oscar piastri pole position zaterdag mclaren bahrein 2025 Formule 1
Formule 1

Analist kritisch op 'thuis-analisten' over McLaren: 'Red Bull is op dat vlak gewoon ingehaald'

oscar piastri pole position zaterdag mclaren bahrein 2025

McLaren ligt na de Grand Prix van Japan opnieuw onder het vergrootglas vanwege flexi-wings. Het team wordt ervan beschuldigd vleugels op de auto te hebben die niet voldoen aan de technische richtlijnen, ondanks dat de bolide in alle races tot nu toe door de technische checks is gekomen. Denken dat alleen flexi-wings de MCL39 zo snel maken, is volgens technisch analist Franco Nugnes te simpel.

Na de race op Suzuka gingen de beelden van de achtervleugel van McLaren opnieuw viraal. Zelfs Jos Verstappen deelde de beelden op X, waarin de MCL39 en de bolide van Red Bull Racing met elkaar vergeleken werden. Red Bull houdt zich deels afzijdig en heeft tot nu toe nog geen klacht ingediend bij de FIA. Zowel Christian Horner als Max Verstappen en Helmut Marko geven aan dat zij er niets aan kunnen doen.

Lando Norris haalde fel uit en zei dat Red Bull haar werk maar eens beter moest gaan doen in plaats van klagen. Analisten begrijpen beide kanten, aangezien concurrenten hetzelfde probeerden toen Red Bull dominant was in 2022 en 2023. 'De vleugels zijn legaal omdat ze door de tests komen van de FIA, en omdat de stewards dankzij HD-camera's de vleugels nauwkeuriger kunnen analyseren', schrijft Nugnes bij de Italiaanse tak van Motorsport.com.

Nugnes is al sinds 1979 betrokken bij de Formule 1 en heeft door de jaren heen aan het roer gestaan van meerdere, prominente Italiaanse sportbladen. 'Iedereen is tegen McLaren, niet alleen op de baan, maar ook in de paddock en daarbuiten. Vooral op sociale media', gaat Nugnes verder. 'Oscar Piastri en Lando Norris beschikken met de MCL39 over een potentieel waarmee ze verschillen van acht tienden kunnen slaan. Ze lijken in hun eigen klasse te rijden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Analist kritisch op 'thuis-analisten' over McLaren: 'Red Bull is op dat vlak gewoon ingehaald'
Piastri pakte de poleposition met maar liefst zes tienden verschil op Verstappen.

Verdacht

In Japan werd McLaren nog verslagen door Verstappen, die kon profiteren van een baan die niet zo zwaar was voor de banden. In Bahrein is dat een heel ander verhaal. 'Uiteraard geldt: wie de toon zet, wordt automatisch verdacht', weet Nugnes. 'Dat hoort bij de geschiedenis van de F1. Om competitief te zijn moet je de grenzen van het reglement opzoeken, en juist daar ligt de kunst van interpretatie: prestaties vinden binnen de regels die de FIA stelt bij haar controles.'

Adrian Newey is een van de ontwerpers die hier heel goed in is. In zijn jaren bij Red Bull heeft hij meerdere, bijzondere dingen ontworpen die de FIA wilde verbieden. Nugnes denkt dat het nu de beurt aan McLaren is. 'Een grensverleggend idee mag niet als briljant bestempeld worden als het van Newey komt, en als illegaal als het door iemand anders wordt bedacht. Zo werkt het niet', stelt de Italiaan.

McLaren staat sinds vorig jaar onder de loep vanwege de flexi-wings. 'Het team uit Woking profiteert van het uitstekende werk van twee voormalige medewerkers van Newey: Rob Marshall en hoofd-aerodynamicus Peter Prodromou. Laatstgenoemde is de creatieve geest van het duo, terwijl Rob met nuchterheid de overdrijvingen van zijn collega weet te temperen. Samen hebben zij de extreme MCL39 ontwikkeld, waarmee ze een grote voorsprong hebben opgebouwd.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen podium 1 australie 2025 1 rob marshall lando norris george russell 1
Voormalig Red Bull-medewerker Rob Marshall heeft bijgedragen aan de MCL39.

Nugnes drukt speculaties de kop in

Het internet staat vol met video's waarin mensen lijnen trekken over de beelden om te laten zien hoe de achtervleugel met toenemende snelheid en downforce doorbuigt, ondanks de strengere controles van de FIA. 'De stewards van de FIA halen daarbij hun schouders op. In de garage van het bestuursorgaan zitten ingenieurs die met millimeterprecisie kunnen vaststellen wat de effecten zijn van de gecontroleerde doorbuiging', schrijft Nugnes.

'Degenen die lijntjes trekken op tv-beelden kunnen nooit dezelfde precisie behalen, want zij hebben ook te maken met bewegingen van de auto ten opzichte van het circuit', klinkt de analist kritisch op de 'thuis-analisten'. 'De FIA voert statische tests uit, die alle teams – inclusief McLaren – doorstaan. Er is een enorme zoektocht gaande naar maximale vervorming binnen de grenzen van die tests: men experimenteert met materialen en constructies om specifieke onderdelen te laten bewegen bij bepaalde belastingen.'

Red Bull is ingehaald

Nugnes snapt dat dit voor de fans van de Oostenrijkse renstal teleurstellend is, als hun team het opeens niet meer zo goed doet als voorheen. In zijn ogen is het echter niet terecht om de McLaren direct illegaal te bestempelen. 'Red Bull, ooit toonaangevend op dit vlak, is inmiddels ingehaald door McLaren als het gaat om het opzoeken van de grenzen', schrijft de Italiaan.

'Ook andere teams hebben begrepen hoe ze op dit gebied kunnen optimaliseren.' Hij benadrukt tevens dat niet alleen de achtervleugel of de voorvleugel ervoor zorgt dat er een verschil is van acht tienden in VT3. 'Dat zou een vergissing zijn. Er is nog veel meer te analyseren en te begrijpen', sluit Nugnes af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws