Voormalig teameigenaar Gian Carlo Minardi heeft teruggeblikt op de Grand Prix van China, waarbij de 77-jarige Italiaan de problemen van drie teams besprak: Ferrari, Red Bull Racing, en Racing Bulls. Minardi heeft een hele duidelijke verklaring voor de vormwisselingen bij Ferrari, en laat zijn licht schijnen op de situatie bij Red Bull.
Minardi startte zelf in 1979 zijn eigen team op, en deed tussen 1985 en 2005 aan de Formule 1 met zijn renstal. Echt grote successen leverde dat nooit op, maar het team was wel de kraamkamer voor verschillende grote talenten. Mark Webber, Fernando Alonso, en Jarno Trulli begonnen hun carrières bij het Italiaanse team, terwijl Jos Verstappen zijn tijd in de Formule 1 juist afsloot bij Minardi. Ook Robert Doornbos en Christijan Albers reden voor het achterhoedeteam.
Ferrari heeft probleem met rijhoogte
'De Chinese Grand Prix bevestigde de verhoudingen in de Formule 1, met de eerste dubbelzege van McLaren, voor een uitstekende George Russel, Max Verstappen en dan beide Ferrari's', schrijft Minardi, die nu actief is als analist, op zijn eigen website. De Italiaan richt zich uiteraard vooral op Ferrari. 'Vergeleken met wat we een week eerder in Melbourne zagen, waren er nu wel enkele positieve tekenen bij Ferrari.'
De zondag van Ferrari liep echter op een fiasco uit, met een botsing tussen beide coureurs, een gebrek aan snelheid, en twee diskwalificaties vanwege verschillende redenen. 'Zelfs zonder het probleem met zijn voorvleugel had Charles Leclerc niet voor de zege kunnen vechten. Die overwinning werd echter wel gepakt in de sprintrace, door Lewis Hamilton, die daar ook poleposition pakte.' Dat is tot nu toe het enige lichtpunt voor Ferrari, dat in beide Grands Prix pas vijf punten verzamelde. Alleen Racing Bulls en Alpine deden dat nog slechter.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Minardi weet ook wat precies het probleem is van Ferrari. 'Het verschil in prestaties tussen de sprintrace en de Grand Prix, ligt erin dat de SF-25 zeer laag afgesteld moet worden om competitief te zijn. In de sprintkwalificatie en de sprintrace rijd je maar honderd kilometer en heb je dus minder brandstof aan boord', merkt de 77-jarige op. Daardoor kan de auto lager afgesteld worden, zonder te riskeren dat de plank te veel slijtage vertoont. Daarnaast is de sprintrace veel korter, waardoor de slijtage veel lager blijft.
Vervolgens moeten de auto's hoger afgesteld worden. 'De situatie verandert drastisch voor de Grand Prix. Om te vermijden dat de plank onder de auto te veel slijtage vertoont, wordt de rijhoogte aangepast, wat de prestatie van de auto vermindert.' Minardi meent dat Ferrari hier harder door geraakt wordt dan anderen. 'Ferrari deed dit onvoldoende om een diskwalificatie te vermijden, waardoor ze een diskwalificatie kregen.' De plank onder Hamiltons auto was 1,4 tot 1,5 millimeter afgesleten, waar dit maximaal 1,0 millimeter mag zijn. De auto van Leclerc was te licht. Dit probleem kan er ook voor zorgen dat Ferrari op hobbelige circuits, zoals stratencircuits, niet goed uit de verf komt. Dit was in Melbourne al te zien.
Red Bull met eigen problemen
'Red Bull heeft een totaal ander probleem, als we het zo nog kunnen noemen', vervolgt Minardi. 'Red Bull heeft het probleem dat ze wederom met één coureur racen, Max Verstappen. Het kan niet zo zijn dat iedere coureur, die naast hem komt te rijden, het zo zwaar heeft. Het is waarschijnlijk een heel lastig bestuurbare auto, die ook moeilijk onder controle te houden is', geeft de voormalige teameigenaar aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Minardi meent dat dit het gevolg is van de keuze uit het verleden. 'De auto is volledig rondom Verstappen gebouwd. De Nederlander heeft een heel bijzondere rijstijl, waarmee hij zijn teamgenoten in de problemen brengt', meent Minardi, die de schuld dan ook aan Verstappen geeft. 'Ik kan me geen andere verklaring bedenken, sinds de 'neefjes' sneller en constanter presteren dan Lawson', zegt hij over het zusterteam.
Goed resultaat weggegooid
Racing Bulls pakte echter ook geen punten op zondag, al eindigde Yuki Tsunoda in de sprintrace wel als zesde. 'Racing Bulls slaagde erin om uitstekend werk van het hele team en zijn coureur weg te gooien met een totaal verkeerde strategie, waarmee ze zelfs met de diskwalificaties van Ferrari buiten de top tien bleven', oordeelt Minardi over het team uit zijn geboortestad Faenza. 'Ze gooiden belangrijke punten weg, en gaven het voordeel daarmee aan directe concurrenten.' Racing Bulls zakte ondanks de sterke auto naar de voorlaatste plek.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties