Het Duitse medium Auto, Motor, und Sport vraagt zich af wat het geheim is van de RB19. Red Bull heeft alles betreffende de bolide onder controle, en dat is iets waar andere teams alleen maar van kunnen dromen. Het Duitse medium denkt dat de RB19 iets heeft dat de andere bolides niet hebben. Volgens AMuS kon de concurrentie heel even opgelucht ademhalen dat Max Verstappen niet deel kon nemen aan Q3 nadat zijn bolide kampte met een gebroken aandrijfas.
De concurrentie keek tijdens de kwalificatie op het Jeddah Street Circuit even raar op. Eén Red Bull staat op pole, maar de andere staat P15. Alleen technologie kon de wonderauto stoppen. Max Verstappen moest zijn snelle run in Q2 stoppen toen de aandrijfas van de RB19 het begaf. Het onderzoek van de auto en de data-analyse moet uitwijzen of het rijden over een kerb ervoor heeft gezorgd dat de rechter aandrijfas brak, of dat deze niet meer zo zou werken. Al voor de race rees er twijfel of de snelste auto van het veld wel bulletproof zou zijn. In de Red Bull van Sergio Pérez is een nieuwe accu geplaatst. Toen maakte de FIA bekend dat de auto met startnummer elf de binnenste delen van de versnellingsbak en de cassette waarin de krachtoverbrenging is ondergebracht, had veranderd.
Hetzelfde herhaalde zich een dag later, stipt voor de derde oefensessie, met auto nummer één. Red Bull rechtvaardigde de wijziging met strategische redenen. 'Maar is dat de hele waarheid? Waarom doet een ander team dit niet? En waarom vindt in beide auto's de versnellingsbak een dag later gewisseld? Heeft de versnellingsbakwissel en de daarbij behorende vervanging van de aandrijfas iets te maken met de schade die Verstappen al vroeg toeschouwer maakte?' vraagt Auto, Motor, und Sport zich af. Hierdoor kon de concurrentie wel even opgelucht ademhalen, denkt het Duitse medium. De andere teams konden wederom de snelle tijden van Red Bull om de oren krijgen en nog wel harder dan in Bahrein. Zonder Verstappen in Q3 was het iets minder pijnlijk voor de concurrentie.
AMuS stelt vragen: 'Wat is het geheim van de RB19?'
'Het wordt steeds duidelijker dat deze Red Bull RB19 iets heeft wat alle andere auto's missen. Zoveel tijd win je niet met een auto die op elk gebied perfect is. Het hoeft niet de geheime truc te zijn die niemand ziet, maar een functie die de RB19 boven alle andere plaatst. Al is het maar het voordeel dat je net iets lager kunt rijden dan alle anderen', schrijft Auto, Motor, und Sport. 'Tien millimeter is drie tienden. Het is geen truc, het is natuurkunde. Maar die tien millimeter moet je wel kunnen betalen. De regels zijn duidelijk: de plaat onder de auto mag niet meer dan een millimeter slijten. De bodemplaat mag niet flexibeler zijn dan de regelgeving toestaat.'
Red Bull lijkt wat dat betreft dus alles volledig onder controle te hebben, zonder de mazen van de wetten te hebben opgezocht. De RB19 is tot nu toe immers volledig legaal verklaard, dus meer dan uitmuntend werk van de engineers van Red Bull valt er niet dan te maken. 'De bestuurder mag niet zo trillen en hobbelen dat hij de weg niet meer kan zien. De vering mag niet zo hard zijn dat de banden bij alle oneffenheden het contact met de weg verliezen. En de drukverschillen aan de randen van de bodem mogen niet zo groot zijn dat er stuiteren ontstaat. Red Bull heeft al deze logische gevolgen onder controle. De anderen kunnen er niet eens van dromen.'
'De Mexicaan is geen Verstappen'
Éen van die twee superieure Red Bull-bolides mag de race dus vanaf de eerste stek aanvangen op zondag. 'Ondanks de verlammende superioriteit van de titelverdediger, zorgde het voor een vermakelijke kwalificatie. Ook met Perez op poleposition', denkt Auto, Motor, und Sport. 'De Mexicaan is geen Verstappen. En de Nederlander moet zich eerst een weg naar voren vechten. Zo moet hij ook Charles Leclerc passeren, die hetzelfde plan heeft', sluit het Duitse medium af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties