lando norris japan helm cockpit 2 Opinie
Opinie

Windsor dient Norris van repliek na sneer naar Verstappen: 'Behoorlijk respectloos richting het team'

lando norris japan helm cockpit 2

McLaren pakte een één-tweetje in de tweede vrije training en domineerde de helft van de vrijdag in Saoedi-Arabië. Daarom vindt F1-analist en voormalig teammanager Peter Windsor het raar dat Lando Norris onlangs zei dat Max Verstappen teleurgesteld uit de MCL39 zou stappen als hij dacht dat het de snelste bolide was. Windsor houdt zich niet in.

'McLaren was vandaag absoluut briljant', kan ook Windsor niet ontkennen nadat Norris en Oscar Piastri de tijdentabellen topten. Max Verstappen werd derde in beide vrije trainingen, wat laat zien dat het Jeddah Corniche Circuit iets beter bij de RB21 past. Hoe dan ook verwacht Verstappen niet opeens voor de winst te kunnen gaan. Het gat is nog steeds groot en er is nog genoeg werk aan de winkel.

Stellen dat de McLaren-bolide de snelste auto is en dat de Britse renstal dominant is, is volgens Norris en teambaas Andrea Stella vergezocht. 'De McLaren is geen raket. Ik zou Max' gezicht wel eens willen zien als hij erin rijdt en merkt dat het niet zo'n snelle auto is', citeert Windsor Norris in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Ik vind dat een hele vreemde opmerking van Lando', bekritiseert hij.

Stella beschuldigde Verstappen er onlangs van dat hij mogelijk beledigende dingen zei over de RB21, wat niet goed zou zijn voor de motivatie van de monteurs. Windsor ziet Norris precies hetzelfde doen. 'Het is behoorlijk respectloos richting de ingenieurs die deze raket juist hebben gebouwd. Los daarvan: ik denk dat de ingenieurs het juist prachtig zouden vinden om hun coureur aan de hele wereld te horen vertellen hoe goed de auto is.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

norris podium bahrein mclaren
Norris' rijstijl past niet zo goed bij de MCL39, verklaarde hij.

Piastri nóg beter?

Afgelopen weekend in Bahrein verzilverde Piastri zijn tweede poleposition uit zijn carrière en had hij de race van begin tot eind onder controle. Norris kwalificeerde op P6, maar werd uiteindelijk derde. 'Je zou ook kunnen zeggen dat Oscar het juist nóg beter doet lijken', zegt Windsor over de MCL39. 'Want als hij dit soort prestaties levert in een auto die geen raket zou zijn, hoe goed is Oscar dan wel niet?'

Hoe dan ook vindt Windsor dat Norris een sterke dag had in Jeddah. 'De auto zag er goed uit. Hij was continu op de baan, wachtend op het juiste moment. Een paar snelle ronden werden verpest door verkeer, en tegen het einde reed hij op een versleten set banden. Hij reed toen alsnog snellere tijden. Dat zegt veel over hoeveel marge McLaren nog over heeft. Gewoon briljant', looft Windsor.

Red Bull met bekende problemen

Achter de twee heren van McLaren eindigde Verstappen. Ten opzichte van vorige week ging het een stuk beter, maar daarbij moet rekening gehouden worden met het feit dat de Red Bull het beter doet op banen met snelle bochten, zoals Jeddah. 'Hij ging als eerste de baan op met de mediums, nadat hij zijn snelle run deed die hem een derde plek opleverde in de middag', analyseert Windsor.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing rb21 saoedi arabie 13
Voor Red Bull is er nog genoeg te doen op zaterdag.

'Hij had ongeveer vijf ronden lang een vrije baan ter beschikking, terwijl de rest nog bezig was met bandenwissels in de pits. Zijn rondetijden: 34.8, 34.7, 34.9, 35.2', somt hij op. 'Oscar ging vervolgens de baan op met mediums: de eerste ronde was een 33.7, de tweede een 34.1. Ter herinnering: Max' snelste ronde was een 34.7. Oscar was dus meteen een seconde sneller met brandstof aan boord. Lando zat daar niet ver vandaan.'

Windsor komt vervolgens weer terug op het statement van Norris: 'McLaren zit gewoon in een andere klasse op dit moment, ondanks wat Lando zei over de auto.' De progressie bij Red Bull is echter wel bemoedigend. 'Maar de auto leverde vanochtend dezelfde klachten als in Bahrein. Hij kon niet goed insturen, had geen vertrouwen en kon niks doen aan de balans. Gewoon totaal onvoorspelbaar in de bochten.'

De kracht van McLaren

Op het gebied van efficiëntie, dus downforce en aerodynamica, lijkt McLaren ook dominant te zijn. 'Kijk maar naar de snelheidsmetingen. De speed trap zit net voor de laatste bocht. Ze rijden daar plankgas. Verstappen haalde 334 kilometer per uur, maar McLaren tikte de 330 kilometer per uur niet aan', wijst Windsor aan. 'Dat komt puur door de hoeveelheid downforce. Ondanks die lagere topsnelheid zijn ze toch veel sneller.'

Waar McLaren topsnelheid inlevert op het rechte stuk, winnen ze tijd door efficiënter door de bochten te gaan. 'Misschien zijn het flexibele vleugels, misschien iets anders...', denkt Windsor. 'We gaan het zien tijdens de Grand Prix van Spanje, waar ze veel strenger gaan kijken naar de flexi-wings.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri pole position zaterdag mclaren bahrein 2025
Begint 'een nieuw kampioenschap' vanaf Spanje?

Vanaf de negende race in het seizoen wordt de voorvleugel aangepakt, de regels omtrent de achtervleugel zijn in China en Japan al aangescherpt. 'Er wordt veel over gepraat', vervolgt Windsor over de flexibele vleugels. 'Maar als het wel flexi-wings zouden zijn, zou je eigenlijk verwachten dat ze op het rechte stuk sneller zouden zijn... Dus wie weet', haalt hij zijn schouders op. '

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws