In een chaotische kwalificatie voorafgaand aan de Grand Prix van Azerbeidzjan zagen we crashes en rode vlaggen de tijden van coureurs stopzetten, of juist ten gunste zijn. Charles Leclerc ging er vandoor met poleposition, Lewis Hamilton werd tweede en Max Verstappen werd derde. F1Maximaal analyseerde de top drie en komt tot de conclusie dat een zogeheten tow de sleutel tot succes was op de zaterdag in Baku.
Door een rode vlag aan het einde van Q3 kon onder andere Verstappen niet meer verbeteren, voor die tijd stond de top drie al zoals boven benoemd. De snelle tijden van de coureurs werden vooral bepaald door de laatste sector, hier bevindt zich het enorm lange rechte stuk van het stratencircuit. Leclerc en Hamilton hadden hier een aanzienlijk voordeel door een tow, maar wat houdt dit precies in?
Bij een tow krijgt coureur A een aanzienlijk voordeel door coureur B, vaak de teamgenoot. Coureur B rijdt voorop op het lange rechte stuk, en trekt hiermee de luchtstromen met zich mee naar voren. Hierdoor trekken de luchtstromen mee met coureur B, waardoor coureur A op zijn beurt ook wordt meegetrokken door deze luchtstromen. Doordat er minder luchtweerstand is, krijgt coureur A een 'sleeptouw' effect, waardoor hij sneller kan en dus een betere rondetijd neerzet. Dit zien we ook terug in de sectortijden van de top drie in Azerbeidzjan.
Sectortijden Leclerc, Hamilton en Verstappen Q3 Baku
Sector | Leclerc | Hamilton | Verstappen |
1 | 35.502 | 35.533 (+0.031) | 35.635 (+0.133) |
2 | 40.555 | 40.683 (+0.128) | 40.592 (+0.037) |
3 | 25.161 | 25.234 (+0.073) | 25.336 (+0.175) |
Rondetijd Q3 | 1:41.218 | 1:41.450 (+0.232) | 1:41.563 (+0.345) |
Bij de bovenstaande sectortijden zien we dat Leclerc in alle sectoren net wat sneller was dan Hamilton en Verstappen. De eerste twee sectoren waren hier minder belangrijk, Hamilton zat in de eerste sector erg dichtbij Leclerc, Verstappen op zijn beurt in de tweede sector. Wel lieten ze hier al een gat vallen met de pole-tijd van de Ferrari-coureur.
Het grootste verschil werd hier gemaakt in de derde sector, het lange rechte stuk. De tow was hier de sleutel tot succes. Normaal gesproken krijgen coureurs tow door hun teamgenoot, dit zagen we bij Hamilton en Verstappen, waar Bottas en Sergio Perez respectievelijk zorgden voor een tow bij hun teamgenoot. Leclerc kreeg echter opvallend genoeg een tow van Hamilton op het lange rechte stuk. De tow is hieronder afgebeeld vanaf bocht twintig, net voor de DRS-zone.
De tow in Q3, Leclerc profiteert van Hamilton
Gelijk valt op dat Perez verder verwijderd was van Verstappen, die op dat moment in zijn snelste ronde van Q3 zat. Hamilton en Bottas waren juist dichterbij, waardoor Leclerc en Hamilton respectievelijk terrein konden winnen. In de sectortijden van Q3 is dit ook goed terug te zien: Verstappen verloor hier een tiende van een seconde op Hamilton en bijna twee tienden van een seconde op Leclerc.
De tow in het voordeel van Verstappen en Hamilton was naar alle waarschijnlijkheid strategisch gepland door de teams, maar Leclerc krijgt opvallend genoeg een tow van rivaal Hamilton. Dit 'sleeptouw' zorgt er zelfs voor dat Leclerc met de beste rondetijd uit de bus komt, aangezien hij zonder deze tow de pole-tijd nog had kunnen verliezen van zijn concurrenten. Hier heeft de Ferrari-rijder dus dankbaar gebruik gemaakt van een prima positie op het stratencircuit van Baku.
Perez net iets te ver, Verstappen verliest terrein
Bij Perez zien we juist dat er meer afstand zit tussen hemzelf en de Limburger, die op dat moment bezig was met een snelle tijd. Mocht de Mexicaan iets dichterbij hebben gezeten, had dit zijn teamgenoot nog een tiende van een seconde – of meer – kunnen opleveren. Mocht dit zo zijn geweest, had Verstappen een betere kans gehad om de eerste startrij voor de GP van Azerbeidzjan te bereiken.
Een tweede run in Q3 werd verstoord door een rode vlag, veroorzaakt door Yuki Tsunoda. De Japanner van AlphaTauri parkeerde zijn auto in de muur bij de derde bocht, waardoor de sessie werd afgevlagd. Of Verstappen in zijn tweede run nog had kunnen jagen op pole is lastig te zeggen: de Nederlander zat pas in de eerste sector van het stratencircuit.
Al met al heeft Hamilton aardig geluk gehad met een rode vlag, maar ook daarvoor was Mercedes op het gebied van de tow sterker dan Red Bull Racing. Leclerc heeft ondertussen dankbaar (of mogelijk zelfs strategisch) gebruik gemaakt van de track-positie van zijn Britse concurrent.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties