Alpine-coureur Fernando Alonso kwalificeerde zich op de vijfde positie na een chaotische slotfase van de kwalificatie op Singapore, waardoor een podium niet geheel onmogelijk is. De race op het Aziatische stratencircuit is tevens ook de 350ste race start voor de Spanjaard, wat hem de eerste coureur maakt met die hoeveelheid. Alonso heeft in ieder geval de top vijf op het oog om McLaren te verslaan.
Met een opdrogende baan en het vochtige klimaat in Singapore, is het vaak lastig om te beslissen wanneer de coureurs het beste over kunnen gaan op droge banden. Zo gaf Alonso ook aan dat de opdrogende baan zijn kwalificatie niet makkelijker maakte. De tweevoudig wereldkampioen start de race op zondag vanaf P5. 'Als het droog blijft, wordt het inhalen moeilijk', trapt de Spanjaard af bij Motorsport.com. 'Het zou goed zijn als we de top vijf kunnen houden en dan McLaren kunnen verslaan, dat blijft het doel.'
Alpine is gedurende het 2022-seizoen al in gevecht met McLaren om de vierde plek in het kampioenschap. De Franse renstal staat nu met achttien punten voor op de Britse renstal. 'Het kan voor ons heel goed gaan, of heel slecht', gaat Alonso verder. 'Als je crasht, of zoiets, dan kan het een DNF zijn. Het wordt erg riskant als het nat gaat worden, maar we zijn twee posities verwijderd van het podium. Waarom niet groots dromen?' De pace die de Spanjaard liet zien bij de kwalificatie is echter veelbelovend. De kans is er dat de tweevoudig wereldkampioen een podium pakt.
Alonso gaat geen risico's nemen: 'Dat is niet goed voor mijn hart!'
Als een podium in Singapore werkelijkheid wordt, dan is dat mooi meegenomen, maar de Alpine-rijder gaat geen onnodige risico's nemen. 'Ik vecht niet voor het kampioenschap', zegt Alonso. 'Risico's nemen levert hier niet vaak wat op. Dat is niet goed voor mijn hart!' grapt de 41-jarige. 'Zelfs als ik P20 lig, neem ik hetzelfde risico als ik nu zou doen.' Alpine heeft een nieuwe vloer meegenomen naar Singapore, wat te merken was in de performance van de bolide in de trainingen en de kwalificatie.
'Ik ben blij met de stappen die we gemaakt hebben', legt de tweevoudig wereldkampioen uit betreffende de vloer. 'Maar ik denk dat we er in Japan meer van gaan merken dan hier. In Singapore evolueert de baan na elke ronde, dus kan je de data niet echt goed lezen.' De data die het stratencircuit oplevert is dus geen goede momentopname van hoe de auto daadwerkelijk presteert. Suzuka moet dan een beter beeld geven van de impact van de nieuwe vloer.
Alonso keert met goede herinneringen terug naar Singapore
De tweevoudig wereldkampioen van 2005 en 2006 heeft al menig keer op Singapore gereden. Hij won de Grand Prix op het Marina Bay Street Circuit in de jaren 2008 en 2010. De stijl van de baan past bij hem, vindt hij. 'Er zijn hier heel veel bochten, vooral als we uit Monza komen', legt de Spanjaard uit. 'Je moet wel echt gevoel hebben voor de auto en je moet slim zijn in de eerste sector om je banden goed te houden voor de tweede sector. 'Ik ben in Singapore altijd al snel geweest, en in Melbourne ook. Maar in Spa niet, dus ik heb nog wel wat te leren na 22 jaar Formule 1', glimlacht Alonso.
Also read
Nieuwe vloer moet Alpine helpen in strijd om vierde plaats
Dit vinden de teams na kwalificatie GP Singapore | 'Zwaarste omstandigheden van seizoen'
Verstappen is favorietenrol kwijt, maar liefst drie keer je inzet bij winst! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties