Niet alleen de Formule 1, maar ook de Formule 2 is de zomerstop ingegaan. Met nog vier races te gaan, is de rangorde in de hoogste opstapklasse inmiddels wel duidelijk op te maken. Nu rest de vraag: welke jongelingen maken een goede kans om volgend jaar door te stromen naar de Formule 2? F1Maximaal volgde de eerste seizoenshelft van de juniorenklasse en maakt de balans op.
Oscar Piastri
Dat Oscar Piastri weinig tijd nodig heeft om te wennen aan een raceklasse, bewijst de recente geschiedenis wel. Vorig jaar maakte de Australiër zijn debuut in de Formule 3 en gelijk kroonde hij zich tot kampioen. Dit jaar is de twintigjarige Alpine-protegé voor het eerst actief in de Formule 2, maar ook nu doet hij gelijk mee om de titel. Hoewel hij 'pas' één wedstrijd heeft gewonnen, race 2 in Bahrein, leidt Piastri het kampioenschap met 108 punten. Dat zijn er vijf meer dan naaste achtervolger Guanyu Zhou.
Piastri heeft in ieder geval weinig moeite met het niveau en dat ligt al relatief hoog dit seizoen. Het Formule 2-veld is deze jaargang een echte mix van ervaren coureurs en jong talent. Piastri valt in die laatste categorie en stelt niet teleur. Wordt hij kampioen dit jaar, dan moet Piastri de Formule 2 verlaten en lonkt er een andere klasse. Als Alpine-junior is het perfecte Formule 1-team al in de sterren geschreven, maar na de overwinning van Esteban Ocon in de Grand Prix van Hongarije is het de vraag of Piastri de Fransman kan gaan vervangen. Hij verdient in ieder geval een kans als hij deze lijn doortrekt.
Guanyu Zhou
Het argument tegen een promotie van Guanyu Zhou zou zijn dat hij veel meer Formule 2-ervaring heeft dan zijn concurrenten en tevens niet de meest spectaculaire coureur is. Allebei waar, maar dan moet je het nog wel doen. Ralph Boschung en Jack Aitken hebben ook veel Formule 2-ervaring, maar laten het niet zien. Zhou, Alpine-junior, daarentegen wel. Hij strijdt mee om de wereldtitel en heeft al drie races gewonnen. Dat is gewoon goed.
Zhou heeft dus een ingang bij Alpine en zou eventueel bij dat team terecht kunnen in 2022. Wat echter voor Piastri geldt, geldt ook voor de coureur van UNI-Virtuosi. Waarom zou Alpine afscheid nemen van Fernando Alonso en Esteban Ocon? Beiden doen het enorm goed dit seizoen. Wat in Zhou's voordeel is, is echter zijn nationaliteit. De Chinees zou commercieel interessant kunnen zijn voor andere teams, daar China een grote afzetmarkt is op commercieel gebied.
Robert Shwartzman
Eerlijk is eerlijk: van Robert Shwartzman hadden we meer verwacht. Vorig jaar was de Rus als regerend Formule 3-kampioen al één van de titelfavorieten, maar hij werd 'slechts' vierde. Dit jaar doet de Prema-coureur het iets beter met een P3 in de tussenstand om het WK. Toch zou ook Shwartzman zelf meer hebben verwacht van 2021. Hij heeft een jaar meer ervaring dan menig coureur om hem heen en zou dus een bepaalde voorsprong op dat vlak moeten hebben. De jongeling maakt echter nog wat foutjes te veel, zoals een compleet onnodige spin op Silverstone vlak voor de zomerstop.
Maar, hé, we zijn pas halverwege het seizoen en Shwartzman heeft slechts zeventien punten achterstand op teamgenoot Piastri. Alle tijd dus nog om zich te laten gelden in het voorportaal van de Formule 1. Doet hij dat, dan ligt de weg naar de koningsklasse van de autosport voor hem open. Als lid van de Ferrari Driver Academy zou hij kunnen instappen bij Alfa Romeo of Haas. Het laatstgenoemde team lijkt echter vast te houden aan haar huidige coureursduo. Bij Alfa Romeo is echter nog niets besloten.
Juri Vips
Met drie keiharde nulscores in Bahrein viel de al vrij anonieme Juri Vips niet op in de openingsronde van het seizoen. Vanaf de Monegaskische Grand Prix heeft de Red Bull-protegé echter het gaspedaal gevonden. Sinds de eerste wedstrijd in het vorstendom heeft de Est alle races afgesloten met een puntenfinish en was vooral zijn weekend in Azerbeidzjan ijzersterk. Hij won namelijk zowel de tweede sprintrace als de hoofdrace in de straten van Baku. Mede daardoor staat Vips vijfde in het WK, met 85 punten.
De vraag is wat de mogelijkheden van Vips zijn. Als hij de lijn doortrekt, strijdt hij in ieder geval mee om de titel, maar wat daarna? Hij is dan wel een Red Bull-junior, maar tegelijkertijd ook wel een weinig spectaculaire coureur. Tevens lijkt het er op dat AlphaTauri ook in 2022 vasthoudt aan de line-up van dit jaar, waardoor Vips in ieder geval een jaar moet wachten. Toch geven we hem een kleine kans, want Vips is wel bezig aan écht een sterke reeks.
Theo Pourchaire
Over Theo Pourchaire is al genoeg gezegd en geschreven en dat is niet zonder reden. Vorig jaar liep de Fransman de Formule 3-titel al op een haar na mis en ook in de Formule 2 is de pas zeventienjarige coureur van ART erg competitief. Laat het goed tot je doordringen: Pourchaire is pas zeventien jaar oud. Mede door zijn jeugdigheid is de piloot nog wat grillig in zijn resultaten, maar als je zijn leeftijd de hoofdrace in Monaco wint, dan kun je écht wel wat.
Pourchaire is een Sauber-junior en heeft zodoende een ingang bij Alfa Romeo, dat in feite nog het team van Sauber is. Hoewel het zomaar zou kunnen dat Alfa Romeo beide coureurs laat vertrekken, is het voor Pourchaire het meest aannemelijk dat hij ook volgend jaar in de Formule 2 rijdt. Gezien zijn leeftijd kan dat makkelijk, al zou het enorm vet zijn als hij de kans al krijgt in de Formule 1. Hij is een ruwe diamant, maar wat goed is, komt snel. Pourchaire behoort écht tot de categorie Charles Leclerc, George Russell en Lando Norris.
En de andere coureurs dan?
Voor Dan Ticktum zitten zijn Formule 1-aspiraties erop. De Brit doet het goed dit jaar, hij staat vierde in het WK, maar hij is gedumpt door Williams. Ticktum besefte al dat dit jaar zijn laatste kans is om een Formule 1-stoeltje af te dwingen en die kans lijkt door zijn vertrek bij Williams verkeken. Wie sportief echter tegenvallen zijn Jehan Daruvala en Christian Lundgaard. De twee behoren tot de opleidingsprogramma's van respectievelijk Red Bull en Alpine, maar stellen teleur. Daruvala heeft behoorlijk veel moeite om teamgenoot Ticktum bij te houden en heeft tot nu toe nog niet kunnen winnen, iets wat vorig jaar wel lukte, terwijl Lundgaard vast zit in de middenmoot. De Deen eindigde dan wel twee keer op het podium deze jaargang, buiten dat vertoeft hij vooral buiten de top 10. Dat moet beter in een tweede Formule 1-seizoen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties