Tijdens de wintertestdagen werd al duidelijk dat Aston Martin een stap vooruit heeft gezet, maar tijdens de eerste vrije trainingen voor de Grand Prix van Bahrein leek Fernando Alonso op te staan als voornaamste uitdager van de regerend constructeurskampioen. De tweede vrije training is traditioneel belangrijk in Bahrein, omdat het de enige training is die net als de kwalificatie en de race in het donker verreden wordt. In deze analyse kijken we naar de verschillen tussen de Red Bulls en de Aston Martins in de tweede vrije training en waar de Spaanse veteraan Red Bull het nakijken geeft.
Alonso verraste met de snelste tijd in de tweede vrije training, en wist hierbij Red Bull-coureurs Max Verstappen en Sergio Pérez een kleine twee tienden van een seconde achter zich te houden. Het is afwachten tot de kwalificatie en de race om te zien hoeveel Red Bull nog achter de hand heeft gehouden en of Aston Martin zich de voornaamste uitdager van Red Bull mag noemen. Waar voor het seizoen een driestrijd werd verwacht tussen Red Bull, Ferrari en Mercedes, werd na de wintertests al door de coureurs aangegeven dat Aston Martin zich mogelijk in deze strijd kon mengen en mogelijk competitiever zou zijn dan Mercedes. Dit weekeinde wordt duidelijk hoe sterk de AMR23 nou echt is.
In Tabel 1 is te zien in welke sectoren Alonso het verschil wist te maken ten opzichte van zijn teamgenoot en de Red Bull-coureurs. Stroll geeft mogelijk een vertekend beeld omdat hij nog steeds te kampen heeft met zijn polsblessure, en hij daarnaast belangrijke tijd in de auto miste tijdens de wintertestdagen. Zelfs bij een goed voorbereide Stroll is het de vraag hoeveel hij tekort zou komen op Alonso. Vergelijken we Alonso met Verstappen, dan is het duidelijk dat Verstappen in de eerste sector veel tijd verliest, maar daarna nog iets van zijn achterstand weet goed te maken. Pérez daarentegen levert in geen van de drie sectoren veel in, maar is in geen enkele sector de snelste. In het geval van Verstappen valt op dat zijn eerste vier minisectoren in zijn snelste ronde geel waren. Dat wil zeggen dat hij zich in zijn snelste ronde niet weet te verbeteren tegenover een eerdere ronde op de medium-band die een kleine twee seconden langzamer was.
Aangezien Verstappen in de eerste sector tijd verliest ten opzichte van teamgenoot Pérez, maar in de laatste twee sectoren juist weer tijd goedmaakt, lijkt er een indicatie te zijn dat beide Red Bull-coureurs niet tot de ideale ronde zijn gekomen. Als we de beste sectortijden per team bekijken, blijkt dan ook dat het uiteindelijke verschil slechts twee duizendsten van een seconde zou zijn geweest over de ruim vijf kilometer lange ronde. De eerste sector bestaat voornamelijk uit rechte stukken en de langzame eerste bocht, de tweede sector is het meest bochtige gedeelte van het circuit, terwijl de laatste sector de snelste sector is. De Red Bull pakt wat tijd op de Aston Martin in het technische middengedeelte, maar verliest tijd in de eerste en laatste sector. De vraag is natuurlijk wel of beide teams met evenveel brandstof hebben gereden en hoeveel ze qua motorvermogen nog in reserve hebben.
Analyse per sector
Waar Alonso voornamelijk in de eerste sector indruk heeft gemaakt, is een verdere analyse van de snelste ronden uit de vrije training nodig om te zien waarin de Aston Martin uitblinkt, en waarin de Red Bull nog het voordeel lijkt te hebben. Hiervoor is de data geanalyseerd van de snelste ronden van Alonso en Pérez, die onderling geen grote verschillen qua sectortijden hadden.
In Tabel 3 bekijken we de verschillen in de eerste sector. Het eerste wat hierbij opvalt is dat Alonso bij het ingaan van zijn ronde een hogere snelheid heeft dan Pérez, maar dat de Mexicaan wel een hogere topsnelheid weet te bereiken bij het aanremmen voor de eerste bocht. De oorzaak hiervan is dat Alonso een veel betere exit heeft uit de laatste bocht bij het voorbereiden van zijn ronde. Daarnaast is het veelzeggend over de topsnelheid van de Red Bull dat Pérez uiteindelijk toch een hogere topsnelheid behaalt, want het is juist Alonso die op het rechte stuk enigszins weet te profiteren van een slipstream van Valtteri Bottas voor hem, die zijn snelle ronde beëindigt.
In de eerste bocht is het Alonso die met 62 kilometer per uur een beduidend lagere minimumsnelheid heeft, maar dit lijkt niet te maken te hebben met de zwakte van het chassis, maar met een strategische keuze. Alonso snijdt de eerste bocht scherper aan om zo eerder op het gas te kunnen gaan richting het DRS-gedeelte dat leidt tot bocht 4. In bochten 2 en 3 is te zien dat Alonso profiteert van de betere acceleratie uit bocht 1. Hij offert de eerste bocht dus meer op dan de andere coureurs en weet daar in het volgende gedeelte de vruchten van te plukken, en gaat zo op weg naar een paarse eerste sector. Ook hier valt wederom op dat Pérez ondanks de mindere acceleratie en de lagere snelheid bij bochten 2 en 3 toch bij het aanremmen voor bocht 4 weer de hogere snelheid heeft. In de apex van bocht 4 ontlopen de twee elkaar nauwelijks, maar ook bij het uitkomen van bocht 4 is het wederom Alonso die beduidend beter is in de acceleratie.
Het bochtige middengedeelte van het Bahrain International Circuit bestaat uit rechte stukken, snelle bochten, en krappe hairpins en wordt door Alonso ruim een tiende van een seconde sneller afgelegd dan door Pérez. Ondanks dat Alonso, door zijn goede acceleratie uit bocht 4, met een hogere snelheid bij de snelle rechts-links-combinatie van bocht 6 en 7 arriveert, heeft Pérez in deze snelle bochten de hogere snelheid. Dat kan belangrijk zijn met het oog op de rest van het seizoen, omdat deze twee bochten als goede graadmeter worden gezien voor de aerodynamische prestaties van de verschillende auto's. Wel is het opnieuw Alonso die eerder op het gas gaat, dus het is mogelijk dat hij zich bewust iets minder op de minimumsnelheid heeft gericht in deze bochten.
In de scherpe rechterbocht 8 hebben beide coureurs een vergelijkbare snelheid, maar is het Pérez die zijn apex mist en daardoor bij het uitkomen van bocht 8 veel tijd verliest, met een snelheidsverschil van 11 kilometer per uur. Dit verlies wordt richting bocht 10 weer goedgemaakt, maar ook in de langzame linkerbocht zien we hetzelfde patroon als in bocht 8: de minimumsnelheden van Alonso en Pérez zijn vergelijkbaar, maar Alonso accelereert beduidend beter. Na het rechte stuk richting bocht 11 is het toch Pérez die hier met hogere snelheid aankomt.
Net als in bocht 8 weet Alonso het circuit beter te maximaliseren in bocht 11, door vol over de kerbstones aan de binnenkant te gaan, waar Pérez net wat ruimte laat liggen. Dit zorgt ervoor dat bocht 11 één van de weinige bochten is waar Alonso ook qua minimumsnelheid sneller is. Hij is daarnaast ook nog eens veel sneller bij het uitkomen van de bocht, en legt door zijn betere lijn minder meters af. Hierdoor wint Alonso op drie fronten in bocht 11. Het volgas-gedeelte richting bocht 12 geeft Pérez de kans om Alonso daar weer te verschalken qua snelheid.
De korte laatste sector van het circuit in Bahrein telt slechts twee bochten, en daarnaast ook twee rechte stukken. Dit lijkt een kans voor de Red Bull-coureur om wat tijd goed te maken, maar het eerdere remmen van Alonso voor bocht 13 zorgt er opnieuw voor dat hij veel eerder op het gas kan en veel tijd pakt bij het uitkomen van bocht 13. In bocht 14 zijn de verschillen kleiner, maar ook hier is het Alonso die eerder remt en eerder op het gas gaat.
Over de gehele ronde bekeken lijkt Alonso een betere ronde te hebben gereden, waar Pérez met name in bochten 8, 11 en 13 tijd laat liggen. Dit lijkt er wel op te wijzen dat de Red Bull nog wat sneller moet kunnen. Waar de Red Bull net als vorig jaar nog steeds sterk presteert op de rechte stukken en tijd wint bij het remmen, is het Alonso die nagenoeg in elke bocht tijd weet te winnen door de goede acceleratie van zijn AMR23-bolide.
Is Alonso even competitief in de long runs?
Hoewel een sterke prestatie in de kwalificatie een mooie opsteker zou zijn voor het Aston Martin-team, worden de punten op zondag verdeeld. Waar Ferrari in 2022 gelijkwaardig bleek te zijn aan de Red Bulls op de zaterdagen, bleek het in de races lastiger om Verstappen en Pérez competitie te bieden.
Tijdens de langere stints blijkt Verstappen al een stuk competitiever te zijn, en zet hij gemiddeld net een iets snellere tijd neer dan Alonso. Waar Alonso tien ronden rijdt met zijn zachte C3-band, legt Verstappen een ronde extra af, maar wel met twee langzamere ronden tussendoor om de banden iets te laten afkoelen. Het is duidelijk te zien in de cijfers dat Alonso zijn langere stint met snellere ronden begint, maar uiteindelijk wel eindigt met langzamere tijden. Hij lijkt dus meer last te hebben van bandendegradatie, en dat zou veelbelovend zijn voor Red Bull, aangezien zondag langere stints verwacht worden dan 10-11 ronden. Opvallend genoeg laat Pérez wel meer verval zien in rondetijden dan de Nederlander en lijkt zijn stint meer op die van Alonso. De Mexicaan komt een kleine vier tienden per ronde tekort op Verstappen, een patroon dat herkenbaar is uit 2021 en 2022. Op basis van de cijfers lijkt Aston Martin dus de stap naar de top te hebben gezet, maar gaat Verstappen in de race vermoedelijk toch nog een maatje te groot zijn. Wel een belangrijk detail met het oog op de rest van het seizoen: Aston Martin eindigde afgelopen seizoen slechts als zevende bij de constructeurs en heeft dus veel meer windtunneltijd beschikbaar dan constructeurskampioen Red Bull, dat daarnaast ook nog eens gestraft werd voor het overschrijden van het budgetplafond.
F1TV of toch Viaplay? Bekijk hier waar jij de Formule 1 in Bahrein kan kijken! Of check onze Formule 1 live kijken-pagina!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties