Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt trekt conclusies na de vrijdag op het Hongaarse circuit. Hij legt de upgrade op de RB20 van Max Verstappen onder de loep en denkt dat de auto is verbeterd, maar nog niet dé performance levert die Red Bull Racing nodig heeft om wat meer ademruimte te krijgen in de strijd met de concurrentie. Lando Norris was erg snel op vrijdag.
Red Bull liet voorafgaand aan het weekend in Hongarije weten dat Verstappen de enige is die met de update zal rijden. Ze hebben ontzettend hard moeten werken om het pakket drie weken eerder dan gepland af te krijgen, waardoor het complete pakket alleen gereed was voor één auto. Het is duidelijk dat de upgrade werkt, maar Schmidt vraagt zich af of het genoeg is. 'De langverwachte upgrade van Red Bull werkt, maar is nog niet de joker die de wereldkampioen de ademruimte geeft die hij nodig heeft in de strijd met de rest', schrijft Schmidt in zijn analyse.
'De grote upgrade zou de wereldkampioen een troefkaart in handen moeten geven om vooral op langzamere circuits weer de toon aan te geven. Tot nu toe heeft het echter nog niets veranderd. Verstappen kwam 0,243 seconden tekort voor de snelste tijd', aldus Schmidt na de tweede vrije training. 'Vanuit het perspectief van Red Bull is de duidelijke vormstijging van Sergio Perez verheugend. De Mexicaan reageerde op de geruchten over zijn ontslag met de vierde tijd en een sterke longrun. Omdat Perez in een half nieuwe auto slechts twee tienden verloor op zijn teamgenoot, moet men zich afvragen of de hernieuwde RB20 echt een vooruitgang is', is de journalist van mening.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Red Bull heeft hemel en aarde bewogen'
Van Red Bull is het inmiddels bekend dat het team op vrijdag niet met de motor vol open rijdt. De bolides komen op zaterdag pas echt tot leven. Is het dan niet te vroeg om al een conclusie te trekken dat de upgrade niet werkt? 'Red Bull heeft hemel en aarde bewogen, maar toch heeft McLaren de vrijdag-pole in handen', schrijft Schmidt. 'In de longruns zijn geen vergelijkingen mogelijk. Norris reed op hard, Verstappen op de mediums. Helmut Marko gaf ook al aan dat McLaren de motor volledig open had en Verstappen een fout maakte in bocht twee.'
Pérez, die met een deel van de nieuwe onderdelen rijdt en dus niet met de nieuwe engine cover en sidepod, liet tijden zien die hij in het eerste gedeelte van het jaar ook liet zien, aldus Christian Horner. Marko noemde het een '90-procent-upgrade', en daarom kan men niet zeggen of de onderdelen echt veel impact hebben gehad, omdat Pérez ongebruikelijk dicht bij de tijden van zijn teamgenoot lag. In de longruns was Verstappen twee tienden langzamer, maar wel constanter. Pérez begon zijn longrun agressiever en betaalde daar aan het einde de prijs voor. 'De reden van de verbetering? Marko zei dat hij net terugkwam van vakantie.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hungaroring eigenlijk geen Mercedes-baan
Mercedes leek dit keer minder goed uit de verf te komen. Schmidt wijst dan ook aan dat de Hungaroring eigenlijk geen Mercedes-circuit is. 'Bovendien doet Mercedes het beter in koelere omstandigheden. Bij temperaturen tot zestig graden (het asfalt, red.) komen de achterbanden niet meer in het goede werkvenster', schrijft Schmidt. 'Ironisch genoeg was precies het tegenovergestelde de reden waarom George Russell een halve seconde verloor op de snelste tijd.'
Na de rode vlag vanwege de crash van Leclerc stonden de Mercedes-coureurs achteraan in de rij auto's. Tegen de tijd dat ze de pitstraat konden verlaten, was de bandentemperatuur te laag. 'Russell verloor vervolgens drie tienden op Norris in bocht twee, en de rest van de ronde slechts 0,2 seconden. De Red Bulls winnen vooral in de snelle bochten vier en elf op de Mercedes.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties