Max Verstappen won afgelopen weekend de Grand Prix van São Paulo, en werd vooral getrakteerd op veel complimenten, maar er werd ook gewezen op de geluksfactor bij de rode vlag, onder meer door Lando Norris. Karun Chandhok vindt juist dat Verstappen een punt wilde maken in de race, maar collega Bernie Collins is kritischer op Verstappen, en meent dat de Limburger de wedstrijdleiding probeerde te bespelen.
Collins was in het verleden verantwoordelijk voor de strategie van het team uit Silverstone, dat tegenwoordig deelneemt als Aston Martin. Zij bekijkt de race dan ook vooral vanuit strategisch oogpunt in de Sky Sports F1 Podcast. 'Het is duidelijk dat de rode vlag Max in dit geval hielp', weet de Noord-Ierse, die dat liever anders had gezien. 'Ik vind het jammer dat er een rodevlagsituatie was, want ik denk dat hij zonder die rode vlag ook wel gewonnen had.'
Verstappen was uiteindelijk oppermachtig, maar Collins vindt wel dat de rode vlag de zege van Verstappen iets minder bijzonder maakte. 'In dat geval had er geen smetje, bij gebrek aan een beter woord, aan de overwinning gezeten. In dat geval zou er geen discussie geweest zijn over of hij nu wel of geen geluk gehad had, want hij was zo enorm snel dat ik denk dat hij toch het hele veld wel had kunnen inhalen', concludeert Collins.
Verstappen maakt statement
Karun Chandhok denkt dat Verstappen al op zijn hoede was voor dergelijke opmerkingen. 'Ik denk dat hij hierom ook zo'n enorm gat trok, omdat hij juist dit punt wilde maken', laat de Indiër optekenen. 'Er zijn nu namelijk mensen, die roepen dat hij dankzij de rode vlag voor George Russell en Lando Norris terechtkwam. Ik denk dat hij met zo'n groot verschil wilde winnen, om te bewijzen dat hij zelfs zonder de rode vlag had kunnen winnen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Uiteindelijk bouwde Verstappen 19,4 seconden voorsprong op Ocon op, maar de Fransman had ook een gratis bandenwissel gekregen. Chandhok vergelijkt Verstappen dan ook met de eerste coureur, die wél een pitstop had gemaakt: George Russell. 'Als je naar het gat aan het einde van de race kijkt, had hij 23 seconden voorsprong op George, dus dat is een complete pitstop. Volgens mij wilde hij dit punt dus maken', lacht de voormalige Formule 1-coureur.
Verstappen en Ocon bespelen FIA
Later in de podcast wil Collins nog haar ei kwijt over de situatie bij de rode vlag. 'Ik erger me hier enorm aan: we maken het mee dat coureurs klagen over de weersituatie', geeft de voormalige strateeg aan. 'Sommige coureurs zijn gestopt voor nieuwe intermediates, omdat de oude intermediates te versleten zijn voor die omstandigheden. Andere coureurs haalden de full wets', zo verwijst Collins naar onder meer de coureurs van Visa Cash App RB. 'Het is de vrije keuze van de coureurs, om de banden te gebruiken, die zij willen hebben.'
'Het zijn echter vooral de coureurs, die nog geen pitstop gemaakt hebben, die over de omstandigheden op de baan klagen', aldus Collins, die dat geen toeval vindt. 'Naar ik begrijp waren dat vooral Max Verstappen en Esteban Ocon, waarbij vooral Max zich tot de FIA en de race-directeur richt, en zegt dat er een rode vlag zou moeten komen, maar hij doet dit op een moment waarop hij er zelf van zou profiteren.' Collins verwijt de Nederlander dus dat hij met een dubbele agenda achter het stuur zit, iets wat de afgelopen jaren vrij normaal is geworden in de Formule 1.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hoewel de omstandigheden loodzwaar waren, en het opvallend was hoe lang de coureurs op een rode vlag moesten wachten, vindt Collins dat juist positief. 'Het is niet aan mij om te oordelen of de omstandigheden zwaar genoeg waren voor een rode vlag, maar ik denk wel dat de race-directeur zijn mannetje stond, en niet met de rode vlag zwaaide tot de crash van Franco Colapinto. Die crash gebeurde echter ook op intermediatebanden in veel slechtere omstandigheden. De teams en coureurs pakken niet graag die full wets, dus dan krijg je het spelletje of je het kan volhouden op de verkeerde band, terwijl je hoopt op een rode vlag.'
'Er moet dus iets gebeuren', zo roept de Noord-Ierse op tot een regelwijziging. 'De full wets moeten misschien verbeterd worden, zodat ze eerder ingezet worden, maar je hebt vijf tot tien minuten extreme regen, waarin iedereen probeert te overleven, koste wat kost. Juist daardoor krijg je de rode vlag, dus ik ben blij dat ze niet te makkelijk met die rode vlag zwaaiden, maar het is zonde dat iemand moest crashen, doordat ze op de verkeerde band reden voor die omstandigheden.'
What if?
'Het zou interessant geweest zijn om te zien wat gebeurd was als Colapinto niet gecrasht was', zo haakt Chandhok op die woorden in. 'Ik sprak Alexander Albon en Colapinto op het vliegveld, en ze zeiden dat het allebei interessant geweest zou zijn, omdat de RBs allebei naar de full wets gingen en daar ook echt snel mee waren. Het zou interessant geweest zijn of ze richting de voorkant van het velden zouden zijn gegaan. Ze wonnen toen zo'n tien seconden per ronde.' Voor beide jongelingen was het dus jammer dat de race onderbroken werd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties