Formule 1-journalist en voormalig teammanager Peter Windsor denkt dat hij nog een reden heeft gevonden waarom Red Bull Racing het moeilijk had tijdens de afgelopen paar races. De Brit weet ook niet zeker of het in Canada wel goed gaat komen. Dat de concurrentie dichter bij de Oostenrijkse renstal is gekomen had hij wel verwacht, alleen dat het zo lang duurde verbaasde hem.
Aan het begin van het seizoen pakte Red Bull twee keer een één-tweetje achter elkaar, waarna een uitvalbeurt van Verstappen, vanwege een mechanisch probleem, even succesreeks onderbrak, maar die zette hij in China weer voort. Ook in Japan won hij. In Miami wist Lando Norris echter zijn eerste zege te pakken. De Nederlander klaagde het hele weekend over de balans van de RB20, en dat was in Imola niet anders. In Italië won hij echter wel, in Monaco dan weer niet. Monaco was dan ook een erg teleurstellend weekend voor de kampioensformatie, al weet Verstappen wel wat het probleem is: de kerbs en de hobbels. Het probleem is al sinds 2022 aanwezig, maar was niet duidelijk zichtbaar vanwege de voorsprong die Red Bull had.
Nu haar voorsprong kleiner wordt, wordt het probleem blootgelegd. Windsor denkt dat er nog iets is dat kan bijdragen aan het probleem van Red Bull. 'Ik denk dat ze in Miami de auto niet helemaal goed hadden afgesteld, en daar beschadigde Max zijn vloer ook, maar eindigde hij toch als tweede. In Imola was de auto ook verkeerd afgesteld. De auto was rap op de mediums en de softs, maar niet op de harde band', begint Windsor in de livestream op zijn YouTube-kanaal. 'Ik denk ook dat Imola valt onder de circuits die niet goed zijn voor Red Bull. Het interessante aan Imola en Monaco was echter dat Pirelli de zachtste compounds mee had genomen', gaat Windsor verder. 'Dat geldt ook voor Montreal.'
'Verbazingwekkend dat dat niet eerder gebeurde'
De bandenleverancier voorzag de teams in Imola en Monaco van de zachtste selectie van de compounds die er beschikbaar zijn, aangezien het asfalt daar niet zo ruw is. 'Hoe zachter ze gaan, hoe moeilijker het wordt voor Red Bull om haar voordeel te benutten', denkt Windsor. 'En dan overbelasten ze soms de banden. Misschien komt dat wel door hoe zacht ze zijn. Misschien zou dat McLaren en Mercedes dichter bij Red Bull kunnen brengen dan normaal. Misschien is het meer een bandenkwestie dan een Adrian Newey-kwestie', wijst Windsor aan. Of die paar tegenvallende races het einde van het Verstappen-tijdperk betekenen, kan de Brit nog niet bepalen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het is nog niet voorbij, maar het kost Charles maar een paar zeges en Max een paar problemen', benoemt de journalist. 'Soms gebeurt het dat alles ontspoort wanneer een coureur voor een lange tijd dominant is geweest en dan één keer de mist ingaat. Alles kan gebeuren. Het ligt allemaal erg dicht bij elkaar, maar niemand zou verrast moeten zijn. Veel goede teams bereiken nu een soort plafond (met de upgrades, red.) en kunnen niet verder. Het was een schok dat die aan het begin van het jaar niet gebeurde', kaart de Brit aan.
Windsor heeft stiekeme hoop dat Pérez vervangen wordt
Mocht het wel een close gevecht worden met Ferrari en McLaren, helpt het zeker als je twee consistente coureurs hebt. Sergio Pérez imponeerde de afgelopen paar weken niet echt, en viel uit in Monaco na een crash met de Haas-coureurs. Na een sterk begin was vrijwel iedereen positief betreffende een contractverlenging, maar na Imola en Monaco zijn de twijfels teruggekeerd. 'Ik weet niet hoeveel geld hij meebrengt', peinst Windsor. 'Als hij honderd procent meer geld meebrengt dan vorig jaar, dan is het moeilijk om te zeggen: we willen het geld niet, we kiezen Carlos Sainz die een beetje beter is.'
Sainz staat in the picture bij Red Bull nadat aan het begin van het jaar bekend werd gemaakt dat Ferrari Lewis Hamilton tekende voor het 2025-seizoen, en de Spanjaard een nieuwe werkgever zoekt. 'Ik zou niet verrast zijn, maar wel verdrietig, omdat ik Carlos graag in een goede auto zou zijn. Als dat niet gebeurt, dan is het einde oefening voor Carlos in 2025. Maar Pérez is de coureur die goed bij Max past, hem soms helpt, zoals in Imola. Hij zal alles weer op de rit krijgen, hij heeft maar twee slechtere races gehad.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties