De Formule 2 reisde voor het derde raceweekend van het seizoen met de Formule 1 mee richting Australië, en ook dit jaar werd het weer een spektakel van jewelste. De opstapklasse had weer een race vol uitblinkers en pechvogels in petto, waarin één van de Red Bull Racing-junioren een grote slag kon slaan in het kampioenschap. In Onderweg naar F1 zetten we de uitblinkers van de Formule 2 in het zonnetje met hoofdredacteur Mark Hanselman en redacteur Lieke Jacobs.
Tijdstraf mag pret niet drukken voor Feature Race-winnaar Hadjar
Lieke: 'Wat mij betreft heeft Isack Hadjar dit weekend succesvol aangetoond en bevestigd waarom men bij Red Bull zoveel vertrouwen in hem heeft. Toch kwam het allemaal niet aanwaaien voor de Fransman: tijdens de sprintrace kwam hij met een voorsprong van ruim zes seconden als eerste over de eindstreep, maar die zege moest hij na afloop weer inleveren. Hij kreeg namelijk een tijdstraf van tien seconden wegens de rol die hij speelde in de startcrash, waar hij volgens de wedstrijdleiding de grootste verantwoordelijkheid voor moest dragen. Uiteindelijk eindigde hij de sprintrace daardoor als zesde, al was dat verre van het resultaat waar hij op hoopte.'
'Toch wist hij zich tijdens de hoofdrace op indrukwekkende wijze te revancheren. Hadjar startte vanaf de achtste plek, al duurde het even voordat hij serieus op gang wist te komen. De Virtual Safety Car, veroorzaakt door de crash van Dennis Hauger in ronde 10, kwam uiteindelijk als geroepen voor de Fransman. Door zijn pitstop tijdens deze safetycar viel de Fransman vanaf de tweede plek weer terug naar de achtste, maar daardoor kon hij wel beginnen aan een indrukwekkende inhaalrace. Dankzij de Safety Car, die vlak na de virtuele variant alsnog de baan op werd geroepen, zorgde dit er namelijk voor dat de onderlinge verschillen minimaal waren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Uiteindelijk bleek dat Hadjar en zijn team, Campos Racing, de perfecte strategie gekozen hadden om de rest het snot voor de ogen te rijden. Dankzij zijn pitstop kon hij zijn nieuwere banden gebruiken om de concurrentie in te halen, en als kers op de taart moesten alle coureurs voor hemzelf nog een pitstop maken. Zijn oppermachtige optreden van de laatste vijftien ronden zorgde er zelfs voor dat hij met een voorsprong van vier seconden over de streep kwam, en daarmee sloot hij een weekend vol pieken en dalen alsnog met een uitstekend resultaat af.'
Een ruwe diamant en een 16-jarige toptalent
Mark: Eigenlijk vond ik Hadjar de enige coureur in de Formule 2 en de Formule 3 met echt een overtuigend weekend. Daarom heb ik ervoor gekozen om het wat breder te houden, en te zoeken naar coureurs die misschien niet hebben weten te maximaliseren, maar wel overduidelijk getalenteerd zijn. Daarbij kom ik uit op twee Red Bull-talenten: Josep María Martí, bijgenaamd Pepe Martí, en Arvid Lindblad.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Martí is de teamgenoot van Hadjar in de Formule 2 en werd afgelopen seizoen door Marko opgepikt. Hij is een jaar jonger dan zijn teamgenoot, en nog een debutant in het voorportaal van de Formule 1. De pas 18-jarige Spanjaard opende het seizoen heel knap met twee podiumplekken, maar zat in Australië in de hoek waar de klappen vallen. Na een goede kwalificatie werd hij bij de start van de sprintrace door nota bene teamgenoot Hadjar eraf getikt na zo'n vijftig meter, waardoor een eerste goed resultaat meteen in rook opging, buiten zijn schuld.'
'In de hoofdrace zat het Martí wederom niet mee. Dankzij een goede start schoot hij van de zevende naar de vijfde plek, met zijn teamgenoot achter zich. Na acht ronden zochten alle topcoureurs de pitstraat op, om het zwaar versleten zachte rubber bij de eerste toegestane mogelijkheid in te wisselen. Campos gaf Martí een langzame pitstop, en dus viel de coureur uit Barcelona terug tot de achterhoede.'
'Tot overmaat van ramp volgde een Safety Car, waardoor anderen goedkope pitstops kregen. Het resultaat was dat Martí en toptalenten Oliver Bearman en Victor Martins de laatste plekken bezetten. Van die drie kwam Martí uiteindelijk als eerste over de streep, op P9, en dat zegt veel over zijn talent en snelheid. Martí maakt echter ook nog te veel fouten, en dat was nu ook het geval: een klein tikje aan Bearman kostte hem een vijfsecondenstraf en dus zijn punten. Martí gooit nog te vaak - en dat was ook in de Formule 3 het geval - goede resultaten weg door fouten, maar het talent is overduidelijk. Als Red Bull deze diamant fijn weet te slijpen, kunnen ze hier nog veel profijt van gaan hebben. Naar mijn mening is Martí een groter talent nog dan Hadjar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het grootste talent uit het Red Bull Junior Team is naar mijn mening echter Arvid Lindblad. Samen met Andrea Kimi Antonelli vormt hij voor mij het grootste talent uit de opstapklasses. Pas zestien jaar oud, en debutant in de Formule 3, maar daar won hij zijn debuutrace, en ook in Australië was het bijna raak. Lindblad was hard op weg naar Martinius Stenshorne, toen een Safety Car roet in het eten gooide. Toch eindigde de jonge Brit knap als tweede. In de hoofdrace zorgde overmatige bandenslijtage ervoor dat hij terugviel, maar desondanks geldt hij als een van de titelfavorieten. Een naam om in de gaten te houden: Arvid Lindblad.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties