De snelle veranderingen bij Red Bull Racing, die sommigen al omschrijven als paniekacties, moeten ervoor zorgen dat de RB21 binnen een aantal weken weer op rails rijdt. Zelfs Max Verstappen geeft aan dat de auto heel lastig te besturen is, waardoor de kans klein is dat iemand in het tweede zitje er wel mee overweg kan. Sky Sports-analisten Bernie Collins, Simon Lazenby, en Ted Kravitz vrezen het ergste voor Red Bull.
'Het blijft ook maar gebeuren', zucht Lazenby in de Sky Sports F1 Show, refererend aan de rijderswissel bij Red Bull. Liam Lawson moet vanaf de Grand Prix van Japan plaatsmaken voor Yuki Tsunoda. Velen vinden dat hij te kort in de auto heeft gezeten om echt aan de RB21 te wennen. 'Is dit iets wat Red Bull zelf heeft gecreëerd?' vraagt Lazenby. 'Je creëert altijd je eigen problemen', stelt Kravitz. 'Als je beslissingen neemt en slechte keuzes maakt, dan doe je dat zelf.'
Volgens Kravitz is de situatie met Tsunoda tweedelig. 'Ten eerste geloven ze nog steeds dat de reden waarom ze Yuki niet eerder de kans hebben gegeven, dezelfde reden is waarom hij het nog moeilijker zou hebben dan Liam onder Verstappen in die specifieke auto. Yuki zou daar minder goed mee om kunnen gaan dan Liam. Dat is hun gevoel', vervolgt Kravitz. 'Ten tweede hebben ze iemand nodig die punten scoort, toch?'
Het klinkt een beetje controversieel op die manier. Twee maanden geleden vonden Helmut Marko en Christian Horner nog dat Tsunoda het mentaal niet aan zou kunnen. 'Ze hebben wel een sterk persoon nodig, en daar erkennen ze Yuki voor bij Racing Bulls. Ze wilden hem daarom daar niet weghalen. Wie zou je in zijn plaats zetten? Arvid Lindblad? Misschien wacht Christian daar wel op, maar dat gaat pas later dit jaar gebeuren dan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Grote problemen voor Red Bull
Voormalig Aston Martin-strateeg Collins bekijkt het anders. Ze denkt dat Red Bull muurvast zit in een groot dilemma. 'Ik denk dat ze in grote problemen zitten', zegt ze. 'Ze hadden moeten kijken naar jong talent en zich moeten afvragen: wie past het beste bij de karakteristieken van deze auto? We denken dat de auto heel gevoelig is aan de voorkant. Heel anders dan bij de Racing Bull. Diegene die erbij past, zou de meeste kans op succes hebben.'
Collins wijst naar meer testdagen, zoals Mercedes bijvoorbeeld met Andrea Kimi Antonelli zou hebben gedaan. 'Ze hadden al die jonge coureurs misschien een dag in een oude Red Bull moeten laten rijden. Dat is één manier om het te meten, want de Racing Bull is compleet anders. Kijk naar de mensen die bij Red Bull niet hebben gepresteerd. Albon is daar een goed voorbeeld van. Hij rijdt fantastisch bij Williams, maar niet bij Red Bull.'
Mogelijk zou Albon niet eens belang hebben bij een Red Bull-zitje, omdat hij weet hoe lastig het is om de tweede auto te besturen. 'Als Max wegvalt of een race mist, dan zijn ze momenteel het tiende snelste team', luidt de uitspraak van Collins. 'Vorig jaar werd ik bekritiseerd toen ik zei dat Red Bull zonder Max het vierde snelste team was, met Checo. Maar op dit moment zijn ze de tiende snelste.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull-personeel gaat elders kijken
Marko legde uit dat Verstappen het niet eens was met de keuze om Lawson te vervangen na twee races. Het tegenargument van Red Bull luidde dat ze twee auto's in de punten nodig hebben voor het kampioenschap. Met het kampioenschap bedoelt Marko vooral de vijfde titel van Verstappen, die dit jaar een hogere prioriteit heeft dan het constructeurskampioenschap. 'Je positie in het kampioenschap wordt bepaald door twee auto's', vervolgt Collins.
'Dat is hoe je werknemers hun bonussen krijgen. Dit zal een groot probleem worden binnen het team als ze niet dat tweede stoeltje goed krijgen. We zien al jaren dat die tweede auto niet werkt. Iedereen in de fabriek krijgt echter ene bonus voor de positie in het constructeurskampioenschap', waarschuwt Collins. 'Mensen zullen beginnen te denken: we presteren als team niet goed genoeg.'
De voormalig strateeg vreest dat het personeel van Red Bull dan liever ergens anders gaat werken. 'De vloek van de tweede stoel' is dan niet meer nadelig voor diegene die erin zit, maar veroorzaakt zo ook een leegloop. 'Max' kampioenschap is heel belangrijk voor Max, voor Christian, en rest van de Red Bull-top, maar niet zozeer voor de mensen op de werkvloer. Zij worden op een heel andere manier beloond', sluit Collins af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties