Red Bull Racing waarschuwde vooraf al dat het in Singapore moeizamer zou gaan dan in de voorgaande races, maar weinig mensen zullen voorspeld hebben dat het team zo'n lastige vrijdag zou hebben. Ook voor coureurs Max Verstappen en Sergio Pérez viel het tegen, en analist Peter Windsor kan in zijn laatste YouTube-video dan ook niet anders dan Ferrari tot favoriet bestempelen.
Ferrari gaf in Singapore een succesvol vervolg aan een goed weekend in Italië: 'Ferrari pakte een één-twee in de beide sessies, heel indrukwekkend', zo opent Windsor, die denkt dat de veranderingen aan het circuit Ferrari goed hebben gedaan. 'De rechte stukken zijn nu wat langer in de derde sector, en dat kan Ferrari alleen maar helpen. Ze zien er heel sterk uit. Singapore heeft, zoals de meeste stratencircuits, veel langzame bochten.'
Sainz verkeert in topvorm
Waar Charles Leclerc doorgaans als kopman van Ferrari wordt gezien, staat Sainz momenteel hoger in het kampioenschap, en ook in Singapore had de 29-jarige Spanjaard de snelheid te pakken. 'Ferrari is snel op de rechte stukken en goed met in de remzones, en qua acceleratie. Dat is een perfecte auto voor een coureur als Carlos Sainz, die de bochten wat wijder aansnijdt', analyseert Windsor. 'Er zijn nu weinig bochten waar Charles (Leclerc, red.) of Max (Verstappen, red.) het verschil kan maken.' Toch was het de Monegask die in de laatste twee edities poleposition pakte in de straten van Singapore.
Windsor geeft aan dat de Ferrari perfect presteert in de negentiggradenbochten, en daarnaast snel is op de rechte stukken. 'Ik wil daarmee niks afdoen aan de prestaties van Ferrari of die van Sainz. Hij heeft in de laatste vier tot vijf races een geweldig ritme gevonden. Hij oogt heel sterk in de auto, en het is lastig voor Leclerc om hem te verslaan.' De beide Ferrari-coureurs waren de hele vrijdag aan elkaar gewaagd: in de eerste training was Leclerc nog wat sneller, maar in de avondsessie was Sainz dankzij een sterke slotsector 0,018 seconden sneller.
Ferrari's strijden voor poleposition
Daarmee deelt Sainz volgens Windsor een nieuwe mentale klap uit aan Leclerc. 'Het doet er niet toe hoe klein het verschil was, het gaat erom dat hij weer bovenaan staan. Dat zal wat doen met Leclerc, dus het wordt interessant om te zien hoe hij de zaterdag ingaat en hoe hij met de kwalificatie omgaat. Ik ben benieuwd of hij fouten maakt, en of hij de druk voelt. Hij kan hier een race winnen, maar hij moet Sainz verslaan, en dat zal niet eenvoudig worden.' In Italië wist Leclerc zijn teamgenoot niet te verslaan, waardoor Sainz zijn eerste podiumplek van het seizoen pakte.
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
Dat gevecht gaat in Singapore op zaterdag verder. 'Het wordt interessant in de kwalificatie. Het wordt natuurlijk een gevecht voor poleposition', zo lijkt Windsor weinig rekening te houden met coureurs van andere teams. 'Charles (Leclerc, red.) zal zeker op poleposition willen staan. Hij zal niet op de eerste startrij aan de vuile kant willen staan met Carlos (Sainz, red.) op poleposition. Momenteel rijdt Carlos in ieder geval geweldig. Hij was in de tweede vrije training ook als eerste aan zijn racesimulatie begonnen. Dat soort details tellen allemaal mee.'
Waar blijft Red Bull?
In de tweede vrije training kwamen Max Verstappen en Sergio Pérez nauwelijks in de bovenste regionen van de tijdenlijsten terecht. 'De andere vraag is hoe Red Bull reageert op een heel erg moeilijke vrijdag', merkt Windsor dan ook op. 'Red Bull heeft het heel lastig, en Christian Horner zei al dat ze niet erg goed zijn in negentiggradenbochten. Waarom is dat? De Red Bull is namelijk een hele goede auto en er zijn hier ook veel andere bochten, zoals die hele snelle laatste bocht. Dat zou een uitstekende bocht voor Red Bull moeten zijn.'
Windsor denkt wel een vermoeden te hebben waar de oorzaak van de Red Bull-problemen ligt. 'De beide coureurs zeggen dat ze niet veel grip aan de achterkant van de auto voelen, dus dat wijst erop dat ze met een conservatieve rijhoogte begonnen zijn, omdat het circuit zo hobbelig is. Ze kunnen morgen de rijhoogte en de vering aanpassen. Ik denk dat het met de rijhoogte te maken heeft.' Ondanks de slechte dag, wist het team toch nog een paar complimenten te scoren. 'Hoewel de auto niet zo goed was, hield Red Bull toch vast aan haar routine, en deden ze hun racesimulaties. Ook al is dat waarschijnlijk hun slechtste vrijdag van het jaar, laat dat toch hun klasse zien. Dat is heel typisch voor Red Bull.'
Verstappen ook in de racesimulaties niet indrukwekkend
Windsor is met name onder de indruk van de racesimulaties van Sainz, George Russell, en Fernando Alonso, al ontbreekt de data van Pérez in zijn overzicht, terwijl de Mexicaan het snelste was op de mediumbanden in de long runs. 'Max was niet zo snel. Voor Red Bull-standaarden was hij zelfs erg langzaam. Red Bull moet serieus werk verzetten 's nachts. Het is lang geleden sinds ze zich in deze positie bevonden. Het is nog vroeg, maar het lijkt erop dat Red Bull verslagen zou kunnen worden.'
Lees ook
Marko nog niet tevreden: 'Moeten zorgen dat Verstappen meer vertrouwen krijgt'
Verstappen zwaar ontevreden: 'We zijn veel slechter dan verwacht'
Longruns | Pérez duidelijk sneller dan Verstappen, Ferrari overtuigt niet
'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties