De FIA besloot in de tweede seizoenshelft van het 2024-seizoen meer te letten op het taalgebruik van de coureurs, en dat moest vooral Max Verstappen op een harde manier ondervinden. De Nederlander kreeg een taakstraf na het schelden in de persconferentie van Singapore. Het doet afvragen wat er in 2025 gaat gebeuren rondom het taalgebruik van de rijders. Peter Windsor vindt nog steeds dat Verstappen die straf niet had moeten krijgen, maar vindt ook dat het team het had kunnen voorkomen.
In gesprek met Cameron Cc: op zijn YouTube-kanaal blikt hij met Windsor terug op het 2024-seizoen, waarbij hij nog keer een aantal veelbesproken onderwerpen aankaart. De Brit haalt zo het incident met Verstappen in Singapore nog eens, waar de viervoudig wereldkampioen een taakstraf kreeg omdat hij het woordje 'fucked' gebruikte. Iedereen was het erover eens dat die straf behoorlijk zwaar was, vooral toen Charles Leclerc een paar weken later slechts een geldboete kreeg voor hetzelfde woord tijdens de persconferentie.
'Weet je, dat ze moeten letten op hun taalgebruik en ervoor gestraft worden (als het beledigend is voor iemand anders, red.), denk ik dat dat prima is', begint Cameron. 'Maar om hen te straffen alsof ze stoute kinderen zijn...' zucht hij. 'Dat is iets anders. Ik bedoel, de straf is één ding, maar de overtreding waarover het we echt hebben. Is dat een overtreding of niet?' zegt Windsor. De voormalig teammanager van Williams is het met Cameron eens dat het goed is dat de coureurs worden verzocht om om hun taalgebruik te denken.
Hij vindt het echter niet correct dat ze worden bestraft als het scheldwoord geen speciale betekenis had, zoals in het geval van Verstappen. 'Ik dacht eerst: goed van de FIA-president. Daarna dacht ik: Max had die straf niet moeten dragen. Het is meer de media-afdeling om hem heen', zegt de analist. 'Ik weet niet hoe je die mensen tegenwoordig noemt, die groep die hem overal volgen. Dat zijn de mensen die hem moeten adviseren. En dat geldt voor elke coureur: wanneer je jezelf wat vrijer kunt uitdrukken, en wanneer je, vanwege de situatie waarin je zit en het publiek dat je aanspreekt, wat bedachtzamer moet zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Regels in het heetst van de strijd
Windsor wijst vooral naar het PR-team van de coureurs die daar wat aan kunnen doen. Echter gaat Verstappen beginnen aan zijn elfde Formule 1-seizoen en zal hij vermoedelijk niet veel PR-aansturing meer nodig hebben. Bovendien corrigeert Red Bull haar coureurs niet veel, en Verstappen al helemaal niet, omdat ze hem laten zijn wie hij is. Dat was vooral in Singapore te zien, toen het team hem toestond om hem zijn eigen persmomenten te laten organiseren. 'Hij is zijn hele leven een coureur geweest', zegt Windsor. 'Hij is geen public speaker of iets dergelijks.'
De analist weet zeker dat Verstappen de regels goed kent. 'Maar het gaat erom dat ze hem die regels laten toepassen in het heetst van de strijd. Dat is iets waar het PR-team bij kan helpen. Het is niet moeilijk om daarbij te helpen', is hij van mening. 'Ze kunnen enkele basisregels opstellen wanneer je kunt vloeken en wanneer niet. Ik geef de teams dus de schuld, met die belachelijk grote marketingafdelingen. Als ze van de coureur de spreekbuis van het team willen maken, zorg en dan op zijn minst voor dat die spreekbuis begrijpt wanneer hij iets wel of niet moet zeggen.'
Twijfelt Windsor aan Verstappens mediatraining?
Iedere coureur krijgt mediatraining in de Formule 1, maar zoals al genoemd gaat Verstappen beginnen aan zijn elfde seizoen. De Nederlander heeft nooit een blad voor de mond genomen, en zal dat ook na een beetje mediatraining niet doen. 'Hij was zich er misschien wel van bewust, maar misschien was hij niet getraind op dat gebied', oppert Windsor. 'Het is één ding om je ervan bewust te zijn, het is iets anders om een team achter je te hebben dat zegt: kijk, als iemand dit tegen je zegt en je je opwindt, moet je je hersenen in deze modus zetten, die van een waardige viervoudig wereldkampioen in een publieke FIA-omgeving.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dat die situatie van Verstappen tijdens de persconferentie zo wordt overgeanalyseerd is enigszins bijzonder, aangezien het er vermoedelijk gewoon uitfloepte en er geen PR-training of iets anders voor nodig was. Als Verstappen had geweten dat hij zou worden bestraft, had hij een ander woord gezocht om zijn auto op dat moment te omschrijven. 'Wanneer iemand met je praat voor het motorhome en de camera uit een specifiek land staat op je, dan kun je wat vrijer zijn. Maar ze moeten gecoacht worden, je kunt niet zomaar zeggen: je moet je ervan bewust zijn. Dat is waar het allemaal om draait', vindt Windsor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties