kan echter ook gezegd worden van Verstappen, aangezien deze op het laatst moest afremmen door de gele vlag voor Bottas.
Verstappen verloor hier waarschijnlijk minstens drie of vier tienden van een seconde door, en het was niet te verwachten dat Leclerc dat verschil nog goed had kunnen maken, temeer daar diens eerste sector al slechter was dan in zijn eerste ronde. Het was weer een zeer intense en spannende kwalificatie, en een enkele verregende vrije training, een nat circuit, en maar liefst vijf rode vlaggen droegen daar zeker aan bij. Ondertussen is er voor zaterdag en de sprintrace weer regen voorspeld, dus gaan we zeer waarschijnlijk weer een fantastisch spektakel tegemoet.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties