Het Duitse Auto, Motor, und Sport denkt dat het gat tussen Mercedes en het Red Bull Racing te herstellen is, al moet het team daarvoor wel heel grote berg beklimmen. De dominantie van de Oostenrijkse renstal heeft schade opgelopen vanwege de angst voor technische mankementen. Volgens het Duitse medium was de achterstand tussen Max Verstappen en de Mercedes-rijders daardoor niet zo groot als in voorgaande races.
'Red Bull blijft eenzaam aan de top. Toch, na elf ronden aan de leiding, en na 46 ronden slechts 11,2 seconden voorsprong op Mercedes, wekt het de indruk dat de dominantie een deuk heeft opgelopen. Max Verstappen reed zo hard als nodig was. Bij Red Bull heerst nog steeds de angst voor mankementen. De motor, accu, koppeling en transmissie zijn niet zadelvast. De uitzonderlijke positie van Red Bull blijft tot één ronde beperkt. Mercedes verloor slechts 0,236 seconden, Aston Martin 0,407 seconden en Ferrari 0,538 seconden', schrijft Auto, Motor, und Sport.
Dat lijkt herstelbaar. 'De achterstand in de race compenseren is daarentegen als het beklimmen van een achtduizender. Hoewel Mercedes in de kwalificatie en de race als tweede eindigde, ligt Aston Martin toch iets voor. Fernando Alonso gaf de eerste startrij weg omdat hij door zijwind in twee bochten langzamer ging rijden. In de race was hij twee tienden sneller dan Lewis Hamilton, maar dat was niet genoeg om in te halen.' Daarnaast heeft Aston Martin beide auto's heelhuids over de finish gekregen. Mercedes verloor George Russell door een motorplof.
'Op papier lijkt Ferrari achteruit te gaan'
Ferrari ging naar huis met nul punten. Ook de startposities vijf en zeven waren niet glorieus. 'Op papier lijkt Ferrari achteruit te gaan. Maar het resultaat is bedrieglijk. Het kwalificatieresultaat was het resultaat van te koude banden. Er zijn fouten gemaakt in het opwarmproces die kunnen gebeuren, maar in de huidige situatie niet mogen gebeuren. De pechreeks zette zich voort in de race. Charles Leclerc vloog buiten zijn schuld in de grindbak. Carlos Sainz hield na een sterke race het tempo van de Mercedes en Aston Martin vast om de achterstand in te halen.'
Het had heel anders kunnen aflopen als de eerste safetycar-fase niet was veranderd in een bowlingbaan. 'Alpine had een sterke verbetering getoond op het gebied van racepace, maar verspeelde elf punten door een crash met elkaar. Haas liet een verdere stijging zien en reed lange tijd in het zicht van de achtervolgende groep met Ferrari, Alpine en Aston Martin. McLaren scoorde uiteindelijk meer punten, maar heeft een langzamere auto voor één ronde', analyseert het Duitse medium.
'Over de afstand handelt de McLaren, altijd afgestemd op hoge downforce, beter met de banden en is hij ook niet zo gevoelig in het verkeer als de Haas. Williams had de kracht om Alfa Romeo en AlphaTauri te plagen, maar gooide potentiële punten weg door rijdersfouten. De chaos op het einde duwde Alfa Romeo en AlphaTauri naar de punten. Qua snelheid verdiende noch de één noch de ander het, ondanks grote upgrades.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties