Na de eerste drie races van het seizoen is er een grote winnaar: Ferrari. De Italiaanse renstal lijkt op dit moment de beste auto te hebben en gaat riant aan kop in beide kampioenschappen. De zorgen voor Red Bull nemen toe door wederom een uitvalbeurt en een gebrek aan snelheid ten opzichte van de grote concurrent Ferrari. Christijan Albers ziet vooral het gebrek aan downforce als grootste plaaggeest voor Max Verstappen en zijn team. Toch is er nog niets gespeeld, zo geeft hij in de F1-podcast van de Telegraaf aan.
'Het gaat natuurlijk niet alleen om de hoeveelheid downforce, maar ook om het vinden van de juiste afstelling.' Verstappen lijkt vooralsnog niet tevreden met de balans van de Red Bull, merkt dat hij niet de snelste auto heeft en is bovendien al twee keer uitgevallen. 'Dit zijn geen bemoedigende tekenen voor Red Bull natuurlijk. De achterstand op Ferrari lijkt op dit moment erg groot. Dat komt allereerst omdat zij gewoon de meeste downforce hebben. Daarnaast hebben ze ook een sterke motor. Hierdoor hoeven zij geen compromissen te sluiten qua afstelling en ligt de auto erg stabiel.'
Dat is bij Red Bull wel anders. Naast het gebrek aan snelheid was in Australië ook duidelijk te zien dat de bandenslijtage hoger was dan bij de concurrenten. 'Dit hangt ook samen met de afstelling. Als een auto stabiel ligt en veel downforce heeft, glijdt hij minder en daardoor is er minder frictie op de banden. Dit zorgt ervoor dat de banden minder snel slijten.' Op de rechte stukken is Red Bull daarentegen sneller dan de Italiaanse concurrent. 'Red Bull heeft minder luchtweerstand dan de Ferrari, dus moeten ze hopen dat ze op circuits met hoge gemiddelde snelheden flink punten kunnen pakken. Met wat updates zitten ze er later in het seizoen dan misschien beter bij.'
'Verstappen compenseert met zijn talent'
De onbalans bij de Red Bull werd nog enigszins gemaskeerd door Verstappen, die zich snel aan de auto aanpaste tijdens de race. 'Dat is ook het natuurtalent van Verstappen', aldus Albers. 'Hij kan met onder- en overstuur wat compenseren door anders te rijden, maar dan nog verloor hij bijna een seconde per ronde tussendoor, daar valt niet tegenop te boksen.' Tijdens de race was het tempo van de Red Bull eerder vergelijkbaar met dat van Mercedes. 'Die bleven ze nog voor, maar als je dan wederom uitvalt, loop je toch weer een flink aantal punten mis.'
'We moeten niet overdrijven'
Ondanks uitvalbeurten in twee van de drie races, denkt Albers dat het seizoen nog niet verloren is voor Verstappen. 'Dit zijn wel echt kostbare punten, maar we moeten ook niet overdrijven. Het seizoen duurt nog lang en er komen nog flink wat serieuze races aan. Er kan nog zo veel gebeuren. Het kan altijd weer omdraaien.' Echter zal er wel het nodige moeten gebeuren voor Red Bull de achterstand weer gedicht heeft. Vooral gezien het feit dat de problemen in eigen huis nog niet opgelost lijken te zijn. 'Leclerc (Charles, red.) hoeft maar een keer uit te vallen en dan is het weer spannend. Red Bull kan goed doorontwikkelen, dus nog niets is verloren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties