AMuS concludeert: 'Red Bull maakte te veel fouten in Qatar en kwam daardoor tekort' Formule 1
Formule 1

AMuS concludeert: 'Red Bull maakte te veel fouten in Qatar en kwam daardoor tekort'

AMuS concludeert: 'Red Bull maakte te veel fouten in Qatar en kwam daardoor tekort'

Lewis Hamilton kon tijdens de Grand Prix van Qatar op zijn gemakje naar de overwinning rijden. Zijn titelrivaal Max Verstappen moest namelijk vanaf de zevende plek starten door een fout in de kwalificatie en kon mede daardoor geen bedreiging vormen. Auto, Motor und Sport analyseert het verschil, dat voornamelijk voortkomt uit fouten bij Red Bull.

'Vooraan was er weinig te zien bij de Qatarese Grand Prix. Hamilton reed wederom als een wereldkampioen', zo opent het Duitse medium de analyse. Dat het niet spannend werd, is vooral ook te danken aan verschillende fouten door het weekend heen bij Red Bull. 'De kwalificatie werd verpest omdat ze bij Red Bull kort van tevoren overschakelden naar een afstelling met veel neerwaartse druk. De grotere achtervleugel zorgde er weliswaar voor dat de problemen met de klapperende vleugel werden verholpen, maar zorgde er tegelijkertijd voor dat de balans niet meer in orde was. Hierdoor hadden beide Red Bulls last van onderstuur.'

Met meer benzine aan boord was de balans ietwat beter, zo maakte de racesnelheid duidelijk. Desondanks kon Verstappen zijn rivaal niet onder druk zetten. 'Toen Verstappen achter Hamilton aansloot, was het verschil al bijna vier seconden. In de openingsfase van de race had de Nederlander daarnaast nog een kleine beschadiging aan zijn voorvleugel opgelopen, maar dit was geen verklaring voor het snelheidsverschil.' Bovendien vroeg de openingsfase veel van de banden bij Verstappen, waardoor de een-stop-strategie al snel buiten beeld was. 'Hamilton kopieerde de tactiek, ondanks dat een stop in theorie sneller was.'

Moddergooien tussen Mercedes en Red Bull houdt aan

Vooral op de harde band leek Verstappen ietwat competitiever in vergelijking met zijn rivaal. 'De Mercedes-ingenieurs legden echter uit, dat Hamilton tussendoor erg rustig reed en daardoor zijn banden spaarde. Het ware verschil zou volgens die ingenieurs twee tienden van een seconde bedragen.' Na afloop van de race wist Christian Horner, teambaas van Red Bull, de vinger op de zere plek te leggen. 'Op de rechte stukken waren we aan elkaar gewaagd, maar in bocht 6 verloren we tijd.' Om nog wat olie op het vuur te gooien, beweerde Red Bull daarnaast nog dat Mercedes de achtervleugel zou hebben aangepast voor de tests van de FIA, maar daar wilde de Duitse renstal niets van weten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws