Alexander Albon blikt terug op zijn begintijd in de Formule 1. Volgens de Brits-Thaise coureur vergeten mensen wel eens dat hij pas zes maanden in de Formule 1 rondreed, toen hij de zware taak kreeg om als Red Bull-coureur naast Max Verstappen te moeten gaan presteren. Toch is Albon wel dankbaar voor die tijd, want het heeft hem gemaakt tot de coureur die hij vandaag de dag is. Ook beantwoordt Albon de vraag of hij een toekomst ziet buiten zijn huidige Williams-team.
Op de vraag of de Brits-Thaise coureur meer heeft geleerd als teamgenoot van Max Verstappen en Daniil Kvyat dan hij nu doet als teamgenoot van Logan Sargeant, antwoordt Albon bevestigend, al komt dat niet door zijn Amerikaanse teamgenoot. 'Ja, maar dat kwam doordat ik zo weinig ervaring nog had,' vertelt de Williams-coureur, in de Beyond the Grid-podcast. 'De snelheid van mijn leerproces en alles wat ik moest leren was zoveel sneller en meer dan nu. Ik leer nu nog steeds dingen, maar toen was het zo'n nieuwe wereld, zo'n onontgonnen wereld.'
Volgens Albon is er ook veel veranderd bij hemzelf als coureur op het gebied van hoeveel hij durft te experimenteren met zijn Williams-bolide. 'Mijn rol is veranderd', legt Albon uit. 'Ik houd er tegenwoordig veel meer van om met verschillende instellingen te experimenteren, en andere dingen te doen. Vooral op dit moment in het team (van Williams, red.) nu dat we de limieten testen. En ik denk omdat ik nu de ervaring heb, ik ook het vertrouwen heb om dingen uit te proberen tijdens een weekend. Toen ik tegen Max en Dany (Kvyat, red.) moest rijden, had ik meer zoiets van: geef me maar de auto waar de andere coureur ook in rijdt, en ik zorg er wel voor dat ik deze kan besturen met mijn vaardigheden. Nu weet ik dat ik het kan, dus is er meer ruimte om te experimenteren.'
Albon geeft toe dat hij met de ervaring van nu zijn tijd in Red Bull heel anders had aangepakt, maar: 'Ik zou hier niet zijn, als ik daar (zijn tijd bij Red Bull, red.) niet doorheen was gegaan. Ik denk wel altijd dat mensen vergeten dat ik maar zes maanden bij Toro Rosso (Red Bulls zusterteam toentertijd, red.) zat, voordat ik in het grote team werd geplaatst. Er zat nog een groot gat in mijn begrip van wat de Formule 1 precies inhoudt.'
Albon: 'Auto's nu moeilijker te besturen'
Volgens Albon is het besef bij teams hoe zwaar het is voor een rookie om voor het eerst in de Formule 1 te rijden, tegenwoordig veel groter. 'Het nadeel daarvan is wel dat veel teams nu minder gauw een debutant in een leeg stoeltje zetten. De auto's zijn nu ook moeilijker om te besturen dan in 2019 (het debuutjaar van Albon, red.). De auto's zijn stijf, laag, en dat is hoe je downforce krijgt, maar je voelt elke hobbel. Je moet dan echt wel vertrouwen hebben in de auto, en het is gewoon veel makkelijker om fouten te maken in deze auto's.'
Als laatste bespreekt de Britse Thai ook nog de rommelingen op de huidige rijdersmarkt, en of er een kans is dat de Williams-coureur binnenkort zijn team verlaat. 'Dat moet je nog even afwachten', onthult Albon nog weinig. 'Op dit moment ben ik totaal gefocust op het team (Williams, red.), en de opwaartse progressie is erg spannend. Ik zal niet ontkennen dat er geen andere kansen zijn, maar mijn focus is nu op Williams.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties