Michael Schmidt, journalist van het Duitse Auto, Motor, und Sport, heeft uitgelegd waarom Red Bull Racing in Brazilië zo sterk voor de dag kwam. De Duitser meent dat er vier factoren waren, buiten de weersomstandigheden en het talent van Max Verstappen, die de constructeurskampioen in de kaart speelden, en meent dat dit voor enige paniek zorgde bij de concurrenten van McLaren en Ferrari.
Bij Formel Schmidt blikt de gerenommeerde journalist terug op het afgelopen weekend, waarin Verstappen stuntte met zijn achtste zege van het seizoen. Red Bull verzamelde dan ook meer punten dan McLaren en Ferrari, en dus krijgt Schmidt de vraag voorgelegd of Red Bull wellicht toch nog een kans heeft om die titel te grijpen. 'Dat verwacht ik niet, want ondanks de verbeteringen bij Red Bull heeft Sergio Pérez dit weekend maar één punt gepakt', zo blijft Schmidt realistisch.
Pérez presteerde wisselvallig, maar sloeg op de belangrijkste dag niet toe. 'Hij reed in de sprintrace erg sterk', zo verwijst Schmidt van de opmars van de dertiende naar de achtste plek, 'maar hij lag ver achter in de Grand Prix. Hij spinde in de eerste bocht, en daarna was inhalen erg lastig. Ik denk niet dat er bij Red Bull iets veranderd is sinds de laatste race.' Red Bull staat nog dertien punten achter Ferrari en maar liefst 49 punten achter McLaren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Alles valt goed voor Red Bull
In Mexico kende Red Bull nog een heel zwaar weekend, en een week later was Verstappen in de sprintrace al heel snel. 'Het was dezelfde auto, maar ze hadden nu gewoon een perfecte afstelling', zo verklaart Schmidt de ommekeer. 'Dat is vrij zeldzaam voor Red Bull. Ze hadden ook iets meer vermogen dan McLaren en Ferrari', meldt de Duitser. In Mexico kampte Verstappen nog met minder vermogen vanwege zijn oude motor, maar in Brazilië had hij de nieuwste krachtbron.
Schmidt kaart daarna een derde factor in het voordeel van Verstappen aan. 'Daarnaast kwam er nog een andere factor in het spel, waar niemand op rekende, namelijk dat de banden het heel goed hielden op het nieuwe asfalt. Op dit asfalt versleet het rubber heel snel. Mario Isola (Pirelli-baas, red.) zei op zaterdagavond nog dat de banden echt op de limiet zaten, en bij Red Bull ging dit nog het beste.' In de afgelopen maanden had Red Bull het juist heel lastig met de banden, en dan met name in Mexico, waar de hoogte in combinatie met het asfalt minder grip boven.
Dat Red Bull opeens het beste bandenmanagement had in de sprintrace, verraste ook de concurrentie. 'Dit zorgde voor paniek bij Ferrari en McLaren, en ze hebben daar vervolgens te veel op gefocust met de afstelling. Het was eigenlijk een overreactie, en in de race waren beide teams te langzaam op de rechte stukken, waardoor ze geen kans hadden om in te halen. Lando Norris en Charles Leclerc hingen steeds vast achter andere coureurs zonder dat ze konden inhalen. Red Bull deed precies het juiste, maar ze hadden vanaf het begin ook al een goede afstelling, vergeet dat niet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Naast de afstelling, het vermogen, en het bandenmanagement wijst Schmidt op een vierde factor in het voordeel van Red Bull: de hobbels. Dat is opvallend, aangezien Red Bull het hier vaak lastig mee heeft gehad. 'Een andere belangrijke factor was de rijhoogte. Iedereen moest na de eerste vrije training voor de sprintkwalificatie de auto hoger afstellen, omdat de baan veel hobbeliger was dan voorheen. Sommige auto's worden daar sterker door beïnvloed dan andere auto's, vooral Mercedes en Aston Martin hebben het daar zwaar mee. Ferrari, McLaren, en Red Bull gingen hier beter mee om, en Red Bull had waarschijnlijk het beste compromis als het op de rijhoogte aankomt. Ze waren ook erg sterk in de regen.'
'Het laatste punt over de afstelling is dat je de ophanging goed moet afstellen, waarmee je de intermediates snel op temperatuur krijgt. Dit was bij Ferrari een duidelijk probleem. Ze hadden lang nodig voor de rondetijden kwamen', weet Schmidt, die zag dat Verstappen daar zoals zo vaak weinig last van had.
Rijderswissel nog in 2024?
Schmidt krijgt vervolgens de vraag of Red Bull Racing nog voor de laatste drie races een rijderswissel door kan voeren om de schade bij de constructeurs te beperken. 'Er is altijd een kans, maar zoals we gemerkt hebben ligt dat erg lastig met zijn contract', zegt Schmidt over Pérez. 'Verstappen is nagenoeg zeker van de wereldtitel, dus ze kunnen zich weer op het constructeurskampioenschap richten, waar het echte geld verdiend wordt, en misschien Liam Lawson al inzetten. Dan verzwak je wel Visa Cash App RB, dat ook nog in een gevecht zit.' Het zusterteam van Red Bull zakte ondanks de punten uit Brazilië naar de achtste plek, maar staat slechts vijf punten achter Alpine. Daartussenin staat het Amerikaanse Haas nog op de zevende plek.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toch verwacht Schmidt dat deze wissel nog niet zal gebeuren. 'Of Lawson als vervanger van Pérez Red Bull nog terug in het kampioenschap kan brengen, is ook maar de vraag. We hebben nog maar drie weekenden te gaan, en ze staan meer dan veertig punten achter, dus dat wordt lastig', beseft de analist. RB kan vermoedelijk nog meer plekken winnen bij de constructeurs met goede prestaties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties