Windsor hecht weinig waarde aan Verstappens pole: 'De fuel runs waren veel trager' Opinie
Opinie

Windsor hecht weinig waarde aan Verstappens pole: 'De fuel runs waren veel trager'

Windsor hecht weinig waarde aan Verstappens pole: 'De fuel runs waren veel trager'

Voormalig Williams-teammanager en tegenwoordig F1-journalist Peter Windsor denkt dat Max Verstappen het onder moeilijke omstandigheden uitstekend heeft gedaan en vindt dat Red Bull Racing er sowieso goed uitziet. Het team bracht een updatepakket mee naar de Verenigde Staten en het lijkt erop dat ze goed aanslaan, aangezien de Nederlander de poleposition voor de sprintrace in handen heeft, maar de Brit twijfelt aan de race pace van Red Bull. Windsor analyseert de vrijdag op COTA.

Voorafgaand aan het weekend in Austin was al bekend dat dit voor Red Bull een allesbepalend weekend zou gaan worden. De Oostenrijkse renstal deed het voorwerk om wat stappen in de goede richting te zetten al in Bakoe, waarna het in Singapore significant beter ging. Austin moet de doorbraak vormen, en zoals het nu lijkt, is het Red Bull gelukt om de ernstige problemen met de RB20 achter zich te laten. Verstappen was nog niet helemaal tevreden, maar zoals hij zich op vrijdag in de auto voelde, heeft hij zich al een lange tijd niet gevoeld.

'Red Bull en Mercedes lijken er behoorlijk goed uit te zien', begint Windsor in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Kijk maar naar Red Bull. De aanpassing aan de randen van de vloer, dat is een vrij grote verandering voor hen. Ze hebben de FIA laten weten dat ze de cambers van de vleugels aan de randen van de vloer hebben aangepast, wat zorgt voor meer local load generation zonder dat de luchtstroom instabiel wordt', legt Windsor uit. Deze update gaf de RB20 dus vooral meer stabiliteit, zodat Verstappen niet met balanswisselingen kampte zoals voorheen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen sprintpole blij kwalificatie sprintrace cota 2024
Verstappen pakte de poleposition voor de sprintrace op COTA.

'Misschien is dat de reden waarom Verstappen zo sterk was in de kwalificatie'

Naast de vloerranden is ook de motorkap aangepast om voor betere koeling te zorgen, wat de prestaties van de motor en de betrouwbaarheid kan verbeteren. 'Dat is een aanzienlijke verandering, gezien hoe gevoelig ze altijd zijn voor wijzigingen betreffende de aerodynamica', zegt Windsor. Het viel hem op dat ze tijdens de vrije training ook een andere aanpak kozen dan normaal. 'Hun fuel runs waren behoorlijk interessant. Normaal zien we Red Bull dominant zijn en maar een paar ronden op de zachte band rijden, om vervolgens met een volle tank op de mediums te beginnen aan de long runs', wijst Windsor aan.

'Meestal waren de andere teams op dat moment nog bezig met hun afstellingen. Dat is niet meer zo, hoe drastisch is dat wel niet veranderd?' gaat de Brit verder. 'Red Bull reed ditmaal best lang met de zachte band. Ze begonnen de training en waren direct bezig om grip te krijgen en vervolgens richtten ze zich op de set-up voor de zachte banden. Misschien is dat een van de redenen waarom Verstappen zo sterk was in de kwalificatie', kaart Windsor aan. 'Pas aan het einde van de training deden ze fuel runs, en die waren veel trager: 40,5 op de zachte banden, terwijl de andere teams tijden al 37-ers en 38-ers lieten zien.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor hecht weinig waarde aan Verstappens pole: 'De fuel runs waren veel trager'
Windsor twijfelt aan de long run pace van de Red Bull.

Windsor twijfelt aan effectiviteit van pole op COTA

Het lijkt erop dat Windsor twijfelt aan de pace van de RB20 in een racesimulatie. 'Toen George met een volle tank reed, reed hij 37,4, 37,2. Heel indrukwekkend. Hij was net iets sneller dan Piastri. Dat is goed werk van Mercedes, en ik denk dat ze best blij zullen zijn met die long run. Max op de zachte band... Daar valt weinig over te zeggen. Of de band was veel langzamer op dat moment, of hij reed met aanzienlijk meer brandstof dan de rest, wat onwaarschijnlijk lijkt', zegt Windsor. 'Red Bull heeft een goede auto in alle opzichten, daar is geen twijfel over, maar Mercedes ziet er goed uit.'

Verstappen mag de sprintrace op zaterdag in ieder geval beginnen vanaf poleposition, maar Windsor verwacht niet dat dat hem gaat helpen als de racesimulaties er niet goed uitzien. 'Max staat op pole, maar dat is geen enorm voordeel op het Circuit of the Americas, dat hebben we eerder gezien. George staat naast hem, dus de eerste bocht van de sprintrace zal interessant gaan worden. Charles staat in de perfecte positie om alles vanaf de eerste rij te bekijken, en ook Lando Norris staat er goed bij.'

Pérez stelde teleur

Waar Verstappen het maximale uit de geüpdatete Red Bull haalde, lukte het zijn teamgenoot Sergio Pérez niet om hetzelfde te doen. De Mexicaan haalde SQ3 niet, en zal buiten de top tien moeten starten tijdens de sprintrace. 'Pérez stelde erg teleur in de Red Bull. Een seconde langzamer dan Max op de mediums in Q2, wat echt onverklaarbaar is', zucht Windsor. 'Het begint er steeds meer op te lijken dat hij misschien met pensioen gaat na de race in Mexico. Ik zeg niet dat het zo zal zijn, maar hij begint er steeds minder goed uit te zien. Er is voor hem geen excuus om zo traag te zijn op een circuit als Austin met een auto als de RB20', sluit Windsor af.

Wedden op de Eredivisie dit weekend? Pak nu een booster! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws