Alonso wist precies wat hij deed: 'Gebruikt grijs gebied om er voordeel uit te halen' Formule 1
Formule 1

Alonso wist precies wat hij deed: 'Gebruikt grijs gebied om er voordeel uit te halen'

Alonso wist precies wat hij deed: 'Gebruikt grijs gebied om er voordeel uit te halen'

Fernando Alonso kwam in Australië als zesde over de eindstreep, maar na een penalty van 20 seconden belandde hij uiteindelijk op de achtste plek. De Spanjaard werd na de race op het matje geroepen door de stewards, die beslisten dat hij gevaarlijk had gereden met de crash van George Russell tot gevolg. Voormalig Formule 1-coureur Timo Glock denkt dat de tweevoudig wereldkampioen precies wist wat hij deed.

In de laatste ronde van de Grand Prix van Australië reed Russell de muur in en belandde uiteindelijk met bolide en al op zijn zij. Op dat moment zat Russell achter Alonso aan in de hoop de zesde plek van hem af te kunnen pakken. Alonso remde in bocht zes eerder dan hij de ronden ervoor deed, iets wat Russell niet aan zag komen. Door het plotselinge verlies van downforce raakte de Brit de controle kwijt en crashte hij. Samen met Alonso moest hij naar de stewards vanwege het voorval.

De man uit Oviedo verkondigde dat hij de bocht anders benaderde, maar dat dit verkeerd uitpakte. De reden voor het vroege remmen maakte de stewards niet uit. Naar hun mening was het gevaarlijk wat de Spanjaard deed en dus gaven ze hem een straf van 20 seconden en bovendien nog drie strafpunten op zijn superlicentie.

Alonso maakte gebruik van grijs gebied

Glock denkt dat de ervaren coureur heel goed wist wat hij deed. ‘Alonso remde erg vroeg waardoor Russel dichterbij kwam’, legt de Duitser uit bij Sky Deutschland. ‘Zijn idee was dat Russell verrast zou zijn en snelheid zou verliezen. Dan kon hij weer vroeg gas geven en een gat slaan.’ Russell was zeker verrast, maar de vermeende tactiek van de Spanjaard pakte iets anders uit dan de bedoeling was. ‘Het was zo extreem dat Russell het helemaal niet zag aankomen. Hij kwam veel te dichtbij en verloor downforce.’ De voormalig coureur vermoedt dus dat Alonso precies wist wat hij deed. ‘Hij zet zijn ellebogen in en gebruikt een grijs gebied om er voordeel uit te halen. Met al zijn ervaring weet hij wat hij doet’, aldus de Duitser.

Voormalig Aston Martin-stratege Bernie Collins twijfelt aan de verklaring van de tweevoudig wereldkampioen. Ook zij meent dat 100 meter eerder remmen dan normaal nogal extreem was. ‘100 meter verschil in een bocht is erg veel in de Formule 1’, geeft ze aan. ‘Russell zegt zelf dat hij misschien anders had kunnen reageren, maar het resultaat blijft uiteindelijk dat hij uit de race lag.’ Toch vertrouwt ze erop dat de stewards de juiste beslissing hebben genomen naar aanleiding van de gegevens die zij hebben. ‘Wij hebben uiteraard niet alle data die de FIA heeft’, benadrukt ze. ‘Ze zijn erg duidelijk door Alonso te straffen voor zijn acties in plaats van Russell voor zijn reactie.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws