Analyse Kwalificatie | Verstappen overklast concurrentie in laatste twee sectoren Formule 1
Formule 1

Analyse Kwalificatie | Verstappen overklast concurrentie in laatste twee sectoren

Analyse Kwalificatie | Verstappen overklast concurrentie in laatste twee sectoren

Eindelijk, na drie jaar zijn we weer terug in Canada, MontrƩal, op het fraaie Circuit Gilles Villeneuve met zijn befaamde Wall of Champions. Het is natuurlijk een stratencircuit, en de weersomstandigheden zijn zelfs in juni nogal veranderlijk. De voorspellingen waren voor een natte zaterdag, zowel de laatste vrije training als de kwalificatie, en dat kwam ook uit. Natuurlijk belooft dat zeer spannende sessies, met snel veranderende tijden gedurende de kwalificatie, en F1Maximaal is er weer bij om de cijfers en prestaties te analyseren.

Zoals voorspeld, is het inderdaad een zeer natte kwalificatie. Het regent, en iedereen komt naar buiten op full wets. In principe betekent dit dat de coureurs met Ć©Ć©n setje blijven rijden gedurende een hele kwalificatiesessie, tenzij het weer ten goede keert. Dat betekent ook dat iedereen met genoeg brandstof vertrekt om minstens 18 minuten vol te maken in Q1. Tezamen met het droger worden van de baan doordat met elk rondje meer water van het circuit verdwijnt door de auto's, en het lichter worden van de bolides door brandstofverbruik, kunnen we ervan uitgaan dat met elk tweede, elk snelle rondje van iedere coureur, tijden ook sneller en sneller worden.

Max Verstappen tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Canada 2022 (Foto:
Red Bull Content Pool / Getty Images)
Max Verstappen tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Canada 2022 (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Het gebruikelijke stuivertje wisselen in posities is inderdaad nog extremer dan anders, maar wie vooral opvalt is Max Verstappen. Met elk echt snel rondje zet hij zijn Red Bull steeds weer vooraan met ruim een seconde of daaromtrent voorsprong op al zijn concurrenten. Natuurlijk duurt het niet al te lang voordat de andere coureurs tijd afknibbelen van zijn voorsprong, maar het is opvallend hoe hij steeds weer in eerste instantie een enorme kloof weet te genereren. Het is wachten op gele en rode vlaggen gezien de omstandigheden, maar de piloten gedragen zich netjes, en meer dan een paar korte gele vlaggen zien we verbazingwekkend genoeg nog niet gebeuren.

In Q2 is dan Alexander Albon de eerste die de baan op meer onfortuinlijke manier verlaat door recht vooruit in de barriĆØres te eindigen, maar hij kan weer verder nadat hij de wagen in de achteruitversnelling plaatst, en zo te zien met geen of nauwelijks schade. Sergio PĆ©rez is dan de volgende, die echter recht de bariĆØre inrijdt, en er niet in slaagt om zijn bolide achteruit uit de TecPro-barriĆØres te halen om weer door te kunnen gaan. Feitelijk maakte hij op basis van de beelden de grote fout door toch te proberen de bocht te halen, ondanks de problemen die hij ondervond, terwijl hij beter rechtuit op de enige plek waar je kunt ontwijken had kunnen doorrijden. Een echte rijdersfout dus, en dat betekent een rode vlag, met een reset van de klok naar negen minuten voordat de coureurs weer de baan op mogen.

Verstappen oppermachtig in kwalificatie

Ondertussen is de baan al een heel stuk droger door alle gereden rondjes. Het grondeffect van de auto's zorgt ervoor dat het water op de baan veel sneller afgevoerd wordt dan met de vorige generatie bolides, dankzij de sterk zuigende werking van het nieuwe aerodynamisch concept. Iedereen gaat dan nu ook naar intermediates. Stuivertje wisselen blijft steeds gebeuren, wat deze kwalificatie in combinatie met de natte omstandigheden echt nagelbijtend spannend maakt. Verstappen blijft echter steeds weer paarse sectoren rijden, en weer ruim een seconde sneller dan de rest met elke volgende ronde, na eerst zijn banden opgewarmd te hebben.

Lewis Hamilton, kwalificatie GP Canada 2022 (Foto:
Mercedes AMG F1)
Lewis Hamilton, kwalificatie GP Canada 2022 (Foto: Mercedes AMG F1)

Zijn eerste rondje na de rode vlag is maar liefst bijna 1,4 seconden sneller dan Sainz. En elke keer dat hij een snel rondje rijdt, is de tijd die hij vindt steeds weer ruim een seconde beter dan de rest. Bij het einde van de tweede kwalificatiesessie is het dan ook weer Verstappen die bovenaan de lijst prijkt. Hij laat duidelijk zien wie hier de ware regenmeester is. De auto's maken op zo'n natte baan niet al teveel verschil, en de betere coureurs komen dan ook bovendrijven, pun intended. Geheel onverwacht zie je beide Haas-coureurs in de top tien, maar ook een Fernando Alonso, Daniel Ricciardo, en voor het eerst Guanyu Zhou. Valtteri Bottas haalt Q3 niet, en Charles Leclerc had na de race in Azerbeidzjan teveel nieuwe motorcomponenten nodig, zodat hij niet zijn uiterste best gedaan heeft. Hij moet tenslotte toch van achteraan de grid starten.

De vraag voor Q3 wordt dan of er teams en coureurs zijn die meteen al beginnen op de slicks, gezien de eerste vier bochten en de kerbs nog enorm nat zijn, en er toch nog water in poeltjes staat. En inderdaad, de top tien staan bij aanvang van de sessie toch nog allemaal op intermediates. Het eerste snelle rondje van Verstappen is gelijk weer meer dan een seconde sneller dan de rest. Alonso weet echter goed bij te blijven, en staat voor de montage van een tweede setje banden warempel op de derde plaats. Iedereen gaat voor de tweede helft van deze sessie naar een nieuw setje intermediates, behalve George Russell, die naar slicks gaat, en wel softs. Verstappen pakt meteen weer 1,3 seconden voorsprong. Russell houdt zijn auto niet onder controle, beschadigt zijn auto lichtelijk, en zorgt voor een tijdelijke gele vlag omdat hij er in bocht 1 afschiet op zijn slicks.

Carlos Sainz tijdens een snel rondje, kwalificatie GP Canada 2022 (Foto:
Ferrari F1 Media)
Carlos Sainz tijdens een snel rondje, kwalificatie GP Canada 2022 (Foto: Ferrari F1 Media)

Iedereen heeft echter tijd voor nog een getimed rondje, mede omdat Russell zijn weg weer op een veilige manier kan vervolgen. De meesten rijden eerst nog een opwarmrondje, behalve Ocon, die, net voordat het tijd is, het circuit snel heeft afgelegd, en gewoon doorrijdt voor nog een getimede ronde. Hamilton is de eerste die zijn laatste poging afmaakt, maar komt niet dichterbij dan bijna 1,3 seconde op voorlopige plek twee. Magnussen gaat als eerste naar binnen, en Zhou weet zijn tijd nog een beetje te verbeteren, al geeft hem dat geen hogere positie in de pikorde. Verstappen geeft ook weer alles, verbetert zijn tijd met drie paarse sectoren, en zet voorlopige nummer twee op dat moment, Hamilton, op maar liefst bijna 1,6 seconden.

Fernando Alonso op P2, kwalificatie GP Canada 2022 (Foto:
Renault Sport Media)
Fernando Alonso op P2, kwalificatie GP Canada 2022 (Foto: Renault Sport Media)

Carlos Sainz weet nog wat snelheid te vinden met een paarse sector 1, maar maakt een fout in sector 3, verliest ruim 0,7 seconde op Verstappen in die sector alleen, al, maar gaat wel ruim sneller dan Hamilton voor de voorlopige plek twee. Esteban Ocon verbetert zijn tijd ook nog, maar Mick Schumacher weet hem nog voor te blijven. Alonso is formidabel bezig, rijdt zijn eigen beste tijden in sector 1 en 2, en doet dat ook in sector 3, zij het nog steeds trager dan Verstappen in die sector, met slechts 64 duizendsten, zij het dat hij uiteindelijk nog steeds ruim 0,6 seconde achter Verstappen eindigt. Hij eindigt echter wel als tweede, dus staat voor het eerst in heel lange tijd, zo'n tien jaar, op de eerste startrij. De laatste over de lijn is Ricciardo, die zijn tijd niet verbetert, maar wel Zhou voorblijft.

Regenmeester Verstappen pakt iedereen in

Tabel 1. Einduitslag Q3 kwalificatie Grand Prix van Canada (Bron: F1Maximaal.nl)
Tabel 1. Einduitslag Q3 kwalificatie Grand Prix van Canada (Bron: F1Maximaal.nl)

Het is de eerste keer dit seizoen dat de polesitter zo'n grote voorsprong pakt op de rest van het veld. Waar het tot nog toe beperkt bleef tot enkele tienden van een seconde voor de top vier of vijf, pakt Verstappen al meer dan zes tienden op zijn dichtstbijzijnde concurrent, en vinden we de top vijf verspreid over een verschil in tijden van maar liefst 1,6 seconden. Het is duidelijk dat een nat wegdek met koude temperaturen de mannen van de jongens scheidt, en dat de werkelijk goede coureurs boven komen drijven, zij het dat Leclerc natuurlijk niet het achterste van zijn tong heeft laten zien vanwege de gridstraf die hij met zijn nieuwe componenten oploopt.

Tabel 2. Q3 kwalificatie Grand Prix van Canadaan op basis van snelste sectortijden (Bron: F1Maximaal.nl)
Tabel 2. Q3 kwalificatie Grand Prix van Canadaan op basis van snelste sectortijden (Bron: F1Maximaal.nl)

Kijken we naar de snelste sectoren van iedere coureur tijdens Q3, zie tabel 2, dan blijkt dat er weinig verandering in de uitslag zou zijn geweest als de coureurs hun beste sectoren aan elkaar geregen zouden hebben. Verstappen reed natuurlijk continu paarse sectoren bij een getimed rondje, totdat eindelijk iemand weer iets sneller wist te gaan na hem en dan een enkele paarse sector pakte. Alleen Russell zou iets hoger geƫindigd zijn, maar dat wordt natuurlijk veroorzaakt door zijn beslissing in de tweede helft van Q3 voor slicks te gaan. Daar was het duidelijk veel te vroeg voor, en kan niet echt gezien worden als een verstandige beslissing, hooguit een grote gok. We zien wel een zeer opvallende groep van coureurs in de top tien, heel anders dan 'normaal' of verwacht.

Daniel Ricciardo in Q3, GP Canada 2022 (Foto:
McLaren F1 Media)
Daniel Ricciardo in Q3, GP Canada 2022 (Foto: McLaren F1 Media)

De vraag die ontstaat is dan welke coureurs zich in de kwalificatievolgorde zullen kunnen handhaven gedurende de race. Alonso bijvoorbeeld staat er duidelijk bekend om dat hij zijn achtervolgers lang weet op te houden, maar aan de andere kant biedt het Circuit Gilles-Villeneuve goede inhaalmogelijkheden. De Alpine heeft een hoge topsnelheid, maar of het genoeg is om met DRS de tegenstanders achter zich te houden moet nog blijken. Interessant wordt ook wat Leclerc weet te doen, startende van achteraan de grid, maar net zo goed gaat het spannend worden met beide Haas-coureurs, Zhou en Ricciardo in de top tien. Al met al kunnen we weer een spannende race tegemoet zien, feitelijk net als elke race dit seizoen.

Max Verstappen, kwalificatie GP Canada 2022 (Foto:
Red Bull Content Pool / Getty Images)
Max Verstappen, kwalificatie GP Canada 2022 (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Door: Wim G. Vandebilt

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws