Met Max Verstappen is Nederland al een flink aantal jaren goed vertegenwoordigd in de Formule 1, maar ook daarbuiten proberen meerdere coureurs uit ons land een naam voor zichzelf te maken. De ene coureur houdt de koningsklasse van de autosport nauwlettend in de gaten, in de hoop daar ooit een kans te krijgen, terwijl de andere rijder bewust of onbewust voor een hele andere route heeft gekozen. F1Maximaal.nl blikt in dit artikel terug op de eerste seizoenshelft van de belangrijksten van deze Nederlandse talenten en oudgedienden.
In de Formule 1 is Verstappen ondanks de mindere vorm van Red Bull Racing nog altijd hard op weg naar alweer zijn vierde wereldtitel in de koningsklasse van de autosport. De regerend wereldkampioen won maar liefst zeven van de tot dusver veertien verreden wedstrijden en met nog tien races op het programma heeft de 26-jarige Limburger een comfortabele voorsprong van 78 punten op zijn naaste belager Lando Norris. Verstappen is dus opnieuw toonaangevend in de belangrijkste autosportklasse, maar ook in andere gerenommeerde raceklassen laten Nederlandse coureurs zich gelden. De meeste kampioenschappen zijn nog bezig, maar het Formule E-seizoen zit er inmiddels al wel op. Zowel Robin Frijns als Nyck de Vries speelde een bijrol in het kampioenschap.
Opwaartse lijn VeeKay belooft veel voor laatste races
Aan de andere kant van de plas probeert Rinus van Kalmthout, in de Verenigde Staten beter bekend als VeeKay, al enkele jaren een gooi te doen naar een mooie eindklassering in het IndyCar-kampioenschap. Sinds 2020 is de inmiddels 23-jarige Hoofddorper, voor het bescheiden team van Ed Carpenter Racing (ECR), al actief in de grootste Amerikaanse raceklasse, maar tot een toptienklassering in de eindrangschikking schopte de Nederlander het in zijn eerste vier seizoenen nog niet. Met de titel Rookie of the Year in 2020 en zijn eerste overwinning een jaar later, begon de IndyCar-carrière van VeeKay meer dan voortreffelijk, maar sindsdien zijn de topvijfklasseringen op één hand te tellen.
In de afgelopen jaren stond een foute strategie, een slechte pitstop, een technisch probleem of gewoon een rijdersfout van hemzelf of van een concurrent een goed resultaat geregeld in de weg. En ook dit seizoen was het hoofdzakelijk een seizoen van gemiste kansen. Het jaar begon nog hoopgevend met een achtste plaats in St. Petersburg, maar in de negende daaropvolgende races eindigde VeeKay nog slechts eenmaal bij de beste tien. Dat was dan wel weer tijdens het grootste evenement van het jaar, de Indy 500, maar tijdens de overige races bleef hij ver verwijderd van een plek bij de beste tien.
Maar er is licht aan het einde van de tunnel, want sinds de eerste van twee races op de oval van de Iowa Speedway lijkt het VeeKay eindelijk eens mee te zitten op de racedagen. Tijdens de eerste race behaalde de Hoofddorper met een vijfde plaats zijn beste resultaat van 2024. Dat het geen eenmalige opleving was, bewees hij een dag later door met P9 opnieuw in de top tien te eindigen. Na zijn sterkste weekend van het seizoen stelde VeeKay 'dat hij en het team nu door moeten pakken' en dat deed hij door in de laatste race voor de pauze een keurige achtste plaats te behalen. In de straten van Toronto wist de 23-jarige coureur zich dankzij een slimme strategie van zijn team van de 22ste startplek naar voren te vechten. Met nog vijf races voor de boeg zit VeeKay eindelijk in een goede flow en als hij de opwaartse lijn door kan trekken tot het einde van het seizoen, dan is P10 in de eindrangschikking nog zeer goed mogelijk. Het verschil naar Santino Ferrucci is immers maar dertig punten.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
Van der Zande raakt achterop in titelstrijd, bijrol voor overige Nederlanders
Ook Renger van der Zande maakt al jaren furore in de Verenigde Staten. Na een bijzonder teleurstellend verlopen 2023, hoopte Van der Zande samen met zijn teamgenoot Sébastien Bourdais op beterschap in 2024. Het seizoen begon echter dramatisch met een uitvalbeurt in de prestigieuze 24 uur van Daytona. In de daaropvolgende races herpakte het duo van Cadillac Racing zich echter wel knap met een tweede plaats in Sebring en een overwinning in Long Beach. In Laguna Seca liepen Van der Zande en Bourdais echter weer averij op in de titelstrijd. Op zaterdag liep alles nog op rolletjes, het duo pakte immers de poleposition. Een dag later moesten ze genoegen nemen met P5, nadat ze in de slotfase nog door twee concurrenten waren gepasseerd.
Na podiumplaatsen in Detroit en Watkins Glen, ging het op Road America opnieuw mis voor het Cadillac-tweetal. Ze werden slechts twintigste in de totale rangschikking en negende in de GTP-klasse. Van der Zande sprak na afloop van een 'loterij'. Een crash halverwege de race wierp de nr. 01 Cadillac ver terug en na een goede inhaalrace was er opnieuw tegenslag. De banden hielden het in de laatste minuten van de race niet vol en de ongeplande pitstop wierp het duo opnieuw ver terug. Ditmaal was er geen tijd meer op de schade te herstellen en dus was P9 in de GTP-klasse het resultaat. Met nog twee races op de planning staat Van der Zande op P3 in het kampioenschap.
Ook Tijmen van der Helm en Bent Viscaal komen, beiden voor Porsche, uit in de GTP-klasse, maar spelen vooral een bijrol. Van der Helm kwam nog niet verder dan twee zesde plaatsen en op plek tien staat in het klassement. Viscaal staat daar nog achter, maar van de 24-jarige coureur moet gezegd worden dat hij de eerste drie races van het seizoen niet van de partij was. De vijfde plaats tijdens het laatste raceweekend in Road America was tot dusver zijn beste resultaat. In de GTD Pro-klasse staat Nicky Catsburg zesde in het klassement, de Nederlander wist samen met Tommy Milner nog geen enkele race te winnen dit jaar.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
Diskwalificaties spelen Verschoor parten, Sterk debuutseizoen Van Hoepen
Waar de eerder genoemde coureurs zich hoofdzakelijk richten op een succesvolle carrière in de Verenigde Staten, daar proberen Richard Verschoor en Laurens van Hoepen in de toekomst een plekje in de Formule 1 te bemachtigen. Verschoor is al enkele jaren een vast gezicht in de Formule 2 en wist in het verleden al meer dan eens een race te winnen. Dit seizoen keerde de 23-jarige coureur uit Benschop terug bij Trident, het team waarvoor hij ook in 2022 uitkwam, maar een groot succes is het tot nu toe allerminst.
Verschoor bezet met 45 punten slechts de dertiende plek in het kampioenschap, op een straatlengte achterstand van Red Bull-junior Isack Hadjar. Echter had de situatie er een stuk rooskleuriger uit kunnen zien als alles volgens plan was gegaan. In Jeddah en in Hongarije reed de Nederlander namelijk op overtuigende wijze naar de overwinning in de sprintrace, maar in beide gevallen werd Verschoor na afloop gediskwalificeerd. Ook in Monaco was de 23-jarige een klasse apart tijdens de kwalificatie op vrijdag en dat leverde hem de poleposition op voor de hoofdrace. Een technisch mankement halverwege de race zorgde er echter voor dat Verschoor de zege opnieuw uit zijn handen zag glippen. Twee podiumplaatsen en een vijfde plaats in de laatste drie races bieden echter perspectief voor het tweede deel van het seizoen.
Ook in de Formule 3 is Nederland prima vertegenwoordigd met Van Hoepen, die dit seizoen zijn debuut in het voorprogramma van de F1 maakt. De 18-jarige kwam goed uit de startblokken en wist in drie van de eerste vier sprintraces een podiumplaats te scoren. In de hoofdraces ging het doorgaans echter een stuk minder, totdat hij in Hongarije ineens een keurige tweede plaats, achter ART Grand Prix-teamgenoot Nikola Tsolov, veroverde. Maar net als Verschoor een dag eerder, moest ook Van Hoepen zijn trofee inleveren. Zijn bolide werd te licht bevonden en kwam dus niet door de technische keuring. Desondanks staat het Nederlandse talent, dat in 2023 in het FRECA onder meer tegen Andrea Kimi Antonelli streed, met nog enkel een sprint- en een hoofdrace in Monza voor de boeg op een verdienstelijke twaalfde plaats in het algemeen klassement.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
Tips Verstappen brengen Vermeulen nog weinig, eerste podiumplek Lammers
In de documentaire Off the Beaten Track toonde Viaplay een blik achter de schermen van de wijze waarop Verstappen Thierry Vermeulen, de zoon van zijn manager, tips gaf om zichzelf en de DTM-bolide van Emil Frey Racing te verbeteren. Tot dusver heeft het de jonge Vermeulen, die met een negende plek nog wel goed aan het seizoen begon, nog niet bijster veel opgeleverd. Hij is immers veelvuldig in de onderste regionen terug te vinden, maar in Zandvoort was er echter wel een vooralsnog eenmalige opleving. Na een mooie derde plaats in de kwalificatie voor de tweede race, volgde een vierde plek in de wedstrijd. In het kampioenschap speelt Vermeulen geen rol van betekenis.
Tot slot besteden we ook nog even kort aandacht aan het debuutseizoen van René Lammers in de formulewagens. De zoon van voormalig F1-coureur Jan Lammers maakt dit seizoen zijn opwachting in de Spaanse Formule 4 en tot dusver is het vooral een seizoen van hoge pieken en diepe dalen. Na een uitstekende start en drie goede puntenfinishes uit de vier wedstrijden, volgden vijf puntloze races. In Aragon herstelde de 16-jarige zich echter keurig, wat heet: hij scoorde zelfs zijn allereerste podiumplaats. Als de zoon van Jan Lammers deze lijn door kan trekken in de laatste drie raceweekenden (waarin telkens drie races op het programma staan), dan is er nog veel mogelijk in het kampioenschap, waarin hij momenteel elfde staat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties