Zondagavond behaalde Fernando Alonso na wat getouwtrek met de FIA toch zijn honderdste podiumfinish in de Formule 1. In de historie van de Formule 1 gingen slechts vijf coureurs hem voor in het bereiken van deze bijzondere mijlpaal. Een ideale gelegenheid dus om door middel van een driedelige special terug te kijken op de carrière van de Spanjaard. In dit eerste deel wordt de imposante carrière van Alonso in cijfers en statistieken samengevat, terwijl in de volgende delen een selectie wordt gemaakt van zijn meest bijzondere podiumklasseringen.
In 2001 debuteerde een destijds 19-jarige Alonso bij Minardi als één van de jongste coureurs ooit in de Formule 1. Nu, ruim 22 jaar later, is hij nog altijd actief in de koningsklasse van de autosport en lijkt hij nog geen gas terug te nemen. Met 358 Grand Prix-starts is Alonso inmiddels de meest ervaren Formule 1-coureur aller tijden, en met een meerjarig contract bij het nu competitieve Aston Martin lijkt hij nog niet aan stoppen te denken. In ruim 22 jaar tijd versleet Alonso veertien teamgenoten, waaronder wereldkampioenen Jacques Villeneuve, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen en Jenson Button.
Met zijn bijna 42 jaar is de in Oviedo geboren Spanjaard op Michael Schumacher na oudste coureur op het podium in de 21e eeuw. Daarnaast is Alonso nu de zesde coureur in de historie van de Formule 1 die de 100 podiums heeft gehaald, nadat eerder achtereenvolgens Alain Prost (106), Michael Schumacher (155), Lewis Hamilton (191), Sebastian Vettel (122), en Kimi Räikkönen (103) hem voorgingen.
Alonso bracht tal van verschillende krachtbronnen naar een podiumklassering
Waar de V6-turbomotor inmiddels aan zijn tiende jaar is begonnen in de Formule 1, wist Alonso zelfs nog 23 podiumplaatsen met een V10-Motor te behalen. Het meest succesvol was de 41-jarige echter met de V8-motor die in de Formule 1 van 2006 tot en met 2013 werd ingezet: 72 keer bracht de V8-motor Alonso tot een eindklassering bij de beste drie. 42 van deze podiumplaatsen werden behaald met een Ferrari V8-motor, achttien keer lag er een Renault-motorblok achterin, en de Mercedes V8-motor uit de MP4-22 McLaren leverde Alonso in 2007 nog eens twaalf extra podiumplaatsen op.
De V6-turbomotor was de Spanjaard minder gunstig gezind, met voornamelijk lastige Honda-jaren bij McLaren, maar inmiddels heeft Alonso vijf podiumfinishes behaald in het hybride-motortijdperk: twee keer lukte dit met de Ferrari-motor, éénmaal met de Renault-motor bij Alpine, en bij Aston Martin heeft hij nu zijn tweede podiumplek behaald met de Mercedes-motor. Alonso is daarmee de enige Formule 1-coureur die met alle vier de verschillende hybride-motoren aan minimaal één race heeft deelgenomen. Kevin Magnussen kwam dichtbij, maar wist bij zijn enige deelname met de Honda-motor in Australië 2015 de startopstelling niet te halen.
Michelin, Bridgestone, of Pirelli? Alonso had overal succes mee
Ook qua bandenleveranciers heeft Alonso alle merken waarmee hij reed succesvol naar het podium gebracht. Van 2003 tot en met 2006 wist Alonso zijn geel-blauwe Renault met Michelin-banden 37 keer naar het podium te loodsen. Vanaf 2007 verdween de bandenoorlog in de Formule 1 en werden er eerst vier jaar lang door iedereen Bridgestone-banden gebruikt. In deze vier jaar wist Alonso voor McLaren, opnieuw Renault en later Ferrari 26 podiumplekken veilig te stellen. Sinds 2011 is Pirelli de enige bandenfabrikant in de Formule 1, waarmee de Spanjaard afgelopen weekend inmiddels zijn 37e podiumplek bemachtigde.
Renault of toch Ferrari? Waar scoorde Alonso het beste mee?
Tijdens zijn imposante carrière stapte Alonso maar liefst acht keer over naar een nieuwe werkgever; bij Renault en McLaren maakte hij meerdere tussenstops. Puur gemeten naar het aantal behaalde podiums is Ferrari het meest succesvolle team van de Spanjaard, waar hij van 2010 tot en met 2014 maar liefst 44 keer op het podium eindigde. Bij Renault won hij niet alleen zijn twee wereldtitels, maar pakte hij ook 41 podiums. McLaren was goed voor twaalf podiumplekken in 2007 en geen enkele van 2015 tot en met 2018, en met een enkele podiumplek bij Alpine en inmiddels twee bij Aston Martin wist Alonso de magische honderd vol te maken.
23 landen, 28 circuits: Alonso stond overal op het podium
Alonso is al heel lang actief in de Formule 1, en heeft dus ook op veel verschillende circuits gereden al. Tijdens zijn carrière wist hij op 28 verschillende circuits een bokaal te pakken in 23 verschillende landen, met Saoedi-Arabië als laatste toevoeging. In Japan, de Verenigde Staten, thuisland Spanje, Italië en Duitsland wist hij op twee verschillende circuits de race bij de eerste 3 af te sluiten. Opvallend genoeg bezet Alonso met podiums op 28 verschillende circuits slechts een vijfde plek. Max Verstappen deelt inmiddels de tweede plek met Kimi Räikkönen met podiums op 30 verschillende circuits, terwijl Lewis Hamilton dit op 35 verschillende circuits voor elkaar kreeg.
Het meest succesvolle circuit voor Alonso is het Autódromo José Carlos Pace in Interlagos, Brazilië, waar de Spanjaard zelfs acht bokalen pakte. Naast zijn acht podiumnoteringen is dit ook het circuit waar Alonso zijn beide wereldtitels veiligstelde. Opvallend genoeg stond hij in 2015 in Interlagos ook een keer op zaterdag met teamgenoot Jenson Button op het podium nadat hij in de kwalificatie het niet voor elkaar kreeg om een rondetijd neer te zetten. Ondanks dat extra podiumbezoekje was dat niet de negende keer dat hij op dat podium plaatsnam; tijdens een eerdere podiumklassering in Brazilië was Alonso niet eens in staat om de beker op te halen. Voor meer hierover, zie de volgende delen van deze special voor de meest bijzondere podiums van Alonso.
Brazilië is niet het land waar Alonso het vaakst bij de beste drie eindigde, dat is namelijk zijn thuisland Spanje. Met zeven podiumplekken in Barcelona en twee stuks in Valencia wist Alonso de Spaanse fans vaak met een lach op het gezicht naar huis te laten vertrekken. Ook Monza en Silverstone waren met elk zes podiumplekken circuits waar Alonso veel succes pakte, waaronder een emotionele thuiszege in 2010 als Ferrari-coureur op het circuit van Monza.
Dat deze podiumplek de top tien van meest bijzonder podiums van Alonso niet haalde, zegt veel over hoeveel bijzondere prestaties de Spanjaard heeft neergezet. In het vervolg van deze special, in de komende dagen te vinden op F1Maximaal, lichten we de meest bijzondere podiumfinishes van de Aston-Martin-coureur uit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties