F1-analist en coureur Ho-Pin Tung denkt dat vooral Ferrari dit weekend in Las Vegas kan gaan profiteren van de koude temperaturen. Er worden lage temperaturen verwacht in de woestijnstad, en de Scuderia is volgens Tung tijdens kwalificatiesessies altijd wel goed in het opwarmen van de banden. Verder denkt de coureur dat de prestaties van Red Bull dit weekend zullen afhangen van de hobbeligheid van het nieuwe circuit.
Eén van de grootste zorgen van teams dit weekend bij de Grand Prix in Las Vegas is de temperatuur. Het gaat koud worden in de stad, waardoor de banden ook minder goed opgewarmd kunnen worden. Zonder temperatuur in de banden zullen de coureurs geen grip hebben, vertelt ook Tung in zijn voorbeschouwing op Nu.nl. 'Een raceband moet warm zijn. Als dat niet lukt en je krijgt de band niet in het juiste raamwerk qua temperatuur, is er geen grip.'
Volgens Tung zullen zelfs de bandenwarmers niet genoeg zijn om de temperatuur in de banden voldoende omhoog te krijgen, 'dus het is zaak om in die outlap echt temperatuur erin te krijgen.' Tung vertelt ook op welke andere manieren de coureurs hun banden zullen proberen op te warmen. 'Als je langzaam gaat rijden, koelt het loopvlak van de band heel snel af. Dus zodra je de pitsstraat uit rijdt, moet je constant energie in je band blijven proppen. Dat doe je bijvoorbeeld door te remmen. Dat is de meest efficiënte manier om temperatuur en energie in de band te krijgen. Je gaat coureurs ook veel zien slingeren.'
Ferrari kan profiteren van koude temperatuur
De analist denkt dat vooral de Ferrari-mannen zullen gaan profiteren van de omstandigheden in Las Vegas, omdat het team altijd goed is in het opwarmen van de banden tijdens kwalificatiesessies. 'Het (de bandenopwarming, red.) doet ze vaak pijn in de race, doordat ze dan meer bandenslijtage hebben. Maar in de kwalificaties komt het natuurlijk goed van pas.'
Rijhoogte RB19 is erg gevoelig
Tung gaat ook nog even in op de vraag of Red Bull per definitie minder sterk is op stratencircuits, omdat het Oostenrijkse team wat problemen ondervond bij de afstelling tijdens het weekend in Singapore. Volgens Tung lag dat echter aan de hobbeligheid van het circuit, in plaats van dat het Marina Bay Circuit een stratencircuit was. 'Het hangt er helemaal van af hoe hobbelig een circuit is', geeft Tung als reden voor waarom de Red Bull niet zo goed kon presteren in Singapore.
'De vloer is natuurlijk het sterkste punt, maar als deze niet volgens de filosofie kan worden gebruikt, is het tegelijk ook de grootste zwakte van de RB19. De rijhoogte is heel gevoelig. Dat is voor alle grondeffectauto's het geval. Maar de RB19 is relatief sterk, doordat die heel laag kan rijden zonder daar de nadelen van te ondervinden, zoals porpoising of een vloer die te veel het wegdek raakt.' De analist zegt verder dat het nog even afwachten is of Red Bull ook dit weekend problemen zal ondervinden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties