Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, en Alexander Albon weten stuk voor stuk hoe zwaar Sergio Pérez het al jarenlang heeft aan de zijde van Max Verstappen. De Mexicaan heeft het vier jaar lang volgehouden, maar lijkt inmiddels niet meer te kunnen ontkomen aan het zwaard van Damocles. Hoe gaan Christian Horner en Helmut Marko de puzzel oplossen?
In 2021 was Pérez ook al beduidend langzamer dan Verstappen, maar hij speelde in Abu Dhabi wel een sleutelrol in de titelontknoping, door Lewis Hamilton lang genoeg op te houden om ervoor te zorgen dat de Brit in de slotfase van de race net geen gratis pitstop kon maken achter de Safety Car. Dat besluit van Mercedes bleek uiteindelijk cruciaal, want Verstappen had aan één ronde zonder DRS genoeg om de leiding van Hamilton over te nemen, waarna hij in een knotsgekke titelontknoping tot wereldkampioen gekroond werd.
Die bijdrage van Pérez gaf de inmiddels 34-jarige coureur behoorlijk wat krediet richting 2022 en later, bij zowel de teamleiding als de Verstappens, al werd de vermoedelijk bewuste kwalificatiecrash in Monaco 2022 hem door de Limburger niet in dank afgenomen. In het huidige decennium is het echter niet eerder voorgekomen dat een coureur zo slecht blijft presteren, maar wel zó lang zijn stoeltje in een topteam behoudt. Daarbij spelen de financiële belangen een rol, net als het gebrek aan alternatieven, want Red Bull heeft eerder al genoeg pogingen gedaan om iemand te vinden die Verstappen kan bijhouden.
Pérez verliest troefkaart
Pérez is een van de coureurs in de Formule 1 met het grootste sponsorbudget. Carlos Slim, in het verleden nog de rijkste man van de wereld, heeft Pérez zijn gehele carrière gesteund, en dit verklaart dan ook waarom Pérez nog nooit aan de zijlijn heeft gestaan, in tegenstelling tot coureurs als Nico Hülkenberg, Esteban Ocon, en zelfs Fernando Alonso. Naar verluidt zou Pérez zo'n dertig miljoen dollar per jaar meenemen naar Red Bull Racing, en daarnaast is hij in Mexico en de rest van Latijns-Amerika razend populair, wat veel geld oplevert met merchandising.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Slecht nieuws echter voor Pérez: Red Bull sloot afgelopen maand een grote samenwerking af met de Amerikaanse telecomgigant AT&T. De sponsoring van AT&T zal ook op de RB21 verschijnen, en het Amerikaanse bedrijf heeft er niet zoveel zin in dat de stickertjes van concurrent Slim ook op de auto staan. Daar is dus geen plek meer voor. Slim is wel bereid om Pérez persoonlijk te blijven sponsoren, maar de financiële inbreng van Slim slinkt daarmee behoorlijk, als AT&T er al akkoord mee gaat dat Pérez te zien is met een helm of pet vol met stickers van Telcel, dat onderdeel vormt van América Móvil, het bedrijf waarmee Slim tien jaar geleden hoopte KPN te kunnen overnemen.
Duidelijk signaal van Red Bull
Dat Red Bull een deal heeft gesloten met AT&T is ook veelzeggend, want Christian Horner zal zich ook wel bedacht hebben dat dit een conflict gaat opleveren met de belangrijkste geldschieter van Pérez. AT&T is een grotere vis in de telecomindustrie dan América Móvil, en zal ook beduidend meer centen meenemen.
Daarnaast mag Pérez wel zo'n dertig miljoen per jaar meenemen, maar het is ook een dure jongen. In het brokkenpilotenkampioenschap dingt hij steevast mee naar de titel, en is hij in Brazilië door voorganger Alexander Albon naar de tweede plek verdrongen. Dit geld gaat ten koste van het budget van Red Bull onder het budgetplafond, terwijl zijn sponsorbijdrage het budget voor Red Bull niet noodzakelijk vergroot. Zelfs als een sponsor een miljard per jaar zou meenemen, ben je toch gelimiteerd in je uitgaven.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Pijnlijke statistiek voor Pérez
Verder mag van de sponsorbijdragen van Pérez aardig wat miljoenen afgehaald worden. Red Bull staat dertien punten achter Ferrari, en 49 punten achter McLaren. Nu zullen niet veel mensen beweren dat Red Bull dit jaar over het geheel genomen de beste auto had, maar Pérez hoeft voor het constructeurskampioenschap niet bijster veel bij te dragen, omdat Verstappen met afstand de sterkste coureur is. De Mexicaan staat 242 punten achter Verstappen. Als hij 'slechts' 193 punten minder dan de Nederlander had gehad, zou Red Bull nog altijd eerste in het constructeurskampioenschap staan.
In de laatste vijftien weekenden is Verstappen met 257 punten de topscoorder, voor Lando Norris, Oscar Piastri, Charles Leclerc, Lewis Hamilton, Carlos Sainz, en George Russell. Zelfs Russell heeft met die zevende plek 155 punten gepakt in vijftien weekenden tijd, inclusief een diskwalificatie vanaf de eerste plek. Als Pérez in deze periode honderd punten had gepakt, zou het al genoeg geweest zijn voor de eerste plek op het moment, maar Pérez pakte slechts 48 punten in vijftien weekenden tijd, een gemiddelde van 3,2 punt per weekend. Dat is inclusief sprintraces.
De kans is levensgroot dat Red Bull derde wordt bij de constructeurs. Dat kost zo'n twintig miljoen vergeleken met de eerste plek, en een herhaling van zetten voor 2025 is ook erg waarschijnlijk. De verwachting is dat de vier topteams elkaar weinig zullen ontlopen, dus dan kan het zelfs drie plekken kosten als de teamgenoot van Verstappen nauwelijks punten pakt. Financieel gezien heeft Red Bull dus weinig baat meer bij Pérez, en sportief gezien is een afscheid een no-brainer. Dit blijkt ook wel uit uitspraken van Helmut Marko en Christian Horner: de kans dat de 34-jarige mag blijven is nagenoeg nul.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wie dan wel?
Persoonlijk zou ik het prachtig gevonden hebben als Red Bull alsnog voor Carlos Sainz zou gaan. Williams zou zo plek kunnen maken voor Franco Colapinto, en Sainz is de afgelopen jaren toch haast de ideale tweede coureur geweest. De Spanjaard heeft ook een clausule in zijn contract staan, dat hij naar Red Bull of Mercedes mag vertrekken, zo onthulde Marko in het verleden al. Toch heeft Christian Horner aangegeven dat Red Bull geen poging gaat doen om de voormalige teamgenoot van Verstappen bij Williams los te weken.
Dan blijven er drie opties over: Yuki Tsunoda, Liam Lawson, en Franco Colapinto. Tsunoda was in de Formule 2 erg sterk, maar had het in zijn eerste jaren in de Formule 1 lastig. Sinds 2023 heeft hij de smaak echter te pakken, en beëindigde hij eerst de Formule 1-carrière van Nyck de Vries, en daarna die van Daniel Ricciardo. Tsunoda is supersnel, maar ook onvoorspelbaar. Red Bull maakt zich zorgen erover dat de Japanner de druk niet aan zou kunnen, want naast Verstappen rijden is niet eenvoudig, vraag maar aan Albon en Gasly.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In Brazilië deed Tsunoda het goed, maar het zal hem niet helpen dat hij sinds de terugkeer van Liam Lawson meer fouten is gaan maken. In de Verenigde Staten spinde hij, nadat hij ontdekte dat de Nieuw-Zeelander na zijn pitstop voor hem reed. In Mexico crashte hij in de kwalificatie, waarmee hij ook zorgde dat Lawson zijn tijd niet kon aanscherpen, en een dag later crashte Tsunoda al bij de start. Geen manier dus om te laten zien dat je de druk aankan.
Hoe goed is Colapinto?
Colapinto werd al in verband gebracht met een plekje bij Visa Cash App RB, maar er wordt nu ook over gesproken dat de Argentijn rechtstreeks naar Red Bull zou kunnen gaan, dat zo de ene marketingdroom kan inruilen voor de andere, want Colapinto is zo mogelijk nog populairder dan Pérez. Daarnaast steunt Slim ook Latijns-Amerikaanse coureurs, die geen Mexicaanse nationaliteit hebben. De sponsorbijdragen voor Pérez kunnen zo via Colapinto behouden worden. Het conflict met AT&T bij het hoofdteam blijft echter bestaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daarnaast is het maar zeer de vraag hoe goed Colapinto nu werkelijk is. Hij is ijzersterk ingevallen, maar maakte in Brazilië geen beste beurt door tweemaal op één dag te crashen - precies wat Red Bull niet nodig heeft. Colapinto doet het goed, maar in de kwalificaties staat het toch echt 4-1 voor Albon. Volgend jaar komen hele rijen rookies de Formule 1 in. Is Colapinto net zo goed als Andrea Kimi Antonelli? Dat denk ik niet. Is hij net zo goed als Oliver Bearman of Gabriel Bortoleto? Dan denk ik niet. Is hij net zo goed als Liam Lawson? Ook dat denk ik niet.
Lawson krijgt eindelijk een kans
Dan blijft er maar één man over: Liam Lawson. De 21-jarige coureur werd al vaak over het hoofd gezien door Red Bull. Voor 2022 wilde men Colton Herta, maar die kreeg geen superlicentie, dus werd De Vries opgetrommeld. Toen de kleine Nederlander ontslagen werd, schakelde Horner oudgediende Daniel Ricciardo in voor het hoofdteam, en pas toen de Australiër geblesseerd raakte, werd Lawson als vierde optie ingezet. Lawson deed het goed in 2023, maar toch koos Red Bull voor 2024 weer voor Tsunoda en Ricciardo.
Het heeft tot het laatste deel van 2024 geduurd voordat Lawson eindelijk serieus genomen werd, en de Nieuw-Zeelander levert. Hij is aan Tsunoda gewaagd, ondanks minder ervaring, en lijkt beter bestand te zijn tegen de druk. Hij is dan ook de ideale teamgenoot voor Verstappen, al mag hij zijn borst natmaken, want als teamgenoot van Verstappen vecht je continue ertegen dat je kopje-onder gaat. Sterkte dus, Liam!
Shoot-out bij RB
Met Lawson bij het hoofdteam heeft Red Bull plek voor Tsunoda én Colapinto bij het zusterteam. Dat wordt wel een dure grap, want Williams wil 20 miljoen dollar zien om het contract van Colapinto af te laten kopen. Via wat onderhandelingen kan dat bedrag nog wel wat teruggeschroefd worden, maar 10-15 miljoen dollar is nog steeds heel veel geld. Als Colapinto echter bij het zusterteam zit, is er geen conflict met AT&T, en kan de Argentijn dus aankloppen bij Carlos Slim, in de hoop dat het zo geld binnenhaalt. Via de populariteit van Colapinto zal Red Bull ook veel centen kunnen verzamelen qua marketing.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De kans is echter groot dat Tsunoda en Colapinto slechts één jaar teamgenoten zijn. Arvid Lindblad, net 17 jaar oud, promoveert naar de Formule 2, en treedt in de voetsporen van Andrea Kimi Antonelli bij Prema Racing. De Brits-Zweedse coureur maakt al jarenlang furore in de karts en de opstapklassen, en lijkt het volgende supertalent van Red Bull te zijn. De kans is groot dat Lindblad al in 2025 in de Formule 1 debuteert. Dan moet dus één van de drie (Lawson, Tsunoda, Colapinto) weg, tenzij Verstappen overstapt of stopt, maar in dat geval zal Red Bull graag een nieuwe grote naam halen. Breekt Lawson naast Verstappen? Gaat Tsunoda naar Aston Martin-Honda? Of maakt Colapinto het niet waar?
In ieder geval krijgen we in 2025 een boeiende grid, want met Antonelli, Bearman, Lawson, Jack Doohan, en Bortoleto zijn er al vijf debutanten, en daar komt met Colapinto vermoedelijk een coureur bij, die ook pas enkele races aan ervaring heeft. Verder stappen coureurs als Lewis Hamilton, Nico Hülkenberg, en Esteban Ocon over, waardoor waarschijnlijk alleen McLaren en Aston Martin hetzelfde coureursduo houden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties