De bolide van Alpine zal er volgend seizoen compleet anders uit gaan zien, zo zegt Matt Harman, de technisch directeur van het Franse Formule 1-team. Het 2023-seizoen liep namelijk uit op een flinke teleurstelling voor het team uit Enstone en daarom wordt de auto voor 2024 volgens Harman 'van voor tot achter volledig anders'.
Alpine begon 2023 nog met de aankondiging dat het met minder dan een vierde plek in het constructeurskampioenschap niet tevreden zou zijn en daarnaast werd de hoop uitgesproken om het gat naar de top drie te kunnen verkleinen. Deze doelstellingen werden echter bij lange na niet gehaald. Alpine eindigde slechts als zesde op een straatlengte van nummer vijf Aston Martin en verder dan twee podiumplaatsen kwamen de Fransen niet.
Harman kan dan ook enkel concluderen dat het in 2024 beter zal moeten. 'Ik denk dat we voor de volgende auto echt wat nieuws moeten vinden. Daarom is de auto van voor naar achter helemaal anders', zegt de Brit in gesprek met Motorsport.com. 'Je gaat dat vaker op de grid zien, want de auto moet nog een paar jaar mee', doelt Harman op het gegeven dat er tot aan 2026 geen grote reglementswijzigingen zullen plaatsvinden.
A523 niet goed genoeg
Harman moet toegeven dat de A523 niet snel genoeg was en niet aan de verwachtingen heeft voldaan. 'We hebben het niet zo goed gedaan als met de A522. Dat was een goed jaar. Elke keer als we wat doorontwikkelden, kregen we meer load en verloren we tegelijkertijd wat gewicht van de auto. Dus daar was meer performance te halen dan waar we mee begonnen', zegt de technisch directeur van Alpine.
'Nu is het asymptomatisch', gaat Harman verder. 'Nu we dichterbij de belastingniveaus komen waar we nu zijn, wordt het allemaal wat spannender. Het gaat dan meer en meer om de details. Dat betekent dat we wat voorzichtiger met de investeringen moesten omgaan. Daarom denk ik dat het seizoen niet zo succesvol was', stelt de technisch directeur.
Alpine was al in een vroeg stadium behoorlijk zeker van de zesde plek bij de constructeurs en dat zorgde ervoor dat de Franse renstal zich al betrekkelijk vroeg kon richten op de bolide van 2024. 'Wanneer je op dat punt terechtkomt, dan is het beter om te beseffen dat je beter over kan schakelen. Dat hadden we best snel gedaan', vertelt Harman, die vervolgens wat dieper ingaat op de tekortkomingen van de A523.
'Het zwakke punt was dat de auto een heel klein werkvenster had. Als je dan naar een circuit gaat met een ander soort asfalt of als we de auto hoger moesten afstellen, dan was het voor de coureurs geen pretje om ermee te rijden', aldus Harman, die moet bekennen dat Alpine dacht dat dit euvel al verholpen was. 'We dachten dat we het voor het seizoen al verbeterd hadden, maar dat bleek niet zo te zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties