Voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers heeft in de Formule 1-podcast van De Telegraaf teruggeblikt op het Grand Prix-weekend in Canada. De analist van Viaplay legt onder meer uit waarom Red Bull Racing minder dominant voor de dag kwam dan eerder in het seizoen, al werd het team geholpen doordat concurrent Ferrari zichzelf op de zaterdag al onschadelijk maakte.
Albers ziet twee mogelijke factoren die bijgedragen kunnen hebben aan een ietwat moeizamer weekend voor Red Bull. 'De andere teams hebben een stapje gezet en zijn dichter bij Red Bull gekomen, of het ligt eraan dat er minder track time was', wijst Albers op de eerste vrije training die bijna in zijn geheel kwam te vervallen, en de derde training, die in het water viel. 'Bij de weekenden met de sprintraces merk je ook dat er weinig tijd is om te rijden, dus minder tijd om de auto af te stellen.'
Volgens de 44-jarige Albers was Red Bull minder dominant, waarbij hij onder andere wijst op het tekort aan snelheid bij Sergio Pérez. 'Dan zie je dat het veld dichter bij elkaar komt, omdat er veel minder tijd is om te finetunen. Als je wel kan finetunen, zit er veel meer tijd in die Red Bull dan bij de andere teams. Ik denk dat dat de grootste oorzaak was dat het veld dichter bij elkaar lag', vermoedt Albers.
Waar Verstappen de race gewoon wist te winnen, kende teamgenoot Pérez grotere problemen. De Mexicaan scoort al drie races lang maar heel weinig punten. 'Het kan een beetje een combinatie zijn van pech en de druk die op hem staat. Hij pompt zichzelf natuurlijk ook helemaal op voor zijn eigen thuispubliek', ziet Albers, die de instelling van Pérez toch wel kan waarderen. 'Je moet wel wat zeggen, anders ben je ook maar zwak. Je bent toch sportman? Als je niet in jezelf gelooft, kan je beter ermee stoppen. Dan hebben we straks nog maar één coureur, die nog rondrijdt. Hij moet zichzelf toch een beetje verkopen. De resultaten zijn er echter niet.'
Leclerc moet hand in eigen boezem steken
Helmut Marko gaf na de race nog aan dat hij zichzelf gelukkig prees met de lagere startposities van de beide Ferrari-coureurs, die volgens de teamadviseur de twee snelste coureurs waren in de race. 'Ja, die hebben het compleet vergooid in de kwalificatie', ziet Albers ook. 'Charles (Leclerc, red.) roept dan keihard, en daar had jij het ook al over', zegt Albers tegen Telegraaf-journalist Erik van Haren. 'Jij belde mij op zondagochtend dat hij was teruggefloten, toch? Aan het eind van het verhaal heeft hij zelf schuld, want hij heeft er niet voor gezorgd dat hij een banker lap op die intermediates neerzette. Dat konden Fernando Alonso en Lewis Hamilton wel, maar hij heeft dat niet gedaan, dus het is niet de fout van het team. De eerste fout ligt bij Leclerc, omdat hij geen rondetijd kon neerzetten die net zo snel was als die van Alonso of Hamilton, vindt Albers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties