Morris Schuring won zijn eerste race in de Porsche Supercup tijdens de Grand Prix van België en is daardoor de jongste winnaar in de Porsche-klasse ooit. De 18-jarige pakte op zondag de zege nadat hij op zaterdag al de poleposition had bemachtigd. Voor het team van GP Elite ging het opnieuw niet vlekkeloos. Voor het Porsche-team uit De Rijp betekende de P8 van Larry ten Voorde het beste resultaat van het regenachtige weekend op Spa-Francorchamps. F1Maximaal blikt terug op het weekend van de Porsche Mobil 1 Supercup.
Vanwege de onstuimige weersomstandigheden begon de Porsche Supercup haar training op vrijdag dertig minuten later dan gepland. De regen zorgde voor vertraging in het programma, en gooide later ook weer roet in het eten. Na zo'n veertig minuten werd de training dan ook stilgelegd, het regende te hard en de situatie zou niet snel verbeteren. De tijden op vrijdag waren dus niet bepaald representatief. Harry King was de snelste man van de sessie, waarna gastrijder Marvin Klein volgde op minder dan twee tienden. Rookie Benjamin Paque stond op P3 met slechts twee tienden verschil naar King. Het gat was groter naar P4, dat bedroeg zo'n zeven tienden. In de regen besloot GP Elite geen gekke capriolen uit te halen. Lucas Groeneveld reed de tiende tijd, Loek Hartog stond op P14, Ten Voorde sloot af als vijftiende.
Huub van Eijndhoven en Ghislain Cordeel voegden zich op P16 en P17 achter de Tukker. Na een regenachtige vrijdag werd er gevreesd dat het op zaterdag precies net zo zou gaan. De Sprint Shootout van de Formule 1 werd met een half uur uitgesteld vanwege de regen, en daardoor begon de kwalificatie van de Porsche Supercup ook wat later. Dat bleek voordelig te zijn, het was namelijk droog tijdens de sessie. Aangezien het zonnetje begon te schijnen en het wat warmer werd, was de baan elke ronde aan het evolueren. Daardoor werd het een uitdagende kwalificatie voor de GP Elite-coureurs. Daarnaast werden er veel rondetijden verwijderd vanwege track limits. 'We hebben het maximale er uitgehaald', laat Ten Voorde weten in een persbericht van GP Elite. 'We zullen zondag starten vanaf P4. We gaan er alles aan doen om naar voren te rijden.'
Tekst gaat verder onder de foto
Schuring aan de leiding na schitterende pole
Op zaterdag was Schuring de man. De jonge Nederlander pakte zijn eerste poleposition en was zich er zeker van bewust dat hij er op zondag een zege van kon maken. Het verschil met de nummer twee, Dorian Boccolacci, was slechts 97 duizendsten. De top tien zat binnen een seconde van elkaar tijdens de kwalificatie, dus was de kans op een spannende race zeer groot. Toen de Porsches naar de grid reden en hun formatieronde voltooiden was het nog droog. De 18-jarige had een uitstekende start en wist een gaatje te trekken naar Bastiaan Buus, die Boccolacci voorbij was gegaan. Ten Voorde was een paar posities verloren, maar was druk aan het knokken om weer richting het podium te rijden.
Buus en Boccolacci begonnen vooraan druk te zetten op Schuring, maar de jonge Nederlander hield stand. Al gauw begonnen Buus en Schuring weg te trekken bij de rest, terwijl Ten Voorde en Hartog het lastig kregen in verkeer. Van Eijndhoven had een paar posities gewonnen bij de start, maar werd in de tweede ronde ingehaald door Paque. Het veld begon langzamerhand te kalmeren en wat meer uit te rekken, maar daar was vooraan geen sprake van. Buus zat telkens binnen twee tienden van Schuring en was gretig op jacht naar die P1. De Fransman in de zwarte Porsche daarachter kon wel meekomen, maar hij kon de twee heren vooraan niet bijbenen. Al gauw moest Buus ook enige afstand nemen. Zijn teamgenoot King begon ondertussen aan te dringen Boccolacci.
Buus wist niet van ophouden, Schuring vol onder druk
Schuring kon geen moment op cruise control rijden, de Nederlander had constant de Deen in de roze auto die in zijn nek aan het hijgen was. Richting de slotfase van de race begon het ook nog eens te regenen. King maakte al bijna een uitglijder het grind in, maar wist zijn bolide op de baan te houden. Schuring had vooraan ongetwijfeld zijn stuur tussen zijn tanden. Voordat hij aan zijn elfde ronde begon verloor hij bijna zijn bolide. Het was erg glad op de baan door de regen, en dus werd de safetycar ingezet. Dit kwam perfect uit voor de jonge Nederlander, want met nog één ronde te gaan was de uitslag al wel te voorspellen.
Niet veel later werd de sessie stilgelegd. Uiteindelijk besloot de wedstrijdleiding om de race vroegtijdig te beëindigen vanwege de regen. Voor GP Elite was dit minder voordelig, Ten Voorde kwam namelijk als achtste over de streep. Hartog werd tiende, dus kon het Porsche-team uit De Rijp nog wel punten pakken. Van Eijndhoven deed opnieuw goede zaken, hij werd vierde van de rookies. Het Porsche Supercup-seizoen is de tweede helft al ingegaan, en zal zich voortzetten in Zandvoort na de zomerstop. Daar worden twee races verreden in één weekend, waarvan de eerste op zaterdagmiddag zal plaatsvinden. De Nederlanders in het Porsche-kampioenschap kunnen dus twee keer vechten voor een thuiszege.
Bekijk hier de volledige WK-stand van de Porsche Mobil 1 Supercup
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties