Max Verstappens eerste wereldtitel is er eentje die niet snel vergeten zal worden. De Nederlander won de titel op controversiële wijze, nadat een late safetycar hem de kans gaf om Lewis Hamilton in de laatste ronde te passeren. De race zorgde voor een hoop commotie. Mercedes dacht er zelfs over een rechtszaak te beginnen in een poging om alsnog de titel van Verstappen af te pakken. Günther Steiner, toenmalig teambaas van Haas, vertelt in zijn nieuwe boek over de Grand Prix van Abu Dhabi en windt er geen doekjes om.
Bij aankomst in Abu Dhabi stonden Hamilton en Verstappen gelijk in punten. Hamilton zat in een goede flow en had de laatste drie races gewonnen. Verstappen moest het tij keren in Abu Dhabi en leek dit te gaan doen toen hij van pole position mocht vertrekken. Echter kende Hamilton de betere start en was hij tijdens de Grand Prix ongenaakbaar voor de Nederlander.
Wedstrijdleider Michael Masi liet alleen de coureurs tussen de Nederlander en de Brit zich van een ronde achterstand ontdoen. Hierdoor ontstond een buitengewoon scenario waarbij Verstappen aan het langste eind trok en zo zijn eerste wereldtitel won.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Masi kon op veel kritiek rekenen na zijn beslissingen in Abu Dhabi. Voormalig teambaas van Haas, Günther Steiner, blikt in zijn nieuwe boek Unfiltered terug op de knotsgekke race. 'Waar je loyaliteit ook ligt (en ja, ik ben het ermee eens dat het om geweldig entertainment ging), vanuit een reglementair oogpunt was het een shitshow van Bijbelse proporties. Ongeacht welke beslissing Charlie Whiting in de positie van Masi had genomen, er zou veel minder controverse en vernedering zijn geweest,' stelt Steiner in zijn boek.
Charlie Whiting had het anders gedaan
'We weten allemaal wat Charlie zou hebben gedaan. Als hij aan het roer had gestaan, was Lewis Hamilton nu achtvoudig wereldkampioen geweest,' vervolgt de Italiaan. Uiteindelijk gebeurde dit niet. Verstappen kon op zijn nieuwe softs de aanval openen op Hamilton, die op oude hards reed. Hamilton kon de Nederlander niet achter zich houden en verloor dus in de laatste race, in de laatste ronde, zijn grip op het kampioenschap. Verstappen won zijn eerste wereldtitel om vervolgens in zowel 2022 als 2023 ook als winnaar uit de bus te komen. Het lijkt erop dat de Nederlander ook in 2024 de titel zal opeisen. Norris staat momenteel 52 punten achter de Nederlander en heeft dus nog een kans.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties