Liam Lawson staat in 2025 voor een grote uitdaging als teamgenoot van Max Verstappen. Hoewel de voorgangers van de Nieuw-Zeelander het vaak lastig hadden, legt Jacques Villeneuve de lat hoog voor Lawson. Hij verwacht dat de jongeling zich hard gaat opstellen in de strijd met de wereldkampioen. Daarnaast gaat Villeneuve uitgebreid in op het ouderwetse puntensysteem in de Formule 1.
Sergio Pérez werd aan het einde van 2020 aangetrokken door Red Bull Racing, omdat de onervaren Alexander Albon nog te licht bevonden werd. Nu Pérez afgekocht is, kiest Red Bull toch weer voor een jonge en onervaren coureur. Lawson is met elf Grand Prix-starts de minst ervaren coureur, die ooit gepromoveerd is naar het hoofdteam. In zijn elf deelnames verzamelde de 22-jarige coureur zes punten, en hij verloor het kwalificatieduel van Yuki Tsunoda in 2024 met 6-0.
Helpt Lawson Verstappen of niet?
Villeneuve denkt dat de vergelijking met Tsunoda niet al te serieus genomen moet worden. 'Dit is een grote kans voor Lawson, echt een gouden kans. We hebben echter al gezien hoe coureurs in het hoofdteam van Red Bull heel snel kunnen instorten. We gaan dus zien hoe mentaal sterk hij is, en hoe goed hij nu daadwerkelijk is, want dat weten we nog niet', concludeert Villeneuve bij Action Network. 'Ik bedoel, je kunt zijn Formule 2-seizoen, zijn seizoen in de Super Formula in Japan, of zijn races tegen Tsunoda niet als referentie gebruiken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Lawson heeft een duidelijke opdracht meegekregen van Helmut Marko: hij moet niet proberen om Verstappen te verslaan, maar moet proberen binnen drie tienden te blijven. Villeneuve denkt dat de Nieuw-Zeelander wel ambitieuzer is. 'Contractueel gezien moet hij Max helpen, maar in zijn hoofd is dit niet zijn doel. In zijn hoofd zal hij Max willen vervangen, dus hij zal zich hard willen opstellen en snel willen zijn', voorspelt Villeneuve. Lawson had het afgelopen seizoen ook al vaker aan de stok met Sergio Pérez. 'Hopelijk zet dit Max onder druk, en pusht hij Max naar een nog hoger niveau. Dit kan het team helpen om sterker te worden.'
Doel voor Lawson
Villeneuve krijgt de vraag wat een acceptabel resultaat zou zijn voor Lawson, maar de Canadees legt uit dat dit afhankelijk is van de sterkte van de auto. 'Als ze niet de beste auto hebben, en de titel niet kunnen winnen en je dus maximaal tweede kan worden, moet hij één plek of hooguit twee plekken achter Verstappen eindigen. Zijn achterstand mag niet groter zijn', zo krijgt Lawson een doel mee dat Verstappens teamgenoten doorgaans niet waar wisten te maken.
'Als je races wint, krijg je grote verschillen in punten, omdat het verschil tussen de eerste en tweede plek zo groot is. Als je derde, vierde, of vijfde wordt, is het puntenverschil miniem', concludeert de oud-kampioen. 'Ik zou het puntensysteem veranderen. Dit systeem is verschrikkelijk! Het is echt heel ouderwets. Het geeft de winnaar te veel voordeel, en het halve veld krijgt helemaal geen punten. Als dat wel zo was, zouden ze als gekken vechten voor de vijftiende plek.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Nieuw puntensysteem
Villeneuve wordt gevraagd naar een ander puntensysteem. 'De coureur, die als laatste eindigt, moet minimaal een punt krijgen, en iedereen die zich kwalificeert moet ook een punt krijgen. De nummer 20 moet dus een punt krijgen. Dit is meer het Amerikaanse systeem, waarbij elke plek een bepaalde waarde heeft, waardoor je ervoor wil vechten. Dit zou het puntensysteem volledig op zijn kop zetten', beseft de 53-jarige.
'Ik kan dit gedeeltelijk wel zien gebeuren, maar in de Formule 1 is het altijd erg lastig om dingen aan te passen en te moderniseren. Er wordt veel vastgehouden aan tradities, en normaal sta ik er ook zo in. Ik heb vaak gehoord dat ik moeite heb met modernisering van dit soort regels', lacht Villeneuve, 'maar het puntensysteem is wel al te lang ouderwets geweest', vindt de analist.
Advies aan Pérez
Tot slot komt Villeneuve nog terug bij zijn mening over de Red Bull-coureurs, waarbij ook Sergio Pérez ter sprake komt. 'Hij moet gewoon het geld pakken, en van zijn leven gaan genieten', zegt Villeneuve over de vader van vier kinderen. 'Hij kan langeafstandsraces gaan doen. In de Formule 1 is hij klaar, hij zal nooit terugkomen. Hij was eigenlijk al klaar (in 2020, red.) en toen nam Red Bull hem nog aan', luiden de harde woorden van Villeneuve. 'Toen Red Bull hem aantrok, kwam het vuur weer even terug bij hem, en dat maakte hem een paar jaar hongerig om beter te worden, maar nu is het vuurtje weer gedoofd.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties