Ruim drie maanden lang moest Max Verstappen wachten totdat hij weer vanaf de eerste startplek op het moment mocht wachten dat de startlampen zouden uitgaan. De Nederlander reed vervolgens 57 ronden lang aan de leiding, en dat deed hij met een ongelofelijke consistentie: Verstappen werd niet voor niks Metronoom Max genoemd door analist en voormalig coureur Jolyon Palmer. F1Maximaal dook in de cijfers en analyseerde de race van de Limburger.
In de eerste bocht moest Verstappen nog even de binnenkant verdedigen ten opzichte van Charles Leclerc, maar daarna verdween de RB20 al snel uit het zicht bij de Monegask, die niet veel later de W15 van George Russell ook langs moest laten. Verstappen zelf reed een vrij eenzame race, maar liet de aandacht geen moment verslappen, zoals duidelijk wordt uit alle rondetijden van de Red Bull Racing-coureur, te vinden in de onderstaande tabel.
Tactisch plan in openingsronden
Zelfs inclusief de start opende Verstappen met een 37,2, en vervolgens rijdt hij meteen zijn snelste ronde van de openingsstint. Dat heeft onder meer te maken met een van de weinige regelwijzigingen in 2024: sinds dit jaar is DRS al in de tweede ronde beschikbaar, waar dat eerder pas in de derde ronde gebeurde. Het is dus belangrijk om, zo mogelijk, je achtervolger in het begin meteen op meer dan een seconde achterstand te zetten. Daar slaagde Verstappen dan ook in, zodat Leclerc halverwege de tweede ronde zijn achtervleugel niet kon openklappen.
'Metronoom Max' in actie
Na vier ronden is het gat getrokken, en gaat Verstappen over naar de tweede fase van zijn race: het rijden van belachelijk constante rondetijden. In de overige twaalf ronden van de eerste stint variëren de rondetijden van Verstappen van één hele hoge 36'er, een 1:36,960, tot één 37,2. Maar liefst acht van de twaalf rondetijden zijn een 1:37,0. Extra bijzonder is dat alle coureurs met de zachte banden aan de race begonnen, en Verstappen als laatste stopte. Ondanks zijn snelheid, wist de Nederlander de zachte banden het langste in leven te houden.
De tekst gaat verder onder de tabel.
De zeldzame ronden waarin Verstappen inlevert op Pérez
In ronde 18 is Verstappen bezig aan zijn out lap, een 1:57,854. Teamgenoot Sergio Pérez stopte al vijf ronden eerder, maar was ondanks de grotere hoeveelheid brandstof twee tienden sneller: 1:57,624. Datzelfde patroon zien we bij de tweede series pitstops. Verstappen reed in ronde 38 een 1:56,445, terwijl Pérez een ronde eerder tot een 1:55,808 kwam. Verstappen doet dus duidelijk rustig aan als hij de pitstraat uitkomt, om zo de levensduur te verlengen van zijn Pirelli-rubber. Daarbij dient wel ook gezien te worden dat Verstappen deze luxe gezien zijn voorsprong ook had.
Verstappen houdt veel snelheid achter de hand
In de tweede stint begint Verstappen weer met dezelfde constantheid, waarbij hij keer op keer lage 35'ers rijdt. Opvallend is dat de rondetijden iets afzwakken richting het einde van de stint. Aangezien Verstappen zijn banden prima in leven hield in de openingsstint, met veel zachter rubber en meer brandstof aan boord, is het nagenoeg ondenkbaar dat de harde C1-banden tijdens de stint echt verslechterden. Het lijkt er dus sterk op dat Verstappen in de tweede helft met steeds meer reserve is gaan rijden, en zelfs afzakte tot de lage 36'ers, waar vermoedelijk lage 35'ers zeer haalbaar waren.
Verstappen laat nog één keer zijn spierballen zien
Gezien de strategie leek Verstappen het al snel gemunt te hebben op een nieuwe Grand Slam. De 26-jarige coureur wachtte tot het moment waarop hij een gratis pitstop had. Datzelfde gebeurde aan het einde van de tweede stint, waarbij hij een ronde later dan Pérez stopte: precies het moment waarop hij wist dat hij de leiding zou behouden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In de slotfase was Verstappen ook duidelijk bezig met het pakken van de snelste ronde, waarmee hij een extra puntje kon ophalen. Met een out lap die beduidend langzamer was dan die van Pérez, liet hij zijn banden langzaam op temperatuur komen, om meteen toe te slaan in ronde 39, met een 1:32,608. Daarmee was hij anderhalve seconde sneller dan Charles Leclerc, die een 34'er reed. Na een tijd te hebben neergezet, die ver buiten bereik lag van wie dan ook, maakte Verstappen ideaal gebruik van het feit dat hij solo rondreed: in ronden 40, 41, en 42 laat hij de banden rustig afkoelen, en levert hier aardig wat seconden in.
Vervolgens komt Verstappen weer terug in het ritme met lage 34'ers, die hij tot het einde van de race vasthoudt. Hij vertraagt enkel nog in sommige rondes vanwege het op een ronde achterstand zetten van verschillende tragere coureurs. De bizarre constantheid van de rondetijden van Verstappen maken het werk van het strategische team van Red Bull een stuk eenvoudiger, en gezien het feit dat Verstappen halverwege de race met de handrem erop begon rond te rijden, had hij vermoedelijk beduidend meer dan een halve seconde voorsprong kunnen pakken, als hij de concurrentie nog verder had willen desillusioneren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties