Alexander Wurz is van mening dat we afgelopen weekend in Monaco naar de beste Max Verstappen-show uit zijn carrière hebben gekeken. De Oostenrijker zag dat de coureur van Red Bull Racing op zaterdag alles uit de kast moest halen om de poleposition naar zich toe te trekken. De manier waarop de Nederlander in de laatste sector drie tienden wist te winnen op Fernando Alonso was volgens Wurz zeer knap. Ook Pedro de la Rosa spreekt van een 'ongelofelijke' laatste sector en hij legt uit hoe Verstappen de achterstand kon goedmaken.
Het was afgelopen weekend dé kans voor Alonso om Verstappen en Red Bull te verslaan. Daar leek de Aston Martin-coureur op zaterdag tijdens de belangrijkste kwalificatie van het jaar ook in te slagen. De Spanjaard stuurde zijn AMR23 met een 1:11,449 naar de snelste tijd. Verstappen keek na twee sectoren tegen een achterstand van twee tienden aan en Alonso leek de poleposition binnen te hebben. De regerend wereldkampioen toverde echter een fabuleuze laatste sector uit de hoge hoed. Dat zag Wurz ook.
'Hij werd David Copperfield in de laatste sector om voor poleposition te kunnen gaan', zegt de oud-coureur van onder meer Benetton in de F1Nation-podcast. 'En dat deed hij, net zoals hij dat ook in de race deed. Ik moet zeggen dat dit wat mij betreft één van de beste Verstappen-shows is die ik heb gezien tijdens zijn carrière.' Het ging namelijk niet vanzelf, want Wurz zag dat Verstappen 'erg diep' moest gaan gedurende het weekend. 'Het gat was erg klein. Op vrijdag zag je dat Ferrari de bovenhand had en op zaterdag wisten de Aston Martins er een aantal fantastische ronden uit te persen. In de kwalificatie was het een gevecht tot het einde.'
Waar maakte Verstappen het verschil in sector drie?
Een achterstand van iets meer dan twee tienden na twee sectoren is haast onmogelijk nog goed te maken in de laatste sector. Toch slaagde Verstappen daarin. De ambassadeur van Aston Martin heeft de data bestudeerd en kan maar één conclusie trekken. 'Het was ongelofelijk dat hij bijna drie tienden won in de laatste sector. Het was bijna onwerkelijk. Het leek erop dat Max (Verstappen, red.) vooral buiten het uitkomen van de zwembadchicane het verschil maakte. Hij gebruikte elke millimeter van de baan en hij nam de chicane in de vierde versnelling, terwijl Fernando (Alonso, red.) deze in de derde versnelling nam.'
De la Rosa zag Verstappen ook nog in een andere bocht excelleren. 'Hij won ook veel in Rascasse. Hij kon de auto daar heel snel roteren. Hij had een goede exit, terwijl hij voor een late apex ging. Hoe hij dat voor elkaar krijgt, komt natuurlijk door zijn talent en door de Red Bull-bolide. Maar ik denk dat we ook moeten kijken naar de manier waarop hij banden heeft voorbereid voor de laatste sector. Hij had wat problemen in de aanloop naar de laatste ronde en dat kostte hem misschien een paar tienden in het eerste gedeelte van de ronde, maar daardoor waren zijn banden op hun best in de laatste sector, terwijl de banden van Fernando er daar al een beetje aangingen', aldus De la Rosa.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties